![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 20 november 2005 Locatie: tuk Leeftijd: 43
|
hoi die is behoorlijk kapot. is het geen optie om hier een mal van te trekken , en dan een nieuwe in glasvezel te maken?? dan kun je het dek er zo weer op monteren groeten johan
__________________ Robbe Seawolf V2 JILMER (US1mtr.) ABN-AMRO 2 (1mtr ) |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 1 december 2007 Locatie: Fryslān Leeftijd: 34
|
Hallo Johan, Ik zat daar zelf ook aan te denken, denk ook niet dat dit ooit goed komt. Al die brokstukken aan elkaar te lijmen en dan te verstevigen is misschien ook nog wel te doen. Nieuw is beter! Ben niet zo ervaren het verwerken van glasvezel, Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 25 januari 2008 om 13:53 |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 30 mei 2006 Leeftijd: 42
|
Hallo, Mooie boot! Ik heb nog een katalogus van 1979 waar die in staat;... heb er altijd een beetje voor zitten kwijlen. Zonde van die kapotte romp maar zo te zien is die toch te herstellen, niet? Een mal en een nieuwe romp maken is ook behoorlijk wat werk. Of zou het geen optie zijn om de maten op te tekenen en een spantenplan te maken. Een houtbouw Optimist lijkt me wel iets. Alleszins succes ermee, Frédéric |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 24 maart 2003 Locatie: Hengelo (ov) Leeftijd: 50
|
Als je toch een houten Optimist gaat maken, waarom dan niet gevraagd bij Abeking und Rasmussen? Ikzelf heb een Swath gebouwd die van hun werf komt. Heb een hele cd met foto's van ze gehad. Niet geschoten is altijd mis. Wim
__________________ Deze plank op deze plank, en zo bouw ik naar boven (Vrij naar Ome Willem) Footy NED61 - Team Duff Beer - Team Puma - Team ??? - Jawel! Wim nu ook op Flickr! |
| | |
| | #20 (permalink) | ||
|
Hallo Frédéric, Citaat:
Die romp gebruik ik misschien nog wel eens als mal, intussen ben ik al achter een nieuwe romp aan geweest. Citaat:
Tot nu toe kan ik aardig uit de voeten met foto's van ebay af.Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 15 februari 2008 om 00:21 | ||
| | |
| | #22 (permalink) |
|
Vandaag de reling gemaakt, ben begonnen met de gaten van het dek over te nemen op een plaatje triplex. Op het plaatje heb ik de staanders geplaatst en de reling in de vorm gebogen. Vervolgens de reling ondersteunt met hout tot de juiste hoogte en vast gesoldeert met een hobbybrander. ![]() Mvg. -------------------------------------------------------------------------- Hallo Frédéric, Dat is inderdaad even kwijlen.................... Bedankt voor je mail, leuk dat je die nog hebt bewaard. Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 29 maart 2011 om 22:28 |
| | |
| | #23 (permalink) |
| ![]() Nieuwe zeilen gemaakt ter vervanging van de oude. ![]() ![]() Gemaakt van vliegerstof en dubbelzijdigplakband (6mm breed heel dun en doorzichtig) voor de zoom, daarna nog onder de naaimachine. Laatst al cijferstickers gehaald bij de bouwmarkt voor het zeilnummer en nu er opgeplakt. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 29 maart 2011 om 23:04 |
| | |
| | #25 (permalink) | |
|
Update. De nieuwe romp heb ik gelijk maar aan gepakt. Heb de romp verder uitgesneden en met een vijl op maat gemaakt. Gaten geboord voor de kiel en roer. Roer gemaakt van een 2 plaatjes triplex als kern met daar polyester om heen. En natuurlijk een roeras van messing rond 4mm tussen de plaatjes gelijmd. ![]() ![]() Tevens nog een gat geboord voor een aandrijving. Aandrijving in een zeilboot? ![]() Ja, ik vindt dit wel makkelijk als het even niet waait en bij het manoeuvreren van de boot is het ook wel makkelijk. Ik had nog wat tandwielen liggen, heb zelf er maar een motorsteuntje bijgemaakt. Aluminiumplaatje buigen wat gaten er in boren en je hebt een eenvoudige motor steun. Frame gemaakt voor de rc. is inmiddels vast gelijmd aan het dek. ![]() Mvg. -------------------------------------------------------------------------- Citaat:
Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 29 maart 2011 om 22:58 | |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
Hier nog wat foto's van de mast, gemaakt van een aluminium gordijnrail en stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers. ![]() Bevestiging grootzeil doormiddel van messing bolletjes die afkomstig zijn van relingwerk splitpen erin en een schakel van een ketting. (gesoldeerd) ![]() Stripjes metaal uit de rubbers van ruitenwissers. Mvg. Aandrijving in romp gemonteerd. ![]() Kiel aangepast, verhoogd met 15mm spiestaal. Oude bevestiging was naar mijn idee niet echt stevig, daar zat nog een kunstof (koker) gedeelte tussen de romp en de kiel. Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 29 maart 2011 om 23:04 |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 24 november 2006 Locatie: Borne Leeftijd: 55
|
Goedendag ik zie dat mijn romp in goede handen terecht is gekomen , wat ik zie ziet het er nog mooier uit dan nieuw uit de doos ,als dit klaar is heb je perfect zeilende Optimst . groeten Rexonamen |
| | |
| | #28 (permalink) | |
|
Hallo Rexonamen, Citaat:
Bezig geweest met de bedrading van de optimist. Ik gebruik 2 accu's van 6 Volt en misschien nog een batterijpack voor de ontvanger. 1 accu wil ik gebruiken voor de motor en de andere voor de zeilwinch en de verlichting. De draden zijn vanaf de accu gezekerd en verbonden aan een schakelaar. Letterstickers gehaald bij de bouwmarkt. ![]() Komt wel aardig overéén met de oude. Alleen voor de kleine letters moet ik nog wat vinden. Na lange tijd heb ik eindelijk tekeningen van de optimist. Sommige dingen zijn zo beter te maken dan dat je alles zelf moet uitzoeken. Het werken aan de optimist zal zo een stukje gemakkelijker worden. Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 1 augustus 2010 om 21:39 | |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Foto update, Tijdens de vakantie de boot in het water voor een eerste test vaart. Eerst de aandrijving uitgeprobeert zonder de zeilen. Vermogen van de motor is aan de lage kant in het water, waardoor de snelheid ook tegen valt. ![]() ![]() De mast erop met het groot zeil, giek bewoog nog wat stroef. ![]() De boot met grootzeil en fok. ![]() De Optimist is nog niet helemaal klaar maar het einde komt in zicht. De reling moet er nog op en ik heb nog wat verfwerk. Verder zal ik nog wat aanpassingen maken aan de kiel en misschien moet het roer nog wat groter. ![]() De motor die is ingebouwd moet er uit: wel goed toerental maar geen vermogen in het water. Voor de rest ligt de boot mooi in het water. Heb nog niet echt kunnen varen met wat meer wind, niet omdat het niet waaide maar omdat de boot nog wat beter afgedicht moet worden tegen water van buiten af. Mvg. Laatst gewijzigd door F. Werkhoven; 31 maart 2011 om 18:15 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |