![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) | |
| Lid sinds: 28 augustus 2009
|
Goed. Even terug. Ik zoek een paar simpele reproduceerbare stappen op weg naar een optimaal ingestelde thermiekzwever. Laten we het even beperken tot zwaartepunt en hoogteroer. Citaat:
Het zwaartepunt zover mogelijk naar achteren maakt de kist gevoeliger. Thermieksignalen zie je dan beter. Gevoeliger betekent echter dat tijdens het cirkelen je hoogteroerknuppel erg zenuwachtig is, tenzij je de max. benodigde hoogteroeruitslag verdeelt over je volledige knuppelbereik (en/of veel expo toepast). Dat was stap 1 en 2. In stap 3 trim je het hoogteroer zodat je een bepaalde vliegsnelheid houdt. Ik zou het hoogteroer willen trimmen op de vliegsnelheid die bij de optimale glijhoek hoort. Die triminstellingen wil ik ook gemakkelijk terug kunnen vinden. Bij dat terugvinden komt de duiktest van pas want de seconden nodig voor herstel kun je gemakkelijk meten. Op welke snelheid Als ik (bij het gekozen zwaartepunt) de snelheid op net-niet-overtrekken instel (trim met het hoogteroer), wat normaliter ongeveer de minimale daalhoek oplevert, dan doet hij in de duiktest ongeveer 5 seconden tussen twee stall's. De optimale glijhoek zit normaal bij een hogere snelheid. Ik denk ergens bij de snelheid (stand hoogteroer) waarbij de duiktest 10 seconden hersteltijd nodig heeft. Let op Telkens als je het zwaartepunt verplaatst (stap 1) dan moet je stap 2 en 3 opnieuw doen. Help! De 10 seconden hersteltijd heb ik gegokt. Ik heb geen apparatuuur om de optimale glijhoeksnelheid via metingen op te zoeken. Hoe vind ik (enigszins nauwkeurig dus niet gewoon "op gevoel") de "optimale glijhoek"-snelheid, zonder dure meetapparatuur? Heeft iemand ervaring met de relatie tussen optimale glijhoeksnelheid - duiktesthersteltijd voor de Junior of voor andere modellen? gr. Ron
__________________ Protech Skyraider †, GP Spirit Elite, Paragon 3 meter, Graupner Junior S | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| graupner junior, invliegen, s thermiek |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |