Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Zeilschepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 1 augustus 2011, 10:23   #1 (permalink)

bossie800's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard scratch build monohull "zipper"

hallo allemaal,

de plannen zijn gewijzigd door advies van de meer ervaren bouwers. het wordt een monohull, ontwerp van American Model Yachting Association, met dank aan pendelaar.

Code:

Na een poging gedaan te hebben tot het bouwen van een tank zonder enige voorbereiding, en dus ook niet echt gelukt is, ga ik proberen een zeilcatamaran te bouwen alleen dan met een betere voorbereiding. Ik heb mijn inspiratie van deze site gehaald. Ik heb nog niet echt veel ervaring met zeilboten maar ik denk dat met een beetje hulp van jullie het wel moet goed komen. Het bouwen is denk ik een grotere uitdaging dan het zeilen, aangezien ik een beetje ervaring heb met 1:1 zeilen.

Ik heb laatst de bekende "wiesel" gemaakt om ook een beetje in te komen in de botenbouw:cool:

Ik ben al begonnen met het tekenen van de romp e.d. De lengte wordt 60cm alleen ik ben nog niet helemaal uit over de breedte. Iemand suggesties?

hier een aantal tekeningen:
Code:

Click the image to open in full size. 
de spanten die grofweg zijn getekent.

Uploaded with ImageShack.us
de zijaanzicht en bovenaanzicht op ware grote.

Uploaded with ImageShack.us
reacties welkom!

Laatst gewijzigd door bossie800; 2 augustus 2011 om 11:13 Reden: veranderen onderwerp
bossie800 is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2011, 12:00   #2 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Hallo gaaf dat je dat wilt gaan bouwen , ten 1e materiaal zo licht mogenlijk , 2e maak het iets groter heb je meer aan ivm eletronica en zeil eigenschappen ,3e zou beter zijn om een trimaran tebouwen de zeileigenschappen zijn veel gemoedelijker (minder op de kop ) 4e kijk hier eens staan de tekeningen op , Shinobi Mini40 Tri | British Model Multihull Association

gr Rexonamen
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2011, 12:46   #3 (permalink)

Leeftijd: 50
Standaard

Ik heb altijd begrepen dat je voor een catamaran en een trimaran zo groot mogelijk dient te bouwen wil deze niet bij de minste wind op één oor liggen.
Dus dan zou 60 cm te klein zijn en zo maar een rompje tekenen is ook niet slim. Zit je dan goed met de vaareigenschappen, dat zul je toch moeten berekenen of je moet echt via plan gaan bouwen zoals hierboven door rexonamen is beschreven. Uiteindelijk kom je dan wellicht dit tegen:
http://www.rc-network.de/forum/showt...i40-KAT/page15
Heb je even wat leesvoer, maar als dit je eerste project is dan zou ik nog even nadenken en afvragen of dit niet te hoog gegrepen is.
Opletten dat je hierdoor ook dit project, na je tank, ook halverwege gaat verlaten en dat zou zonde zijn.
Waarom maak je geen gebruik van de volgende link en bouw eerst eens een mono.
American Model Yachting Association

meer dan 60 pagina's met uitleg en diverse tekeningen die je zo kunt overnemen.
Dan kun je het ook tot een goed einde brengen en blijft het leuk, zou echt jammer zijn van het geld en de tijd als later blijkt dat een multihull te hoog gegrepen is. Wellicht dat het in elkaar knutselen wel lukt maar het moet ook nog zeilen.
Nogmaals, probeer eens wat eenvoudiger, hoe leuk een multihull ook kan zijn.

Pendelaar

Laatst gewijzigd door Pendelaar; 1 augustus 2011 om 13:09
Pendelaar is offline   Met citaat reageren
Oud 1 augustus 2011, 15:45   #4 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Roel van Essen's schermafbeelding

Leeftijd: 54
Weblogartikelen: 1
Standaard

60 cm lengte is (te) klein voor een goed zeilende Cat. (ervaring)
Gaat te snel op de kop. Een monohull heeft een kielgewicht en kan daardoor ook op kleinere schaal, goed zeilen.
Een Cat heeft dat niet.
Daarom heeft, bij een 1:1 Cat, de bemanning het veel drukker met "mobiel ballast zijn" dan bij een monohull.
Bij een schaalmodel heb je die mobiele ballast niet.
Gevolg: vrij vaak zwemmen....
Oud 1 augustus 2011, 19:51   #5 (permalink)

eric_laermans's schermafbeelding

Leeftijd: 36
Standaard

Òf, je creëert een mobiele ballast, lees: stand-in voor bemanning.
Oud 1 augustus 2011, 21:23   #6 (permalink)

rexonamen's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Òf, je creëert een mobiele ballast, lees: stand-in voor bemanning.

Ja hoor , deze jongen is 17j en heeft al een misser gehad ,en dan kom jij met dit , sjonge sjonge , het is geen bouwpaket waar hij aan begint , hij heeft alleen wat aan goede raad ,wat voor hem het beste is ,als je dit goed gaat doen kost het behoorlijk tijd en geld , maarja jij weet het (beter) , laat hem nou gewoon eerst iets maken wat zeilt en dan kan hij altijd verder kijken ,

gr Rexonamen

ps ben zelf met een project bezig ook een bootje (2,5jaar) werk , ach gaat vanzelf .
rexonamen is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 07:55   #7 (permalink)

wimg's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, een cat is een hele uitdaging.

Als je snel wilt zeilen is een Footy misschien iets voor je?
Kijk maar eens op de plans pagina. Mocht het je te klein zijn, je zou alles met 2 kunnen vermenigvuldigen. Dan zit je op zo'n 60 cm.

Wim
Oud 2 augustus 2011, 08:39   #8 (permalink)

Standaard

bedankt allemaal voor jullie reacties, ik begin nu wel te twijfelen of ik nu wel een cat moet gaan maken. misschien dat het ook wel handig is om eerst met een mono te beginnen gezien mijn ervaring. ik had er ook wel naar gezocht alleen ik dacht juist dat een cat meer stabieler zou zijn, maar blijkbaar is dat niet zo.

Oud 2 augustus 2011, 09:56   #9 (permalink)

Standaard

@pendelaar
bedankt voor de link van de mono, ik denk dat ik toch begin met een mono. ik heb nu de "zipper" bekeken en dit leek mij toch een mooi en redelijk simpele boot. wat denken jullie hiervan?

gezien jullie reacties over de cat, heb ik toch te weinig ervaring om een cat te bouwen en te varen.

Oud 2 augustus 2011, 10:10   #10 (permalink)

Standaard

De Zipper is een leuke en goede keuze.
Start met een stevige bouwplank van bijvoorbeeld MDF van 16-18 mm dik met een lengte van 1.5 meter en een breedte van ongeveer 40-50 cm.
Spanten die 1:1 worden weergegeven meerdere malen printen, uitknippen en met een spuitbuisje fotolijm op MDF 6 mm plakken en uitzagen. Uitzagen secuur laten verlopen.
Neem hier de tijd voor. Kopse kanten van de spanten met tape afplakken en volgens tekening op de bouwplank plaatsen.

Hierna rust nemen, dag 1 zit er dan op. En er volgen nog meerdere dagen van bijvoorbeeld balsa latjes plakken.

Ik loop al vooruit............laat maar eens horen wat de keuze gaat worden.

Pendelaar.
Oud 2 augustus 2011, 10:36   #11 (permalink)

Standaard

dankje wel, deze werkwijze had ik ook in gedachten, dus de spanten van 6mm mdf, wordt dat niet te zwaar?

ps. hoe wijzig ik de titel?

Laatst gewijzigd door bossie800; 2 augustus 2011 om 10:40
Oud 2 augustus 2011, 11:57   #12 (permalink)

Leeftijd: 59
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bossie800 Bekijk bericht
dankje wel, deze werkwijze had ik ook in gedachten, dus de spanten van 6mm mdf, wordt dat niet te zwaar?
De spanten verwijder je nadat de romp is beplankt (en van een laagje glasweefsel & epoxy is voorzien).

Groeten, Jan.
Oud 2 augustus 2011, 12:23   #13 (permalink)

Standaard

De spanten dien je ook af te plakken met plastic tape zodat de te gebruiken balsalatjes niet aan de spanten wordt verlijmd. Zo kun je later na gebruik van epoxy de romp los halen van de spanten. Vaak laat men het eerste spant en laatste spant zitten of we plaatsen deze later terug.
Tip: gebruik balsa van 2.5 - 3 mm dik en koop een balsasnijder om zelf latjes te maken.
Je kunt ook latjes zo kopen maar is duurder. Maak of koop de latjes niet te breed, max 4 - 5 mm zodat ze de ronding van de spanten mooi kunnen volgen en scheelt straks schuurwerk.
En verder even de 60 bladzijden van de link doorakkeren.

En we zijn uiteraard benieuwd naar de foto's en wellicht kunnen we dan nog wat tips geven.

Pendelaar
Oud 2 augustus 2011, 12:51   #14 (permalink)

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

De bouwmethode die hierboven door Pendelaar is beschreven, heb ik ook gebruikt voor m'n Alinghi. Voor een stap-voor-stap bouwverslag met foto's moet je hier maar eens kijken --> http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-sui-64-a.html

Hier zie je erg duidelijk dat ik een aantal spanten (op de foto's blank hout met opengemaakte structuur) vastlijm op de latjes en deze blijven ook in de romp als structurele versteviging op de plaatsen waar grote krachten op de romp komen (oa aan de aanzet van de kiel en het roer)

De overige spanten, op de foto's te herkennen aan het opgekleefde papier, worden dan met plakband bedekt en worden achteraf verwijderd.

Zo bouw je een erg lichte romp, die toch erg stevig is waar nodig
Dazzler is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2011, 13:05   #15 (permalink)

Standaard

oke dankjewel, ik had intussen al gelezen dat je de spanten er weer tussen weg moest halen.

ja dat bouwverslag heb ik al gelezen, ziet er erg mooi uit, en heb er weer iets van geleerd voor mijn eigen boot.

ik ga vanmiddag hout halen en dan beginnen met de bouw.

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Zeilschepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten