![]() |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 19 februari 2010 Leeftijd: 38
|
Hoi iedereen, ik heb een paar vraagjes voor jullie... Ik zou graag een zeilboot kopen maar er is zoveel keuze dat ik niet weet welke ik moet kiezen. Ik hou wel van een zeilboot die er best fraai uitziet en die ook een mooi vaarbeeld heeft. Het is niet de bedoeling om wedstrijden te varen aangezien dit mijn eerste zeilboot wordt. Het zou meer een boot worden waar ik de kneepjes een beetje mee kan leren van het zeilen. Het mag best een ready to sail boot zijn aangezien ik op dit moment nog volop bezig ben aan een ander project (Banckert van Billing Boats). Mijn budjet ligt tussen de 100 en 200€, een zender heb ik al. Wat raden jullie mij aan? Ik had de Kyosho Fairwind Zeilboot tegengekomen op mijn zoektocht en vond ze er weel heel mooi uitzien, ook zag ik volgende zeilboten : de Graupner True Bleu, de Sirius RS32 Van Robbe, Comtesse, Windstar en Dolphin allemaal van Robbe. Zijn er nog forumleden die deze boten in hun bezit hebben, en zijn jullie er tevreden over? Hopelijk kunnen jullie me helpen, ben al een tijdje op zoek en het zou jammer zijn als mijn eerste zeilboot een miskoop zou blijken te zijn. Hier nog even mijn lijstje waar ik de beste zou willen uithalen met jullie hulp Kyosho Fairwind Graupner True Bleu Sirius RS32 Robbe Comtesse Robbe Windstar Robbe Dolphin Robbe Mvg, stefke73
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen Laatst gewijzigd door Stefke73; 13 juni 2010 om 11:25 |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Lid sinds: 29 juni 2009 Locatie: Heerenveen Leeftijd: 28
|
Hoi Stefke, Tot mijn verbazing ontbreekt er een extreem goed zeilend bootje in jouw lijstje: De Micro Magic. Niet duur en zeilt net zo goed als een 1m klasse boot, past compleet getuigd in de kofferbak, is extreem veel info over te vinden op het micromagic forum o.a. bouwtips/ modificaties. En er varen er al heel wat rond in NL dus mocht je toch zin krijgen in wat competitie dan is er waarschijnlijk in jouw omgeving wel een groep te vinden. Kortom een bootje waar je veel plezier uit kan halen.
__________________ Robbe Schluter 7.5cc MD500E (BJ 1992). Robbe Schluter 8.5cc Schweizer 300C U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot. |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Lid sinds: 1 december 2007 Locatie: Fryslān Leeftijd: 34
|
Met wat meer budget heb je een Graupner Saphir, heeft wel iets van een Comtesse maar vaart sneller. De Fairwind is door het grote zeiloppervlak meer een boot voor wat minder wind, ligt gauw op haar zij. Ook de as van het roer is erg slap, ik heb deze al een paar keer weer recht moeten buigen. Hier mijn Saphir; ![]() Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 18 april 2010 om 17:43 |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
En als je niet opziet tegen zelfbouw is een Basic Jolle misschien wat voor je? (Zal ik nog reclame maken voor een Footy of slaan we dat een keertje over? Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #5 (permalink) |
|
Hoi de Graupner Saphir is echt wel mijn ding maar jammer genoeg nergens meer te krijgen of weten jullie nog een adres? Groeten, stefke73
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Lid sinds: 8 januari 2006
|
Voor Saphir, kijk eens of rczeilen.nl er nog een heeft staan, gewoon even mailen, op site staat wel een adres. Wim, wanneer je voor basic jolle reclame maakt, kun je beter voor RG gaan, zeilen toch beter en is ongeveer gelijke formaat. gr A |
| | |
| | #7 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
De reden voor mij om de Basic Jolle te noemen is de uitgebreide handleiding die er voor de bouw is. Met deze in de hand is het voor de meeste mensen haalbaar een zeilboot te bouwen. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
En mocht je na een tijdje het rc zeilen met monohull meester zijn en meer snelheid willen dan is dit een machtige optie: ![]() Met 3-4 bft een regelrechte raket op het water. Maar ga je in een flinke windvlaag de fout in dan mag je zwemmen Maar voor een Saphir o.a. op modelzeilen.nl kijken daar zit ook de klasse organisatie en forum van de Saphir. En rczeilen.nl wat in de gaten houden of Rudi zelf even bellen misschien dat hij nog wat weet. Ik weet niet of je in of in de buurt van Friesland woont, anders kan je namelijk zo bij Rudi langs. Hij runt de Intertoys in Joure en heeft daar een aparte ruimte achter in de winkel voor het rc zeilen met o.a. Micro Magic, rc laser, True Blue incl een behoorlijk assortiment aan onderdelen voor de betreffende boten.
__________________ Robbe Schluter 7.5cc MD500E (BJ 1992). Robbe Schluter 8.5cc Schweizer 300C U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot. Laatst gewijzigd door Jonkje; 20 april 2010 om 01:40 |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Hoi iedereen, na een tijdje zoeken op zoekertjessite's heb ik al vele mooie schepen gezien. Vorige had ik een mooie Comtesse gespot maar die heb ik aan mijn neus laten voorbijgaan Het is dus de Koh-I-Noor van Robbe geworden
__________________ Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt maar je wordt oud omdat je stopt met spelen |
| | |
| | #11 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Stefke, Prachtig, je eerste zeilboot! Gefeliciteerd. Het ontwerp van deze boot is ruim 20 jaar oud en dat zie je aan de vaareigenschappen terug; het tuig is niet optimaal en de dikke kiel zorgt ervoor, dat je door bijna elke boot van die afmetingen om de oren wordt gevaren. Gelukkig past de tuigage en de kiel van de Saphir perfect bij deze romp, maar dat vereist nogal wat werk, misschien iets voor de toekomst...? Lees maar eens wat Rob er mee heeft gedaan: Koh-i-Noor Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Hoi Jan, aangezien het hier om mijn eerste zeilboot gaat vind ik het niet zo erg dat ze trager is dan haar lengte-genoten, het is meer de bedoeling om rustig te leren zeilen met deze boot en dan mag ze best wat rustiger over het water gaan Ik ben dus niet van plan om heel grote veranderingen te gaan doen aan haar, misschien dat ik de romp eens opfris met een nieuw kleurtje en mocht ik dit doen zou ik wel een zijkiel en een aandrijfset met klapschroef monteren. Altijd handig zeker bij je eerste zeilboot, mocht ik ergens vast komen te zitten of de wind valt weg heb ik dan nog een back-up plan Hier een foto van mijn nieuwe aanwinst Groeten, stefke73
| | |
| | #13 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Stefke, De foto is nergens te vinden... Van een klapschroef, of welke aandrijving dan ook, kan ik afraden; ik vaar al zes jaar met een TT Voyager en heb nog nooit het idee gehad, dat ik een aandrijving nodig heb... Als het niet waait, iets dat zelden voorkomt in de lage landen, ga ik domweg niet zeilen en in alle andere gevallen is het een kwestie van een geschikt vaarwater uitzoeken, met rondom toegang tot het water, mocht je eens aan lager wal verdagen, voor de eerste vaarten en voor de rest is het een kwestie van véél varen en ervaring opdoen, leren wat je boot wél en niet kan en prutsen met de afstelling, om haar optimaal te laten varen. Hulp van een zeilmaatje (of méér) zorgt ook hier voor een steile leercurve en is veel leuker, dan in je eentje te zeilen. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
Aha dus jij bent de gelukkige nieuwe eigenaar! Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst. Als ik jou was zou ik deze mooie klassieker laten zoals ze is en hooguit een nieuwe laklaag geven en of de zeilenset vernieuwen/verbeteren. Als je dan toch sneller wilt zeilen zou ik er een nieuwer model bij aanschaffen. Veel zeilplezier toegewenst!
__________________ Robbe Schluter 7.5cc MD500E (BJ 1992). Robbe Schluter 8.5cc Schweizer 300C U-869 1:40 scale Type IXC/40 U-boot. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |