![]() |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2005 Locatie: Hattem Leeftijd: 36
|
Wow, erg knap dat schroefraam (ik wist niet dat het zo heette, dus ik papegaai gewoon even na wat ik eerder heb gelezen)!!! Ik ben ook wel erg benieuwd hoe je deze driedimensionale vorm zo mooi pas hebt gekregen. Heb je ook al een idee over het type schroef at erin komt? Mooi messing neem ik aan?
__________________ Waarom vol-GFK, met schuim is het ook prima voor elkaar! Laatst gewijzigd door eric_laermans; 5 februari 2010 om 15:23 |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2005 Locatie: Den helder "Netherlands"
|
de schroef wordt een verstelbare 4 blad schroef van messing. Hierbij worden de bladen van faanstand in vaarstand verplaatst. Om de boot voor en achteruit te laten varen komt er gewoon een vaartregelaar in. Laatst gewijzigd door jankraak; 5 februari 2010 om 18:15 |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
Even een update. Deze week alle dekspanten geplaatst, en de dwars balkje voor de luiken. Roer is nu in model en past goe, Hij draait 45 graden, dus genoeg om een snel de boei te ronden. de vogende week een systeem bedenken om de zeilen te bedienen. Dit moet nu eerst worden ingebouwd. De bouw is ook te volgen op mijn site: http://members.quicknet.nl/js.kraak/default.html de link: Rainbow J-class Yacht ![]() ![]() Laatst gewijzigd door jankraak; 21 februari 2010 om 21:42 |
| | |
| | #25 (permalink) |
|
De romp van de rainbow gaat ongeveer 5- 7 kilo wegen, met een ballast van ongeveer 18 kilo. Het orgineel weegt 176000 kilo, dit is op schaal 1:19 toch 25,5 kilo. Ik ben nu het mechanische deel onder deks aan het bedenken en de mal voor de 18 kilo lood aan het maken. Laatst gewijzigd door jankraak; 23 februari 2010 om 17:06 |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2009 Leeftijd: 26
|
Beste jan, Ik vind het erg leuk dat je parallel aan de bouw van de replica van de Rainbow ook een model aan het bouwen bent. Om je alleen voor een "reken" fout te behoeden. Het gewicht van de Originele Rainbow was om en nabij de 141 ton de nu gebouwde replica zelfs iets zwaarder als ik het goed heb. Uitgaande van het origineel: 141000/19^3=20.56 kilo. Succes met de verdere bouw, ben erg benieuwd naar het resultaat! MVG |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Citaat:
| |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Lid sinds: 19 augustus 2005 Locatie: Hattem Leeftijd: 36
|
Ik krijg de indruk dat de maten van origineel en replica (Dykstra & Partners Naval Architects) iets van elkaar afwijken. Volgens wikipedia: Original J-Class 1934 (Herreshoff Manufacturing Company): L.O.A. : 127 ft 6 in (= 38,86m) L.W.L. : 82 ft (= 24,99m) Displacement : 141 tons Replica J-Class (Dykstra & Partners Naval Architects): L.O.A. : 39.95 m. L.W.L. : 27.10 m. Displacement : 176 tons Stel dat Dykstra & Partners 'm iets hebben vergroot, wat zou dan de displacement zijn met dezelfde materialen als in 1934? (Rekenvoorbeeld met L.W.L.) (27,10/ 24,99)^3*141tons = 179,7 tons, trek daar nog 'ns een paar ton vanaf in verband met toepassing modernere (= lichtere) materialen dan komt de 176 tons aardig in de buurt. Of ze rusten 'm iets zwaarder uit waardoor-ie dieper in het water komt te liggen en de L.W.L. toeneemt t.o.v. origineel.
__________________ Waarom vol-GFK, met schuim is het ook prima voor elkaar! Laatst gewijzigd door eric_laermans; 23 februari 2010 om 10:39 |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 20 november 2005 Locatie: tuk Leeftijd: 43
|
hoi als je zeker wilt weten wat voor waterverplaatsing je model heeft , gewoon de waterlijn aftekenen met een zacht potlood, het model in het water leggen, dan afvullen met gewichten tot ze exakt op de waterlijn ligt, daarna de romp en de gewichten wegen, en je weet precies wat je model mag wegen als het klaar is, groeten johan ps je hebt wel een groot bad nodig voor deze boot
__________________ Robbe Seawolf V2 JILMER (US1mtr.) ABN-AMRO 2 (1mtr ) |
| | |
| | #30 (permalink) |
|
Het model van de Rainbow die door Dijkstra ontworpen is. is natuurlijk van ander materialen dan in 1934, toen was het schip van staal en nu van aluminium. Het schip licht ook 10 cm dieper dan toen. Door de nieuwe j-class reken-regels is dit mogelijk. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |