![]() |
| | #331 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 35
|
Jan.... proficiat... geweldig model... Er is wel 1 nadeel aan: dat ikzelf nu met de hobby moet stoppen, aangezien elk model dat ik vanaf nu maak per definitie minder mooi zal zijn dan jouw model. Daaruit afleidend zal ik dus geen enkel afgewerkt model van mezelf "nog goed genoeg" vinden, en kan ik er maar beter niet meer aan beginnen.... Maar hou vooral het hoge niveau aan, ik kijk ook erg graag naar plaatjes |
| | |
| | #332 (permalink) | |
| Lid sinds: 22 januari 2005 Locatie: Den helder "Netherlands"
|
daz, Ik heb ook altijd graag naar je bouwverslag zitten kijken en alles bewaard. Het was voor mij de drijfveer om aan dit project te beginnen. Maar je moet weten, dat ik een echte bouwer ben van schaalmodellen en geen vaarder, daarom zal ik alleen maar met mooi weer varen. Citaat:
| |
| | |
| | #335 (permalink) |
|
Deze week de stuurkolom gefreesd. Hij bestaat uit 12 deeltjes met groeven gefreesd. Ook komt er langzaam beeld in de mast en boom. De gleuven met versteking voor het mainsail (reef) gemaakt en de nodige gaten gemaakt voor de verlichting in de boom. Ook dit weekend nog even een proef stukje gefreesd van het lummel beslag uit plexiglas. Nu dit past en klopt frees ik alles uit 1 stuk messing voor de stevigheid. En dan nog even voor de beeldvorming, het schip met mast!!!. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
| | |
| | #336 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 28
|
Adembenemend mooi.... Misschien is PBO verstaging wel een mooie bijkomstigheid... stuur maar een pb bij interesse.
__________________ Robbe Schluter 7.5cc Hughes 500E (1992). Robbe Schluter 8.5 cc Schweizer 300C. Schluter Hegi Cobra (1972)! |
| | |
| | #338 (permalink) |
| |
| | |
| | #340 (permalink) |
| Lid sinds: 25 februari 2009 Leeftijd: 26
|
Hi Jan, Nog maal, ik ben erg onder de indruk van je bouw methode in gevoel voor detail! Ga je het schema van de Full size rainbow halen, die is van het weekend te water gegaan en zal over enkele weken proefvaart gaan maken. Aangaande je achter stagen, ik heb gedacht over een vergelijkbare opstelling zoals jij heb schetst. maar heb daar toch van af gezien omdat: de tuigage is fractioneel (voorstag grijpt aan onder de mast top), een van je stagen grijpt hier aan. de ander er onder, en je achterstag aan de masttop. als je spanning gaat treken met de lier, zal de stag met de minste weerstand meer aangehaald gaan worden. dit is de stag welke niet bij de voorstag aangrijpt. terwijl je normaal gesproken spanning op je voorstag wil hebben, en de tweede stag alleen gebuikt om het uitbuigen van de mast te voorkomen. ik heb in mijn geval alleen en dubbel achterstag, bediend met twee lieren. omdat de stijfheid van de mast relatief groot is door schaal effect en ik gepeilde zalingen heb, welke spanning op mijn voorstag geven. Ik hoop dat je er iets mee kunt, veel succes. |
| | |
| | #341 (permalink) |
|
bedankt voor het meedenken. Ik ben zelf bij de tewaterlating geweest en dat was erg mooi. Over de verstaging, het zijn ideeen. Ik begrijp dat de voorstag aan de top van de mast het strakst moet staan. Zou het mogelijk zijn om onderdeks in de stag daaronder nog een sterke veer te plaatsen? Hierdoor zou de meeste spanning op voorstag naar de top van de mast het strakst staan. Mijn achterstag is enkel, dus kan ik die gewoon strak trekken. Spui je ideen maar, ik hebze nodig!!! |
| | |
| | #342 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
|
Veer? Lijkt me slecht plan. Als je zeilen wind pakken lijkt me dat dan de stag niet langer moet kunnen worden. Meedenken kan altijd, maar een tuigplan is dan wel wenselijk.
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! |
| | |
| | #343 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 20 februari 2009 Locatie: Barendrecht (NL) Leeftijd: 65
Weblogartikelen: 2 | Het principe staat in bericht #338, Harm. Daarbij worden beide voorstagen met één winch gespannen. Als je de spanning op één van de twee stagen groter wilt hebben dan op de ander, dan heb je een probleem. Ik begrijp het principe van die veer niet, misschien zou daar een tekeningetje helpen. Groet, Ad
__________________ Amerigo Vespucci, HMS Victory, Mississippi 1870, ss Rotterdam 1:200 (van scratch) Speciale tekens in je boodschap? - Evenwicht kwijt? - Learning all the time" |
| | |
| | #344 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 31 januari 2010 Locatie: zuid holland Leeftijd: 48
| Citaat:
Als je de bolling uit je grootzeil wilt hebben moet je de lagere voorstag doorhalen, dan komt die toch zeker strakker dan de top voorstag? Heb je bakstagen (dan kan je toch uit de voeten met een vaste voorstag) of een achterstag? Vandaar mijn vraag over tuigplan. Ik probeer nu maar wat te zeggen over alleen twee voorstagen. . . . .
__________________ Op de werf: onderlosser ; Stoombaggermolen uit 1932 ; Stoomsleepboot ; verre toekomst ; droom ; tussendoortje? Leer van andermans fouten, je wordt niet oud genoeg om ze allemaal zelf te maken! | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |