![]() |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 juli 2003 Locatie: schiedam Leeftijd: 51
|
Quelques caractéristiques d' ENDEAVOUR 1/10 : * Surface de Voile : 6,80 m2 * Longueur à la Flottaison : 2,50 metres * Longueur hors-tout : 3,93 metres * Déplacement : 170 kilos, dont 120 de lest amovible. Zodan lekker groot he poehee wel een enorm mooi schip pfff . Endeavour, class J au 1/10 Als je 3kwart naarbeneden scrold staat die wat uitgebreider gefotografeert pfff erg mooi schip
__________________ Een MM-NED 62 + MarbleHead-Astra NED 447 + Trimeran-De Triana + Zwarte Zee 1:50 Streamer 0 km Groetjes Jos |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 34
|
Wel leuk op te zien dat er weer wat animo is omtrend deze schitterende schepen. Ik heb momenteel nog mijn VO70 op stapel staan, maar ben ondertussen ook nog bezig met een statische J Class (Amati Endeavour 1:35, 112cm) en ik speel reeds maanden met het idee, om als dit statisch model af is - ook aan een RC versie te beginnen, weliswaar nog een maatje groter (ik denk ook richting 1:20) Ik ga de huidige draadjes dan ook volgen, in de hoop dat er nog meer geïntresseerden volgen... Amati model in aanbouw: |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Lid sinds: 10 september 2008 Locatie: Zoersel Leeftijd: 48
|
Hi all, Dazzler, schrijf mij ook maar in. Mijn Colin Archer is bijna af. vanavond wordt het beslag op de mast gezet en dan de zeiltjes nog maken en ...spelen. Maar ik ben wel op zoek naar een nieuw projectje Een J-class op 1/20 lijkt me nog haalbaar. Lengte zal dan tussen de 1.80 tot 2.20 m liggen TOF groeten Raph |
| | |
| | #21 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 juni 2006 Locatie: Kessel, België Leeftijd: 34
|
Tof dat er al zo onmiddelijk reactie op komt. Wat mij ook leuk lijkt, is als we ons allemaal min of meer aan dezelfde maten zouden houden zeg maar een soort klasse, zodat we gelijkwaardige boten hebben die min of meer gelijk kunnen opgaan. de "J-Class" bestaat uiteraard al en heeft vooral in Amerika wel wat aanhangers, maar hier gebruikt men de schaal " 3/4 inch equals 1 foot " wat dus gelijkstaat met 1:16 Dit geeft dan al snel boten van 2m50, en masten tot 3 meter. En dat is naar europese maten, en voor de meesten onder ons denk ik - een maat te groot. 1:20 schaal geeft inderdaad romplengtes van 180 - 210 cm wat denk ik nog net in de meeste auto's vervoerd kan worden (achterbank neerklappen) Misschien kunnen we de bestaande regels als basis gebruiken? Ik weet dat het bijvoorbeeld toegelaten is om van de schaal af te wijken voor de kieldiepte (mag 5cm dieper zijn dat schaaldiepte voor verbeterde stabiliteit, en roer mag dus ook 5 cm dieper steken om de kiel te volgen, alsook 5 cm breder voor verhoogde stuurbaarheid ; bij schaal 1:20 zou dit 4 cm worden ipv 5 cm) Ik wacht op verdere reacties |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 22 januari 2005 Locatie: Den helder "Netherlands"
|
leuk dat ik veel racties te weeg breng. Ik was alleen maar op zoek naar orginele tekeningen van een j-class omdat ( zoals je al aangaf in amerika de rompen te groot zijn) nu blijk dat ik niet de enige liefhebber ben van de j-class. heeft iemand een tekening van de Ranger?? schaal maakt niet uit. kan elke tekening vergaoten zoveel ik maar wil. om een klasse te maken, lijkt schaal 1:20 wel iets. Lengte ongeveer 2.2 meter wat nog gangbaar is. Wel is het zo mooi dat er op schaal wordt gewerkt en niet met grotere kielen en roeren. Het zal misschien iets onstabieler zijn, maar het is op schaal wel zo mooi,( bij windkracht 7 vaar ik toch niet met een schaalmodel.) via de firma Dijkstra en Hoek is niet veel te krijgen (begrijpelijk als de eigenaren miljoenen betalen voor een speelbootje) dus het moet via ander wegen, er is een boek (j-class) met alle lijnenplannen er in Als iemand die heeft wil ik de tekeningen wel op maat laten vergroten. |
| | |
| | #23 (permalink) |
|
Ik heb hier een uitgave liggen van "Model Yachting" issue 127 waarin de J classe besproken wordt. Hierin wordt volgende contactpersoon opgegeven voor tekeningen en plannen: J Boat Drawings - Rene Serrao 650 Ketch Harbour Rd. Portugese Cove, N.S. Canada B3V1K1 Phone (902)868-2954 Email serrao@hex.eastlink.ca Verder zou er een referentieboek zijn Enterprise to Endeavour van Ian Dear, ISBN 1-57409-091-7 |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 16 oktober 2003 Locatie: Reeuwijk Leeftijd: 36
|
Van de Ranger en de Endeavour heb ik nog wel lijnenplannen liggen. Ik zou even moeten zoeken, maar ik heb ze zeker weten. Die van de Endeavour heb ik vorige week nog in mijn handen gehad. Die van de Ranger zou ik even langer voor nodig hebben om te zoeken. (net verhuisd). 1:20 is idd een mooie maat. De boten worden dan net geen 2 meter, de masthoogte ongeveer 2,5 meter. Dat is mee te nemen zonder de mast te delen, en in een normale auto. Gewicht zal dan rond de 20 kg bedragen, wat ook nog goed te doen is. Laatst gewijzigd door skiff; 30 september 2008 om 21:51 |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 10 september 2008 Locatie: Zoersel Leeftijd: 48
|
Ik denk dat ik ook nog ergens een boek heb met het plan v/d Endevour I. Maar daar is geen zeilplan bij. Inderdaad zou het tof zijn met een aantal mensen op zelfde schaal 1/20 en onder de zelfde regels te bouwen. Dus 4 cm extra voor roer en kiel |
| | |
| | #26 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 juli 2003 Locatie: schiedam Leeftijd: 51
|
Ik ben helaas geen bouwer maar zal het draadje zeker volgen ;o)
__________________ Een MM-NED 62 + MarbleHead-Astra NED 447 + Trimeran-De Triana + Zwarte Zee 1:50 Streamer 0 km Groetjes Jos |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Lid sinds: 16 mei 2007 Locatie: Almere Leeftijd: 42
|
Ik ben al begonnen met de bouw van de shamrock V. Ik ga hem alleen bouwen in de schaal 1:30 Dan wordt ze 1,25 m met een totale hoogte van van 1,7m. Dit past nog redelijkerwijs in mijn auto, en kan ik in mijn huis kwijt. Dapper van degene die in 1:20 gaan bouwen, maar dat wordt mij iets te groot. Groeten, Martin
__________________ in aanbouw: Smit Denemarken 1:33 (BB), Waker 1:200, Queen Mary 2 1:400, Amati "Dorade"1:20. |
| | |
| | #29 (permalink) |
| Lid sinds: 16 januari 2005
|
Hoi Allemaal, 1:30 lijkt mij eigenlijk ook een iets betere schaal. Dan word het geheel ook net wat lichter en makkelijker te vervoeren... Het zou voor mij ook beter uit komen. Iemand al de lijnenplannen van Endeavour gevonden? Gr Remco
__________________ let's create some boats |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |