Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Zeilschepen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 26 december 2009, 15:19   #1 (permalink)

Standaard eigen boot

hallo, ik ben robin en ik ben bezig met de bouw van mijn eigen zeil boot.
IK ben nog maar een beginner en vroeg me af hoe je de zeilen kan bedienen en hoe hoog mijn mast moet zijn. Mijn boot is 64cm lang en weegt ongeveer 2kg.
(hoe zet je foto's van op je pc in een bericht?)
derluntje is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2009, 12:48   #2 (permalink)

Leeftijd: 18
Standaard

robin welkom op het forum.

Foto's uploaden. doe ik met behulp van Fotoalbum, Gratis Online! Uw Digitale Foto's in een Online Fotoalbum bij Mijn Album! Als je hier een account maak kun je ze uploaden. en vervolgens de link op de site zetten. Als je het netjes wilt doen. dan type je op het forum [img][/img]
klik met de rechtermuisknop op de foto eigenschappen en kopier die link tussen [img][/img]

de zeilen bedien je met een servo met een extra langen arm.
of een aangepaste servo zoeen Click the image to open in full size.

Als het goed is staat de lengte van de mast op de tekening.

succes ermee,

Niels Aben
niels aben is offline   Met citaat reageren
Oud 28 december 2009, 23:03   #3 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Mmmmm die foto komt mij wel héél erg bekend voor

derluntje, erg veel info geef je ons niet hé.
Over welk bootje gaat het? Is het iets dat je van plannen bouwt, of ben je gewoon uit de losse hand zelf iets in elkaar aan het steken?

Een beetje extra info zou dus wel gepast zijn, foto's nog beter.

Lengte van de mast hangt ook af van het type schip, is een een klassiek jacht of een moderne racer? Zo puur op het gevoel zou ik zeggen een mast van 70-75cm maar met extra info zou het handiger zijn.

PS
Wat de bediening van de zeilen betreft, kan je best op dit forum eens enkele bouwverslagen doorlezen (oa van mijn 2 boten) daar staat nogal wat info en foto's in ivm de besturing
Dazzler is offline   Met citaat reageren
Oud 1 januari 2010, 22:27   #4 (permalink)

Standaard

[img]Click the image to open in full size.[/img] ¨
[img]Click the image to open in full size.[/img]
[img]Click the image to open in full size.[/img]

hier zijn enkele fotos. Het is inderdaad een boot dat ik zelf met de losse hand in elkaar heb gestoken, dus geen bouwplan.
Oud 1 januari 2010, 23:25   #5 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

Dazzler's schermafbeelding

Leeftijd: 35
Standaard

Hoi derluntje,

afgaande op de foto's, heb ik goed nieuws en minder goed nieuws.

Het goede nieuws: je bootje ziet er erg leuk uit, en voor een "beginner" zoals je zegt moet ik zeggen héél mooi gemaakt. Ik denk dat er weinig beginners zijn die zo'n mooie beplanking voor elkaar krijgen. De techniek zit dus zeker al in je vingers en je weet ondertussen waarschijnlijk wel goed hoe je met hout uit de voeten moet.

Het minder goede nieuws: het ziet er allemaal nogal zwaar uit. Degelijk, zonder twijfel, maar véééél te zwaar.

Je spanten en binnenkant van je boot zit echt helemaal vol massief hout. Perfect voor een schip dat als showmodel op de kast moet dienst doen, maar vermoedelijk véél te zwaar om in de praktijk mee te kunnen varen.

Het zit namelijk zo: om een schip op zijn juiste waterlijn te krijgen, heb je een bepaald totaalgewicht nodig. (boot + mast en zeilen + techniek + ballast)

In de praktijk, om een zo stabiel mogelijke boot te maken, wil je je boot, mast en techniek zo licht mogelijk houden, zodat er zo veel mogelijk gewicht in de ballast kan.

Je zegt zelf al dat jou boot 64cm is met een gewicht van 2 kg. Ik neem aan dat deze 2 kg het gewicht is van de romp zoals op jou foto's zichtbaar. Daar komt dus nog gewicht bij voor de mast, de zeilen, de techniek.... en dan heb je nog geen ballast.

Ter vergelijking: een MicroMagic (graupner) is 53cm lang, en weegt zeilklaar ongeveer 1 kg, dat is inclusief 350 gram ballast onderaan de kiel.

Jou boot is 10 cm groter, en mag dus iets meer wegen, maar veel meer dan 1,5 kg zal dat niet moeten zijn.

Met jou 2 kg + nog al wat er bij moet komen en de ballast, gaat je boot dus ongeveer even goed varen als een baksteen.

Het klinkt misschien hard, maar het is wel de realiteit.

Als ik jou wat advies mag geven: je kan blijkbaar goed overweg met hout, en het is duidelijk dat je in staat bent mooie dingen te bouwen. En goed varende zeilboot vereist echter meer kennis dan goed met hout kunnen omgaan.
Werk deze boot verder af tot een statisch model voor op de kast, en start een nieuw project voor een zeilend model.

Lees even mijn bouwverslag van mijn alinghi. Dit is ook een houtbouw romp, maar wel zodanig gebouwd dat de romp amper iets weegt (410 gram voor een romp van 120cm!!!!! zie je het verschil met jou boot??)
Op de foto's kan je goed zien hoe ik te werk ben gegaan, hoe ik de spanten die permanent in de boot blijven zo licht mogelijk heb gemaakt, en hoe ik alle overtollige spanten achteraf terug verwijderd heb. Het verslag kan je hier lezen: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...-sui-64-a.html

Succes!
Dazzler is offline   Met citaat reageren
Oud 2 januari 2010, 11:41   #6 (permalink)

Standaard

hallo,
bedankt voor de info, ik zal inderdaad deze boot afwerken en dan een volgend project starten met een bouwplan. Ik denk dat dat het best
zal zijn.

ps; mooie boot van jou! erg knap!!
Oud 2 januari 2010, 17:03   #7 (permalink)

duohuis's schermafbeelding

Leeftijd: 52
Standaard

Hallo Robin.
Ik heb inmiddels alle reactie's gelezen, en moet het daar wel mee eens zijn. Hoewel ik wel een paar lichtpuntjs zie, maar is wel een hoop werk .
Als je iets wil bouwen wat echt zeilen kan, kijk dan eens op de site van de Saphir club SAPHIR FORUM • Forumindex

Kijk eens bij bouwverslagen, hier staan ook houten zeilboten op.
Zelf heb ik de ned 104 gebouwd, en staan leuke foto's op.

Succes er mee. Paul.
duohuis is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Scheepsmodelbouw > Zeilschepen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten