![]() |
| | #31 (permalink) | |||
| Lid sinds: 25 juni 2006 Locatie: Groot Ammers Leeftijd: 32
|
bedankt voor de link Johannes, de omschrijving op de website zegt voldoende: Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________ Ik gebruik nooit Google, mijn vrouw weet alles. Landcapes by Jesse de Boom, on Flickr | |||
| | |
| | #32 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
|
Hoi jesse, In oktober 2011 kunnen de laser gesneden onderdelen geleverd worden. Dan wordt ook de prijs bekend gemaakt. Belangrijk om de weten! De SURPROIS is ontwikkeld voor de beginnende modelbouwer en vlieger. Natuurlijk ook geschikt voor gevorderden en experts. Hij heeft een spanwijdte van ruim twee meter met in het midden deelbare vleugels. Vleugelbevestiging met elastieken. Het incasseringsvermogen bij een slechte landing moet hoog zijn. Of dat ook daadwerkelijk zo is zal het komende vliegseizoen leren. Zodra mijn zwever klaar is ga ik hem uitvoerig testen in de praktijk. - lierstart - huckepak - klittenband sleepvlucht - hellingzweven in de duinen en in de zomer in de Oostenrijkse Alpen. Op het moment worden meerdere Surprois door clubleden van onze vereniging gebouwd. Er zijn zowel beginners als ervaren modelvliegers me bezig. Ervaringen die zij opdoen tijdens het bouwen en straks vliegen ga ik analyseren en indien nodig worden nog wijzigingen in de constructie doorgevoerd. Johannes |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 25 juni 2006 Locatie: Groot Ammers Leeftijd: 32
|
super, bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik blijf dit topic lekker volgen want ik vind het er zeer strak uitzien allemaal.
__________________ Ik gebruik nooit Google, mijn vrouw weet alles. Landcapes by Jesse de Boom, on Flickr |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
|
De balsa neus kan nu worden vastgelijmd. ![]() Aan de achterkant romp komt nog een versterking tegen het inscheuren van de balsa rompzijkanten. Hiervoor gebruik ik 1mm dik triplex plaatjes die aan de binnenkant worden vastgelijmd. Balsahout is gevoelig voor indrukking daarom gebruik ik altijd beschermplaatjes tussen klem (Knijpers) en werkstuk. ![]() De vleugels komen op de relatief smalle rompzijkanten de liggen. Om een zo een groot mogelijk raakvlak tussen romp en vleugel te verkrijgen ga ik de romp onder de juiste hoek schuren. Hiervoor heb ik schuurpapier op een stuk balsa 4mm dik gelijmd. ![]() Nu gebruik ik de vleugelpen als hulpstuk samen met het schuurplankje. ![]() De romp krijgt nog aan de onderkant een extra versterking. Het is een soort schaats gemaakt van twee stuks vliegtuigtriplex 3mm dik. ![]() Deze versterking moet goed verlijmd worden. Het koolstof van het lasersnijden moet volledig worden weggeschuurd. ![]() Met potlood de positie voor de schaats op onderkant romp aftekenen en verlijmen. ![]() ![]() Johannes |
| | |
| | #36 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 61
|
Schitterend Johannes !!! Jammer dat ik er al een paar van dit soort heb anders....... Dan krijgen we nu de vleugel...... Groeten, JH
__________________ Geluk: Een goede gezondheid en een slecht geheugen. |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Het stabilo wordt opgebouwd van 5mm dik balsa als vakwerkconstructie. ![]() Ook het kielvlak heeft een vakwerkconstructie. ![]() De onderdelen moeten goed pas zijn voor een sterke verbinding. Met spelden de onderdelen op de bouwplank fixeren en de lijm goed laten uitharden. ![]() ![]() Stabilo en kielvlak krijgen nog een extra halfronde beukenhouten versterkingslijst. Deze versterking heeft ook als voordeel dat de voorlijst meteen een strakke radius krijgt. ![]() Met schilderstape de lijsten fixeren en laten uitharden. ![]() Nu kan het geheel worden geschuurd. ![]() Johannes |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Nee, deze zaag ik zelf op de cirkelzaag. Aanslag afstellen op de juiste maat, in mijn geval 2,5mm. Om de zorgen dat je materiaal niet in de spleet van de zaagtafel verdwijnt neem ik eerst een stuk triplex ca. 3mm dik en zaag dit zover in tot de spleet van de tafel volledig is afgedekt. Nu kan ik de rondstaf zagen. Johannes |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Het richting- en hoogteroer zijn laser gesneden inclusief de gaatjes voor het roerhoorn. ![]() Wel wil ik het roer afschuinen i.v.m. betere aerodynamica. Voor de beginnende modelvlieger is dit niet nodig. Hier laat ik zien hoe ik mijn werkstuk op de tafel vastzet voor deze bewerking. Er zijn vele mogelijkheden om dit te realiseren. Dit is mijn favoriete methode. In mijn geval moet ik wel opletten vanwege de gaten voor het roerhoorn. Eerst over de lange zijde schilderstape plakken zoals op de foto is te zien. ![]() Nu het hoogteroer uitrichten langs de werktafel (geplastificeerde spaanplaat). Het geheel met schilderstape fixeren. ![]() Alle aandacht kan ik nu richten op het schaven van het werkstuk. Het zit muurvast voor het schaven en schuren. ![]() Klaar met het schaven. ![]() Schuren… kijken… schuren….kijken, klaar. ![]() Nog een keer controleren en na goedkeuring schilderstape lostrekken en het werkstuk bewonderen. ![]() Uitrichten van het stabilo op de romp. ![]() Dit is ook mijn favoriete methode, gebruik maken van een balsalijst met een spijker of speld. De speld aan de balsalijst in de hoek van het elastiekstokje en rompzijkant schuiven. ![]() Het andere uiteinde van de balsalijst rust op het stabilo. Met een potlood maak ik precies op het hoekpunt van stabilo haaks op het latje een streepje. ![]() Hetzelfde aan de andere kant. ![]() Nu kan ik het stabilo uitrichten tussen de twee streepjes. Het volgende is belangrijk om te weten. In het stabilo zaten al twee laser gesneden gaten voor de bevestigingsschroeven. Deze gaten waren groter gesneden dan de schroeven. Daardoor heb je voldoende ruimte beschikbaar om het stabilo uit te richten. Twee vliegtuigtriplex ringetjes 1mm dik hebben een dubbele functie. Het gat in het ringetje heeft weinig speling met het bevestigingsschroefje. Dit betekend dat na het verlijmen van het ringetje het stabilo in de juiste positie blijft. De speling in het balsagedeelde was nodig voor het uitrichten, lijm op ringetje en schroeven voorzichtig aandraaien en het geheel laten drogen. ![]() Dit was het voor vandaag. Morgen ga ik aan de vleugel beginnen. Johannes |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |