![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 februari 2006 Locatie: Tweede Exloërmond Leeftijd: 46
|
Onze kinderen zijn bezig met deze: Starlet 36 model sailboat plans zeilboten te maken. Elks één. Maar omdat ik me normaal alleen bezig houd met vliegen, weet ik totaal niet hoe de bedrading van de winchservo's naar de zeilen gemaakt moeten worden. Ook niet hoe de draden moeten lopen op de winch zelf. We gebruiken voor elk zeil een eigen servo. Is er ergens een schema waarop ik kan zien hoe ik één en ander kan of moet maken? Taco.
__________________ |
| | |
| | #2 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2007 Locatie: Hasselt ( B )
|
Beste Taco, dit is het schema zoals het in mijn " Estelle " werkt. De boot is 110 cm lang en 38 cm breed. Masthoogte 140 cm. Ik gebruik maar één winch om de twee zeilen te bedienen. Trekkracht 11 kg bij 4,8 volt. ![]() Groetjes, Jos
__________________ RC-Haven; PT-15,Schutze,Sagitta Bergen,Nautic,Motorjacht Orion,Diva,Estelle,Windstar Statisch; Mercator,Golden Star,President |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Taco, Voor een boot van 90 cm zou je kunnen volstaan met één forse (1/4 scale) servo met een arm om zowel de fok als het grootzeil te bedienen. Je hebt het over een winch, is dat eentje met een trommel? De volgende zin: 'We gebruiken voor elk zeil een eigen servo'. Is dat een servo met arm, of bedoel je ook hier een winch, met trommel? Twee winches in een 90 cm boot kan natuurlijk wel, maar dat is een beetje overkill, daarnaast is het zeilen met gescheiden bediening van grootzeil en fok een 'aquired taste' en valt in eerste instantie nog helemaal niet mee... Met één servo (of winch) voor beide zeilen weet je, ook als de boot een meter of vijftig bij je vandaan is, dat de verhouding tussen fok en grootzeil klopt, bij apart bediende zeilen zie je daar op die afstand al niks meer van en wordt het giswerk... Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. |
| | |
| | #4 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 13 februari 2006 Locatie: Tweede Exloërmond Leeftijd: 46
| Citaat:
Oke, dan eentje voor alletwee de zeilen. goed advies. Taco.
__________________ | |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 1 november 2004 Locatie: Sneek Leeftijd: 58
|
Hallo Taco, In de schets van Jos loopt het deel naar de omlooprol boven dek, dat is wel gemakkelijk om de schoten te monteren maar ik vind het niet de mooiste oplossing. In de meeste boten met een winch zit de omlooprol vóór in de boot onderdeks en komen alleen de schoten door z.g.n. fairleads aan dek, meestal direct onder de plek, waar ze aangrijpen op de fokkeboom en de giek. Voor een 'klassiek' model als de Star lijkt me dat beter staan. Vanzelfsprekend moet je er bij de bouw wel rekening mee houden; als het dek er eenmaal op zit kom je er maar moeilijk(zeg maar niet) bij, dus een degelijke constructie, die héél blijft zolang als de boot, is een must. Of een extra blok aan de giek wenselijk is, hangt af van de lengte van de schootweg, die je kunt halen, meestal zitten beide schoten rechtstreeks aan de omloop, zonder extra blokken, omdat je anders, vóór de wind varend, het grootzeil niet ver genoeg kunt vieren. Groeten, Jan.
__________________ Boatsjefarders, noflik folk. Laatst gewijzigd door pompebled; 20 juli 2010 om 19:06 |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 4 december 2007 Locatie: Hasselt ( B )
|
Hallo Taco, een omlooprol onder dek is natuurlijk mooier. Zoals Jan zegt kan je er niet meer bij als het dek er op ligt. En bij je eerste boot zal Murphy er wel voor zorgen dat je koorden van je rol aflopen. En wat dan? Het is heel interessant om bij je eerste boot overal goed aan te kunnen. " It's your choice ". Groetjes, Jos
__________________ RC-Haven; PT-15,Schutze,Sagitta Bergen,Nautic,Motorjacht Orion,Diva,Estelle,Windstar Statisch; Mercator,Golden Star,President |
| | |
| | #7 (permalink) | |
| Citaat:
Zijn er omlooprollen in nederland te koop waar het touw niet van af loopt? Taco.
__________________ | |
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 67
|
In de plaats van een omlooprol een enkele schijf gebruiken, touw loopt tussen de 2 wangen en kan nooit van de schijf. Nog een tip plaats aan de binnenzijde van de boeg een oogje, door dat oogje haal je een nylon touwtje aan het ene einde knoop je het schijfje met het andere einde trek je het schijfje naar de boeg als alle lijnen gemonteerd zijn en bevestig je met voldoende lijnoverschot ergens ter hoogte van je luik, als er dan iets in de knoop geraakt kun je nadat je voordek dicht ligd , touwtje lossen en met de omlooplijn de schijf naar je toe halen
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #9 (permalink) | |
| Citaat:
Wie heeft / of hoe kom ik aan schijven? Ik neem aan dat ik twee lijnen moet gebruiken? Eentje op de grootste ronding van de winch voor het grootzeil en eentje op de kleinste rol voor de fok? (tenminste als er verschil is in diameter?) Taco.
__________________ | |
| | |
| | #10 (permalink) |
|
Dit project zal nog wel even duren. Ze (10 en 12 jr) zijn druk bezig. Het meeste moeten ze zelf doen, ook al wordt één en ander niet even strak of mooi. ![]() ![]() ![]() Taco.
__________________ |
| | |
| | #12 (permalink) |
|
Beste Taco, als je mijn schema bestudeert zal je zien dat de omlooplijn geen gesloten ring uitmaakt. Terwijl een uiteinde gevierd wordt, zal het andere eind opgerold worden op de winch. Een uiteinde zit om de bovenste schijf, het andere eind om de onderste schijf. De schoten die naar de zeilbomen lopen zitten samen vast op een punt op de omlooplijn ( zie schema ). Bij de winch die je aangeschaft hebt zit een zeiltrommel, je zal zien dat beide schijven gelijk zijn. Wat de omlooprol betreft, deze is onder bestelnummer 1-1323 bij de firma Robbe te bestellen, eventueel on-line. Het veertje om de omlooplijn onder spanning tehouden kan je eventueel heel gunstig verkrijgen door een uitgediende balpen te slopen. Je brengt het aan over het aanhechtingspunt van de schoten met een rek van 1 à 1,5 cm. Als je de zeilen viert zal het veertje de omlooplijn strak houden. Bij het inhalen van de zeilen zal de trekkracht volledig overgaan op de lijn. Groetjes, Jos
__________________ RC-Haven; PT-15,Schutze,Sagitta Bergen,Nautic,Motorjacht Orion,Diva,Estelle,Windstar Statisch; Mercator,Golden Star,President Laatst gewijzigd door Kreeft; 21 juli 2010 om 13:44 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 67
|
Als je een nylon lijn gebruikt om je schijfje naar de boeg te halen doet deze dienst als veer, schijfje niet volledig tegen het oog trekken. Een omlooplijn is voldoende, de schoten van GZ en fok worden hieraan bevestigd. Voor omlooplijn en schoten touw gebruiken met weinig rek.
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #14 (permalink) | |
| Citaat:
Aha, dat had ik nog niet uit de tekening gehaald. Taco.
__________________ | |
| | |
| | #15 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Een andere methode om je omlooplijn op spanning te houden is de volgende: Rozenkwekers gebruiken een soort "skipashouder" om de rozen te forceren recht omhoog te groeien. Als de deze gebruikt om een van de omlooprollen op spanning te houden, kan je omlooplijn nooit van de rol aflopen. Vaargroep Harderwijk gebruikt deze dingen zeer vaak. Info via hun site.
__________________ "Degene die ver voor de muziek uitloopt, vindt het orkest waardeloos." |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |