![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 1 september 2004 Locatie: Holwierde
|
Een paar jaar geleden alweer ben ik samen met een tweetal collega bouwers begonnen met de bouw van een drietal slepers van de destijds "Nieuwe Rotterdamse Sleepdienst", kortweg NRS. Het gaat hier om de Banjaardsbank, Hoeksebank en Brielsebank. Nadat we via via een aantal tekeningen hadden weten te bemachtigen, waaronder een plantenplan is een begin gemaakt met de bouw van een houten moedermal. Bij een modelmakerij is van deze houten moedermal een negatief gemaakt waar vervolgens rompen uit getrokken konden worden. De Hoeksebank was het eerst klaar en is door de bouwer verkocht. De Banjaardsbank en de Brielsebank zijn echter nog steeds in aanbouw. Door allerlei andere interesses en verplichtingen gaat het met de bouw niet zo vlot, maar nu er weer wat meer tijd is wil ik de bouw toch weer oppakken. Van tijd tot tijd zal ik de vorderingen hier laten zien. Vanmiddag heb ik een aantal foto's gemaakt van zoals de zaken er nu voorstaan. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hans |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 20 maart 2004 Locatie: IJsselstein Leeftijd: 27
|
Hallo Hans, Zeker omdat ik ook de bouw van één van haar (half)zusjes aan het voorbereiden ben. Ik ben nu nog bezig met de Walcheren van URS (ex Smit Frankrijk). Deze sleper heeft als thuishaven Vlissingen. Daar ben ik ook een aantal keer geweest om detailfoto's te maken. Naast de Walcheren ligt er nog een sleper van URS; de Schouwenbank. Ook daar heb ik behoorlijk wat detailfoto's kunnen maken en ben zelfs aan boord geweest (natuurlijk wel even 1,5 rolletje volgeschoten Zie ik dat trouwens goed? heb je haar uitgerust met Schottels in plaats van VSP's? Dan nog even wat anders, je zegt dat er een mal gebruikt is voor de romp, heb je die toevallig nog ergens liggen? Groetjes Danny.
__________________ Fotograferend lid Vaargroep MailLine. |
| | |
| | #4 (permalink) |
|
Danny, Klopt, er zitten schottels in i.pv. VSP's. Voor de vaareigenschappen maakt het niet zo heel veel uit. Het model reageert iets trager op stuurbewegingen en je hebt wat minder mogelijkheden dan met een VSP. Daarintegen is de constructie een stuk simpeler en veel minder kwetsbaar. Tot slot, als de boot in het water ligt, zie je er niks van. Een romp kun je bestellen bij Bert Kroes Modelbouw, hij heeft de mal overgenomen van de modelmakerij die onze rompen heeft gemaakt. Kijk hiervoor op www.mkcn.nl. Hans |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 12 september 2003 Locatie: Monster Leeftijd: 46
|
Mag je wel voorzichtig mee omgaan. Zijn toch de grote Graupner schottels zo te zien? Heb ik zelf in de Tito Neri zitten. Ik heb je eerst op 8V gevaren en ben later naar de 10V gegaan. Moet je eens kijken wat er gebeurd met het steuntje waar de lagers van je aandrijf as in lopen. En het is zaak om even te kijken wat voor tandwielen er onderin de schottels zitten. Graupner heeft nog een serie uitgeleverd waar kunststof tandwielen in zaten. Deze zijn zo aan yogurt. Zeker op een GT 500 op 12V. Ze zijn eventueel te vervangen door een setje messing kegelwielen van Conrad. Tom Boere heeft dat ook gedaan bij zijn "Tito Neri". Bij mij zaten er gelukkig al messing exemplaren in. Wat weegt ie trouwens? |
| | |
| | #8 (permalink) |
|
Het zijn inderdaad de grote Graupner schottels van de allereerste serie. Omdat ze toendertijd nog niet eens in Nederland leverbaar waren hebben we ze (met korting) in Duitsland aangeschaft. De kegelwielen onderin de schottels heb ik uiteraard bij de eerste proefvaart in Madurodam aan gort gedraaid. Ik heb ondertussen van Graupner nieuwe stalen kegelwielen (bestel nr. 2335.3) gekregen, nadat we uitgebreid geklaagd hadden over de kwaliteit van de kunststof exemplaren. Bij het ombouwen van de schottels is het trouwens niet alleen zaak de tandwielen maar ook de lagers te vervangen. Bij de Banjaardsbank en de Brielsebank zijn de bronzen glijlagers vervangen door kogellagers. Ik weet zo niet meer wat de boot weegt, maar dat zal gauw een kilootje of 16 zijn. Er zit alleen al een kleine 10Kg aan accu's in.... Hans |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Hoi Hans, Ik kan mijn geluk niet op geloof ik, de romp van de Banjaardsbank wordt kant en klaar aangeboden en dan ook nog eens in schaal 1:30 Van welk materiaal heb je trouwens de opbouw en dergelijke gemaakt plastic of hout? Groetjes Danny.
| | |
| | #11 (permalink) |
|
Danny, Dan heb je vast op de site van de MKCN gekeken. De romp die daar aangeboden wordt is geproduceerd uit onze mal. De opbouw heb ik gemaakt van polystyreen, een goed te bewerken kunststof te verkrijgen in plaat, staf en diverse soorten profielen. Het is goed (onzichtbaar) te lijmen met ether, denk hierbij wel aan een goede afzuiging van de damp i.v.m. bedwelmingsgevaar. MEK kan ook, maar daar heb ik minder goede ervaringen mee. Ter versteviging zit er in de opbouw een houten geraamte van vuren latjes deze kun je aan het polystyreen lijmen met cyanoacrylaat. Hans |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Hans, Daar heb ik inderdaad even gekeken en de mailtjes naar Bert Kroes zijn ook al onderweg Mocht je trouwens nog informatie of foto's zoeken dan hoor ik het wel, ik heb zat informatie over de Schouwenbank. Oké die is dan misschien net iets anders, maar grotendeels is ze toch hetzelfde. Groetjes Danny.
| | |
| | #13 (permalink) |
| Guest
|
ziet er zeer mooi uit het zijn wel hele mooie boten voor die tijd.ik heb zelf nog op de middelbank gevaren,die heet nu de argus en vaart in ijmuiden.ook een heel mooi bootje.het is de kleine uitvoering van die van jou.ben benieuwd naar het eindresultaat gr niels |
|
| | #14 (permalink) |
|
Ja Niels, destijds wisten ze nog hoe ze schepen moesten bouwen. Tegenwoordig ziet het er niet meer uit vind ik (maar dat is persoonlijk). Het zal er dan ook wel niet van komen dat ik ooit iets moderns ga bouwen. Het nieuwste schip dat ik ooit gebouwd heb was een viskotter, de "Morgenster" HD 29, bouwjaar van het originele schip 1993. Door de lijnen een mooi schip om te zien. Hans |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Guest
|
ja die kotter ken ik wel die is van rederij bakker uit den helder is ook een heel mooi schip.de moderne slepers ja er zitten moooie en lelijke tussen,vaar zelf op een sleper van 1976 in de havendienst in rotterdam de arion meschien dat je die wel eens hebt gezien.die ben ik nu aan het bouwen,het is een casco van polystyreen heb je daar ervaring mee?hoe je dat het best kunt verlijmen en wat voor soort lijm je het beste kunt gebruiken ,gebruik nu uhu por maar daar ben ik niet zo tevreden mee.heb jij nog tips?alvast bedankt. gr niels |
|
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |