![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #91 (permalink) |
| Lid sinds: 16 december 2007
| Een chirurgische ingreep (herstelwerkzaamheden) aan mijn BMI 555 heeft me belet om van de gelegenheid gebruik te maken om aan de Monterey verder te doen. Nu deze klus geklaard is heb ik toch de draad weer opgenomen. Ik heb alle staartcoponentenaan aan elkaar gepast en er de scharniertjes op aangebracht. Morgen ga ik het hoogte en richtingsroer in profiel schuren en de afrondingen aanbrengen. Langzaam maar zeker groeien we naar het eindresultaat. Mvg, Aurectar. |
| | |
| | #93 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 oktober 2006 Locatie: Hoeven/ Oudenbosch Leeftijd: 56
|
Ik denk dat het product Coverall heet. Ik bestel het bij Conrad. het is een zijde dat krimpt als je het verwarmt In een van de draadjes van Arjan gaat het hier over. Probleem....Arjan heeft wel erg veel draadjes>>> Even zoeken dus
__________________ Je hoeft niet gek te zijn om ze "te zien vliegen" : Pilatus B4, Robbe ARGO; Robbe Tonga, ASW15, Stratos,MPX Alpha, Cirrus,Carrot,Limbo, vlieger zonder club |
| | |
| | #95 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Aurectar bedoelt u dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...oe-je-dat.html?
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #96 (permalink) | |
| Citaat:
Dit Wekend denk ik de staart te bespannen. Mvg, Aurectar | |
| | |
| | #97 (permalink) |
|
Eindelijk wat tijd om aan mijn Monterey te werken. De staart met zijde bespannen. Feitelijk heel eenvoudig. Op voorwaarde dat je heel rustig bent. Eerst de structuur insmeren met een verdunning van water en witte venyllijm. Dit is lijm die boekbinders gebruiken. Je kunt ook wandlijm op waterbasis gebruiken. Eens dit droog met fijn schuurpapier schuren. Dan de zijde op maat snijden. Liefst met op alle randen ongeveer 1CM overschot. Vervolgens de zijde op de structuur aanbrengen. De raakvlakken met de verdunning door de zijde insmeren. De zijde lichtjes bevochtigen en de boel mooi opspannen. Dit is werk met de vingertoppen. Je houdt de boel mooi tegen het licht om de blaaskens te lokaliseren. Een kleine beweging met je vinger en alles komt vlak. Nog een minuut of tien de zaak in de gaten houden en dan begint alles rustig te spannen. Later wordt nog een paar laagjes spanlak aangebracht. Nadien kunnen de boorden afgekort worden met een scheermes of licht schuurpapier. |
| | |
| | #98 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 61
|
Aurectar, Leuk om te lezen wat je ervan maakt. Mooie kist. Hier hou ik van. Wil nog graag weten waarom je zijde gebruikt i.p.v. oracover. Dat het sterker is zeker, maar zijn er nog meer voordelen ? Bijv. aerodynamisch? Nadeel is dat het aanbrengen veel meer werk kost. Heb gisteren nl. ook een paar verpakkingen "Koverall" besteld om enkele kisten te bespannen. Wil ook graag een keer "Spanvlies" proberen Veel succes met de afbouw. Jan-Hein
__________________ Geluk: Een goede gezondheid en een slecht geheugen. |
| | |
| | #99 (permalink) | |
| Citaat:
Ik hecht veel belang aan een lichte staart. Op de werktekening wordt het staartstuk in 5mm balsa aanbevolen. Een lichtere constructie is altijd een meerwaarde. Niet alleen omdat je minder gewicht in de neus moet deponeren maar vooral om de inertie van het staartstuk te verminderen. Het maakt natuurlijk de constructie iets ingewikkelder maar dit resulteert in een wendbaarder toestel. Daarom mijn optie voor zijde. Voor de grote vleugel ben ik er nog niet uit. Ik heb nog nooit grote oppervlakten met zijde behandeld. Daarvoor dacht ik aan oratex, maar naar het schijnt is dit een nogal zware bedoening. Voor een kist van 2.5 kan dit een invloed hebben. Nog even over reflecteren. Oracover kan altijd soelaas brengen. Andere meningen welkom, natuurlijk. | |
| | |
| | #100 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 61
| Zou zelf voor de zijde gaan. Oefening baart kunst. Bouwen kun je meer dan uitstekend. Zoals Johannes schreef: Eens wat nieuws proberen in elke nieuw project. Snap wel dat je voor oracover/oratex zou kiezen (lekker veilig), maar oefening baart kunst. Succes, JH
| | |
| | #101 (permalink) | |
| Citaat:
Ik zal het in overweging nemen. Feitelijk moet het kunnen. Kwestie van de juiste werkmethode te bedenken. | |
| | |
| | #102 (permalink) |
|
Heb net een neuslijst gelijmd van mijn linkervleugel. Nu een kwestie van de boel goed te laten uitdrogen. Eens zo ver zijn schaafje en schuurblok aan de orde om het profiel uit te schuren. Hier in dit geval een Clarc Y evoluerend naar een Clark Z. Ik heb bij Conrad-Benelux een verpakking Koverall besteld. Ik ging eerst de vleugel in zijde steken maar ben op mijn besluit teruggekomen. Ik heb geen ervaring met het bespannen van indekkingen. Wil geen risico;s nemen. Ik probeer het later eens met een gecracht toestel. Daarom nu mijn keuze voor Koverall. Vroeger(30jaar geleden) al met succes een Monterey met Coveritt bespannen. Koverall lijkt erg op Coveritt.Is zelfs nog wat lichter. En heeft op de koop toe een vintage look. Mvg, Aurectar |
| | |
| | #103 (permalink) |
| Vandaag met schaafje en schuurblokjde de neuslijsten (aanvalsboorden) in profiel gezet. Het is een werkje die enige concentratie vergt. Want een moment van onoplettendheid kan de boel verknoeien. Gelukkig is het niet zover gekomen. De klus is met succes afgerond. Met behulp van de proflili-malletjes heb ik er de ClarkY-ClarkZ vorm goed ingekregen. Kwestie van een frisse kop en een aandachtig oog. Bij wijze van proef ook nog een stress testje gedaan. Constructie beresterk bevonden. Niet moeilijk met die indekking van 2.5mm harde balsa. Volgende week de tipblokken en de Servo behuizing in de vleugel. Ben nog niet uit welke servo's ik ga bezigen voor de rolroeren. Over bekrachtiging wil ik vermijden, begrijp je. Mvg, Aurectar |
| | |
| | #104 (permalink) |
|
Heb hier net een bestelling Koverall ontvangen. Gebruiks aanwijzing nogal vrij te interpreteren. Mijn interpretatie. Geheel schuren en een laag spanlak. Schuren met 400 en weer een laagje. Vel koverall (vochtig) oplijmen met vinyl-oplossing of beenderlijm(enkel de randen. Laten uitdrogen. Met strijkijzer de boel laten inkrimpen. Vervolgens nog een paar lagen spanlak. Heeft iemand daar een andere ervaring mee???? |
| | |
| | #105 (permalink) |
|
Beste Aurectar, Op het duitse zusterforum staat een redelijk uitgebreide gebruiksaanwijzing. Die heb ik in een Word-document gezet. Als je wilt stuur ik je deze gebruiksaanwijzing wel via pb. Zelf heb ik nog geen ervaring met dit spul. Wel met zijde etc. Ga dit ook gebruiken voor een paar kisten. Een tip kan ik je alvast geven: Niet te strak föhnen anders gaat je frame naar de knoppen en gaan de ribben knikken..... Sorry, je vleugel ziet er akelig strak uit, die kan wel tegen een stootje. Alvast veel succes. Groeten, JH
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |