![]() |
| | #136 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Je kan voor een mast zonder verstagging kiezen maar dan word deze veel zwaarder dan een mast met verstagging. Dat extra topgewicht werkt negatief op de zeiprestaties.
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #137 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: enschede Leeftijd: 17
|
oke ik heb dacht ik een mast van 8mm koolstof buis in die buigt bijna niet. mijn ouwe mast deed dat wel 5 mm en van die was de wand dikte ook veel minder. ik heb het nu wel over de buitenmaten ![]() maar als ik begrijp moet de bovenkant iets ligter zijn? want anders kan die extra gaan zwaberen?
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #138 (permalink) |
|
Die lichtere bovenkant noemt men verjongen, dat is ook weer om gewicht te besparen. Mijn mast is nu 11 X 16 mm met een wanddikten van 0.5 mm, lengte 232 cm. Totaal gewicht met zalingen en versterking om de 2 delen in elkaar te schuiven 160 gr, en met alle cabels 220 gr . Een onverstaagde mast voor mijn boot zou onderaan wel 25 ŕ 30 mm moeten zijn en boven zo dun mogelijk, mischien dat ik eens een vishengel op een volgend project ga testen, met alleen een GZ zoals de Laser
| | |
| | #139 (permalink) |
| Lid sinds: 17 juli 2008 Locatie: enschede Leeftijd: 17
|
oja een vishengel is ook wel een goed idee helemaal nog niet op gekomen. maar die zijn dacht ik ook wel vrij flexibel. maar zijn die masten van de iom echt zo lang 232 cm ik dacht altijd maar 1,5m iets in die richting. maar oke nu is het helder waarom toch verstaging moet.
__________________ carson cr-4 tamiya tt-01 kyosho mr-02 en binnen kort mr-03 2,5cc crecker box |
| | |
| | #140 (permalink) |
|
Mijn mast is 232 cm lang de IOM zal wel ong. 150 cm zijn, De mast van een 1/1 laser buigt ook zeer veel dit hoort zo om het zeil vlakker te trimmen met veel wind.
| | |
| | #141 (permalink) |
| Lid sinds: 8 januari 2006
|
De merktekens op de mast van een IOM Atuig staan 1600 mm uit elkaar (top en onderste). Plus nog het giek beslag plus nog een stukje in de boot kom je op circa 1750 mm. Verders bij IOM alleen hout en Aluminium toegestaan, bij F5-E echter wel carbonmast. Op mijn M en 10R vaar ik 2100 (grootzeilvoorlijk) nog wantenlos, echter hier stijf carbon masten 14/12/10 Op mijn RG65 1100 mm 6mm cfk wantenlos MM 5mm cfk wantenlos, heb eens een 6mm cfk mast met wanten/zalingen en spanners gevaren, hier werd de boot niet prettiger van te zeilen. Laatst gewijzigd door ahcling; 9 juni 2011 om 18:34 |
| | |
| | #145 (permalink) |
|
Na testen met verschillende windsterkten en zeillatten ga ik mijn grootzeil met leuvers aan de mast bevestigen ipv het lijkentouw dat in de groef gaat. Dit lijkentouw + zoom is te stijf om bij weinig wind de zeillatten de kans te geven om de goede ronding aan te nemen. Deze leuvers schuiven in de zeilgroef en worden met een 2 mm schroefje door de zeillatten en het voorlijk bevestigd. 2 KLaar, nog 10 te gaan Messing 0.5 mm en koperdraad 1.7 mm Dubbele lip met 2 mm gaatje is aan het asje van 1.7 mm gesoldeerd en kan vrij in het sleetje bewegen
| | |
| | #146 (permalink) |
|
Volgorde bewerking van messingplaat 0.5 mm tot 7 leuvers Plaatje messing 23 X 85 mm vouwen met een ronding van 2 mm Hoogte leuver aftekenen 8 mm tot volgende plooi Spannen met plaatje alu van 2 mm Met een beitel omvouwen Vouw in de bankvijs spannen en een stalen asje van 2 mm, met een ( botte ) beitel de vouw tegen de as vormen langs beide zijden Dat is het resultaat, hier gaan we de leuvers na solderen uitvijlen Uitvijlen en afzagen 7 leuvers van 11 X 8.5 mm, het asje 1.7 mm en lipjes van 12 X 5 mm morgen
| | |
| | #147 (permalink) |
|
Prachtige sleetjes, maar onbruikbaar Dus nieuwe sleetjes gemaakt die wel zowel horizontaal als vertikaal bewegen. Plaatje messing 11 X 6 MM , 2 gaatjes boren van 1.5 mm koper U plooien door gaatjes in messing plaatje solderen, U met 2 oogjes plooien solderen en oogjes met 2 mm uitboren, hier kan het schroefje van 2 mm door om sleetje aan het zeil en latten te schroeven
| | |
| | #148 (permalink) |
|
Sleetjes geplaatst en getest, nu kunnen we de schroefjes afknippen dan zijn ze ook nog zelf borgend Nieuwe neerhouder U beugel heeft een gaatje waar een 2 mm schroef doorgaat, deze is in de 3 mm buis gesoldeerd en kan vrij draaien in de beugel. Het andere eind van de buis een 2 mm draadeind gesoldeerd, deze schroeft in de inox qwicklink, door het vast of los draaien kan de hoogte van de giek geregeld worden
| | |
| | #149 (permalink) |
|
Houten mal gemaakt om nieuwe bulb te gieten De halve bulb is met vezonken schroeven op een plank geschroefd, zo kan deze stevig in de bankschroef worden geklemd. Triplex mal om de vorm te controleren, NACA PROFIEL 64015 , max dia 15 % van de lengte op 40 % van voorkant. Lengte 450 mm dia 67 mm gewicht lood 9 kg ![]()
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |