![]() |
| | #31 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 november 2009 Leeftijd: 17
| Citaat:
echter, ik kan er niet direct een geschikte regelaar voor vinden kan dit schema kloppen het is wel voor 1 motor ![]() grtz | |
| | |
| | #32 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2004 Locatie: Bavikhove
|
Die spanningsregelaar doet er toch niet toe. Het is zoals ik reeds schreef met een elktr snelheidsregelaar. De aandrijving staat appart van de verlichting Ze werken daar trouwens ook met een koplamp en gewone lampjes,in mijn ogen beter om snachts te vissen hoor.Veel rustiger licht.Het mag geen juke box worden. Je kan je verlichting toch op 12 v nemen schakelen via een schakeling. Grtz... marc Laatst gewijzigd door Marc; 12 december 2009 om 08:41 |
| | |
| | #34 (permalink) |
|
heey, ik ben van plan om een apparte 6V accu te gebruiken om mijn ontvanger te voeden maar ik zou hier graag ook een accu indicator voor gebruiken ik heb vorig schema proberen aan te passen voor 6v maar het werkte niet weet iemand toevallig hoe ik zo'n 6V indicator moet maken of waar ik zo een kan kopen alvast bedankt grtz |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo robbe of graupner hebben ze alle twee in het gamma maar 6 volt voor je ontvanger ???????is da nie wa veul groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Banned Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 augustus 2004 Leeftijd: 78
| Citaat:
Heb er hier een gekent die probeerde het met 7 volt Maar dat ging toch niet helemaal goed hoor Maar 6 volt er zijn er neerdere die dat doen hoor mvg Frederik | |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Citaat:
heb nog een hele oude, als ik de ontvangersaccu doormeet kwam ik 6V uit deze werkt op 4 1.5V batterijtjes ik wegens onzekerheid dat ze niet parallel stonden heb ik deze maar doorgemeten en de meter toonde 6V aan dus ik denk wel dat dit zo is @F.van.Gent 7V is idd wat veel :-p die zal niet lang hebben kunnen varen, vliegen of wat dan ook Laatst gewijzigd door wouter2; 28 december 2009 om 21:30 | |
| | |
| | #38 (permalink) | |
| Lid sinds: 18 augustus 2006 Locatie: Coevorden Leeftijd: 41
| Citaat:
Hallo raf, 6V lijkt mij helemaal niet veel voor een ontvangeraccu? Waarom zou dat veel zijn? Verreweg de meeste doen het daar juist prima mee, zelfs de hele kleine. Ik vind het juist een prima keus voor een ontvanger. VrGr, Theo
__________________ Had al hobby's teveel, is nu met modelboten begonnen en het houdt maar niet op | |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 27 augustus 2003 Locatie: As,België Leeftijd: 55
|
hallo de oude werkte inderdaad op 4 1.5 volt accu's maar ik dacht dat ze het voltage naar beneden hadden gebracht tot 5 volt ook omdat bec systemen maar tot 5 volt regelen maar als 6 volt ook werkt is er geen probleem maar heb je dan ook een betere ontvangst of zijn alleen de servo's maar sterker/sneller groetjes raf
__________________ "I'm selfish, impatient and a little insecure. I make mistakes, I am out of control and at times hard to handle. But if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best." |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 18 augustus 2006 Locatie: Coevorden Leeftijd: 41
|
Als je een accu gebruikt, krijg je daar standaard geen 5V uit, maar bijvoorbeeld wel 6V. Maar voor een BEC circuit is 5V veel makkelijker, doordat 5V een standaard is in de computerindustrie en aanverwante elektronica. Een ontvanger zal het op beiden prima doen. Of servo's sneller gaan draaien weet ik niet, ik heb geen idee of die 6V rechtstreeks aan de servo's wordt doorgegeven ja of nee. Voor het servosignaal zelf zal het weinig uitmaken, de snelheid van draaien van een servo wordt bepaald door de voedingsspanning van de servo, evenals de hoeveelheid kracht(moment) die door de servo kan worden opgeleverd. Mijn vraag aan Wouter is eigenlijk wel waarom hij een aparte ontvangeraccu wil hebben? Als je al 12V hebt voor de beide hoofdaccu's, dan kun je daar toch met gemak 5V van maken en dat rechtstreeks gebruiken? En als je niet vertrouwt of beide accu's wel vol genoeg zijn, en dat net de accu waar de ontvanger bij op zit altijd leeg is, dan kun je ze via een diode altijd parallel zetten voor de voeding van je ontvanger. Niet voor het hele schip doen, tenzij je hele zware diodes en ontstoringen hebt; maar voor een 5V voedinkje met het prima kunnen. Over het batterij test circuitje: als ik de zener diodes zo bekijk, dna is de hoogste er een van 7.5V terwijl jij zegt dat het circuitje van 9 tot 13V loopt. Ik kan niet alle componenten lezen in de jpg, maar over die componenten moet dan zo'n 6V blijven staan. Wat voor zeners je dan ook gebruikt, die andere componenten pakken al net zoveel als je ontvangeraccu kan leveren als ie vol is. Als je dit schemaatje toch wilt gebruiken, zul je meer moeten veranderen dan de waarden van de zenerdiodes, bijvoorbeeld de gelijkrichter aan het begin van het circuit (linksboven). Dan moet je hem altijd goed om aansluiten, maar dan heb je minder spanningsverlies, al moet je dan wel zelf opnieuw bepalen wat voor voltages dan gelden voor de verschillende leds. Ik weet wel wat van elektronica, maar zelf de hele boel even opzetten voor een 6V accu kan ik niet zonder uitvoerig te testen, en ik heb dat soort spul niet zomaar liggen om dat te kunnen doen. Dus welke zenerdiodes je dan wel zou moeten hebben dat weet ik niet. Ik zou zeggen dat Conrad oid. toch wel een setje zouden moeten hebben voor zoiets. VrGr, Theo
__________________ Had al hobby's teveel, is nu met modelboten begonnen en het houdt maar niet op |
| | |
| | #41 (permalink) |
| Lid sinds: 19 januari 2004 Locatie: Bavikhove
|
Hallo; Ik werk in iedere boot normaal met 6 volt op de ontvanger. Ik doe dat omdat de meeste sterke sevo's 6 volt vragen om hun grootste kracht te zetten. Het is een groot verschil met 4,8 volt. Grtz... Marc |
| | |
| | #42 (permalink) | |
| Citaat:
eerst de 12V versie, heb deze een beetje aangepast, nu heeft deze een indicatie tussen de 13 en de 10.5V heb ergens gelezen dat een 12v accu ten laagste tot 10.5V ontladen mag worden om schade te voorkomen (1.75V per cel) ![]() en hier de 6V ![]() bij deze heb ik met gewonde diodes in serie gewerkt dat hetzelfde effect zou moeten geven als een zener in sper ik ga ook de raad van marc volgen aangezien de servo's van de bakjes toch wel iets moeten aankunnen de mensen die mij al hebben zien voeren weten wel waarom dat is nog even ter informatie: De bouwplannen zijn net binnen gebracht om het basismodel uit MDF-hout te laten zagen foto's zullen dus in 1 van deze weken te verwachten zijn hier nog even een beter 3D model voor de boot ![]() grtz... wouter Laatst gewijzigd door wouter2; 2 januari 2010 om 18:53 | |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
LET OP! MDF is wel heel zwaar hoor! Beter triplex oid gebruiken. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Dan heb ik niets gezegd! Blijf het volgen. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |