![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 30 december 2011 Locatie: Oudehaske Leeftijd: 33
| Citaat: Spant 6: Buitenwerkse maat is 237mm, hoogste maat (bovenkant kajuit) is 141mm en tot bovenkant dek is het 132mm Spant 12: Buitenwerkse maat is 284mm, binnenwerks 183mm en hoogte binnenkant is 71mm. Klopt dit????? Gr, Marcel |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 35
| |
| | |
| | #18 (permalink) |
|
Hmm, dan vraag ik me af wat ik fout heb gedaan.... Ik heb de spanten 1 voor 1 geselecteerd in adobe en selectie afgedrukt op 100%. Snap niet wat ik dan fout gedaan heb, maar ben blij dat je het opgevallen is. |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 35
|
Marcel, Ik weet natuurlijk niet hoe je exact te werk bent gegaan in adobe, maar ik zal je hier even stap-voor-stap vertellen hoe ik het gedaan heb (en dat werkt dus bij mij) Stap 1 Plannen openen in adobe reader, en het spant dat je wil afdrukken op je scherm halen. Het maakt hierbij niet uit wat de "zoom" factor van het document is: ![]() Stap 2 Vervolgens moet je de "snapshot tool" selecteren (als deze niet zichtbaar is, moet je even met de muis rechts klikken op de werkbalk en snapshot tool aanvinken - het is een camera met vierkantje omheen) Met de snapshot tool geselecteerd sleep je een selectie rondom het spant dat je wil printen: ![]() Stap 3 Zodra je de muis nu loslaat, komt adobe met de melding dat het geselecteerde stuk gekopieerd is: (gewoon op OK klikken) ![]() Stap 4 Ga nu onmiddelijk in het menu naar File/Print (bestand/afdrukken) zonder de selectie van het spant dat je eerder gemaakt hebt, weg te klikken - dus het blauwe vierkant moet nog steeds omheen het spant staan: ![]() Stap 5 In het print venster moet je even nakijken of alle instellingen juist staan, zie rood omcirkelde opties: - Selectec graphic moet aanstaan (is normaal zo als je alle stappen juist hebt gevolgd) - Page Scaling MOET op "None" staan (staat standaard op "Fit to printable Area dus opletten hier!!) ![]() Dan op OK klikken om het afdrukken te starten Dit herhalen voor elk spant, en het zou goed moeten komen! |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Van voor naar achter tel ik 13 spanten. 1e spant komt straks het blok voor de punt tegen aan. 13e spant is achterkant schip. Ik heb echter dat stukje van de opbouw (kajuit bovernop) wat er ook tussen staat ook mee geteld. Dan kom ik dus op 14 spanten. Ik denk dat jij deze niet meegrekend hebt. Maar zal het morgen testen door een aantal uit te printen en de maten te vergelijken. Als het klopt kan ik los en anders plak ik alles er opnieuw op. Alles gaat met vallen en opstaan!! Marcel |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Marcel, Klopt, 13° spant is idd de achterkant van het schip. Dat stukje van de opbouw moet je niet tellen als een spant. De letterlijke definitie van een scheeps-spant is een "dwarsscheeps vlak dat op onderlinge afstand op de kiel/kielbalk staat" Aangezien dat stukje van de kajuit niet op de kielbalk staat, en eigenlijk zelfs totaal niets met de eigenlijke vorm van de romp te maken heeft (het dient voor de opbouw van de kajuit) mag je dit niet meetellen bij de nummering van de spanten. |
| | |
| | #24 (permalink) |
|
Klopt!!! Achterzijde is inderdaad geen spant. Kom zelf uit de watersport, dus had dat kunnen weten. In dat geval komen de maten overeen met wat jij bedoelt. Zal het voor de zekerheid morgen nog even controleren. Maar lijkt erop dat het in orde is. |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Hoi Johan, ivm operatie aan mijn knie heb ik even op nonactief gestaan. Recent mijn mooie figuurzaagtafel binnen gekregen en vanmiddag balsa besteld bij de winkel. Hadden niet genoeg op voorraad. Ga deze week de spanten uitzagen en zal dan ook even wat foto's online zetten. Mijn lueftallige echtgenote wilde ook nog een vogelhuisje in de tuin. Dus heb deze eerst nog even gemaakt. Groet, Marcel |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |