![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2011 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 31
| Citaat:
)De latjes moest je nog wel "even" met een pannetje kokend water in de juiste vorm buigen voor montage... ![]() Maar, omdat het een bouwpakket was én omdat de (grote/kleine) BM ongeveer volksboten nr1 en 2 waren in die tijd, zie je dus nog geregeld modellen 1:10 langs komen | |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2011 Locatie: Zoetermeer Leeftijd: 31
|
Ik ben voorzichtig begonnen met mijn BM, het meeste sloopwerk is nu gedaan (wat is dat eng, paps heeft daar 40 jaar geleden erg zijn best op gedaan en ik zit er nu met een schroevendraaier in te wrikken...). Er moest nogal wat uit omdat ik hem graag RC wil gaan maken en ik de servo's wel graag een beetje beschut wil monteren (gaat onder het achterdek worden). Nu vraag ik me af; is het verstandig om de kiel te verlengen naar onderen toe? Dus zeg maar, zorgen dat het gewicht op dezelfde plek in langsrichting komt, maar dan een stukje dieper? En kan dat ongestraft of moet ik dan ook nog e.e.a. aan andere zaken aanpassen om het hele geval goed te laten zeilen? |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Lid sinds: 1 december 2007 Locatie: Fryslān Leeftijd: 34
| Citaat:
Ook hier heeft een schroevendraaier zijn weg gevonden, de zijkanten en de vloerplaat is er uit. Het dek heeft ook een proef kleurtje gekregen.... ![]() ![]() Mvg, Folkert | |
| | |
| | #37 (permalink) |
|
Ik zal nog eens foto's posten van mijn voortgang. De onderdelen voor de (hol uitgevoerde) kiel uit 3mm triplex gezaagd: ...En verlijmd, en een profiel er in geschuurd: De plug om de gipsmal voor het lood mee te maken in de lak, zodat die straks een beetje wil loskomen: En tot slot de voorbereidingen voor de servo's voor de zeilen en de luikzetting: |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2010 Locatie: The Netherlands
|
Hoi Setsunakaede, Is het profiel van de kiel wel goed? De voorkant hoort afgerond te zijn, de achterkant scherp, is eigenlijk een neutraal vleugelprofiel. Op de foto lijkt het precies andersom. Of wil je het wellicht naar voorbeeld van het origineel herstellen?
__________________ m.vr.grt., Max |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Haha dat is vertekening van de foto ![]() Als ik het helemaal naar origineel had willen herstellen had ik beide kanten rond moeten maken, er zat in het origineel niet echt een profiel. Maar ik probeer sluipenderwijs toch her en der nog e.e.a. te verbeteren, zoals dus het "vleugel"profiel in de kiel en het gewicht een stukje verder naar onderen. Het scheelt een cm of 4 tov de tekening van het oorspronkelijke model (was 9cm, is nu 13cm vanaf de kiel tot aan het lood) |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 30 oktober 2010 Locatie: The Netherlands
|
Ah, kon me het al niet voorstellen. Dit is een van de weinige modellen die net als het origineel ook echt d.m.v. de Bulthuis-methode zijn gebouwd en misschien al een unicum. Edit: die nieuw kiel zal behoorlijk effect hebben , minder wrijving, meer snelheid maar vooral minder verlijeren, zal dus veel beter aan de wind zeilen, zeker als je het roer ook op die manier "optimaliseert". Bovenal: mooi schip! Veel succes met de restauratie.
__________________ m.vr.grt., Max Laatst gewijzigd door helimax; 14 januari 2012 om 21:18 Reden: roertje |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Dank je! Het roer wordt "gewoon" een 1mm messing blad aan een 2,5mm roerkoning. Geen fancy vleugelprofielen daar. Wel kan ik dat nog aan de skeg maken, maar of dat nou zo veel zoden aan de dijk zet... (voorkant van de skeg wordt wel afgerond trouwens) |
| | |
| | #42 (permalink) |
|
Van de week heb ik eindelijk mijn kiel gegoten. Eerst de gipsen mal een dik uur in de oven gehad (langzaam tot over de 200 graden opgestookt) in de hoop het vocht er wat uit te stoken en de mal voor te verwarmen. Helaas... het borrelde toch nog wat. Dus de kiel is net niet zo strak als ik zou willen. Zo ziet hij er in ieder geval uit nadat ik het ergste lood dat ik teveel had gegoten langs de randen weg had getrimd: Vraagje aan de andere zelfgieters: Hoe maken jullie dit normaal strak? 2K-plamuur en dan schuren ofzo? Of is er een betere manier? Ohja, ik heb ook twee zeilwinches uit China binnen gekregen. Uiteraard chinese kwaliteit, dus eentje DOA. Ik probeer garantie, maar ik gok dat dat verspeelde moeite gaat zijn en dan ga ik zelf wel wat aan het solderen. Voor 7 dollar moet je natuurlijk ook geen wonderen verwachten.
__________________ In het water: NQD-speelspeedboot, LEGO-politieboot, BathTubSpringer, BathTubTukTug Op de helling: Meer BathTubSpul, 16m2, Zwarte Zeeën, Key Wests, en te veel plannen... |
| | |
| | #43 (permalink) |
|
Een kleine update: De kiel zit inmiddels in elkaar en staat in de lak. Nog 1 laagje jachtlak en dan ben ik tevreden ermee.
__________________ In het water: NQD-speelspeedboot, LEGO-politieboot, BathTubSpringer, BathTubTukTug Op de helling: Meer BathTubSpul, 16m2, Zwarte Zeeën, Key Wests, en te veel plannen... |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 5 oktober 2008 Locatie: BRECHT BELGIE Leeftijd: 68
|
Loden kiel of bulb met de houtrasp in vorm vijlen, met 2 K polyester plamuur strak maken. Mijn mal maak ik in vuurvaste cement, zeer lang laten drogen want vocht in de mal geeft niet alleen een ruw oppervlak maar is ook gevaarlijk
__________________ Groetjes, René |
| | |
| | #45 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 december 2009 Locatie: Hoorn-nh Leeftijd: 63
| Citaat:
Ook het vrijheidje wat ik heb gebouwd en waarvan hier op het forum de foto,s zijn geplaatst is ook bulthuisbouw aegir_2 | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |