Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 21 februari 2011, 22:24   #1 (permalink)

GdeGroot's schermafbeelding

Leeftijd: 47
Standaard DG-600 bouwen volledig glas

Dag forum leden.

Samen met een clubgenoot ben ik bezig om een DG-600 te bouwen.
Van een oude romp is intussen een mal gemaakt. Omdat er geen vleugels bij zijn, moeten die door ons gemaakt worden. Dit geld ook voor hoogte- en richtingsroer. Dit wordt mijn aandeel van het project.

Omdat ik een bouwer ben en me liever niet helemaal stort op de theorie van vleugel profielen, doe ik een oproep aan jullie om me hierin te ondersteunen.

ik zal met behulp van afbeeldingen jullie op de hoogte houden.

De wolfrib die afgebeeld staat aan de romp heeft voor mij een onbekend profiel. Heb het een en ander op het internet opgezocht maar kan tot nu toe niet het zelfde vinden. Wat er een beetje op lijkt is HQDS-2,25/13.

Click the image to open in full size.

Uploaded with ImageShack.us

De volgende foto geeft het verschil aan van profiel romp met HQ/DS-2,25/13

We hebben ook maar weinig gegevens van de kist.
Wat we wel weten is dat de romp 1380 lang is. (Zonder richtingroer)
Als ik een 3 zijden tekening verschaal naar deze romp lengte dan kom ik op een spanwijdte van 3 meter. Er zouden dan nog extra winglets aan gestoken kunnen worden, zodat een totale spanwijdte op 3,7 meter komt.

Mijn vraag;
1. welk profiel kan ik het beste gebruiken voor deze kist?
2. Hoe moet de wolfrib verlopen naar eind rib? Waar moet ik rekening mee houden?
3. Richting- en hoogteroer een symmetrisch profiel geven?

Groet, Gerhard
Oud 21 februari 2011, 23:00   #2 (permalink)

DirkSchipper's schermafbeelding

Leeftijd: 55
Standaard

Ik heb onlangs twee kisten doorgerekend (een 6 meter Astir CS, en een ASH-31mi).

Naar aanleiding daarvan durf ik je zonder enige terughoudendheid te adviseren: HQ/Acro-2,5/x of HQ/Acro-3/x.
X = de dikte. 11% of 12% zou ik nemen.
Geen verdraaiing inbouwen.

Overgang naar profielaanvorming : bij voorkeur de romp aanpassen.
Als dat niet of moeilijk gaat over zo kort mogelijke afstand een overgang creëren.

Gr. Dirk.

N.B.
Zeer recente info over de nieuwste HQ/A-profielen (rechtstreeks) van Helmut Quabeck zelf:
Hij heeft deze ooit HQ/Acro genoemd, maar hij gaat ze renamen. Het blijft HQ/A, maar dat is nu een afkorting van HQ/Allround.
Uit mijn berekeingen en onderzoekingen kan ik dat volledig onderschrijven. HQ/A's zijn vrijwel over de hele invalshoeklinie zo'n 3 à 5% beter (minder weerstand), en hebben een opvallend rustiger overtrek.

Succes,
Dirk.

Laatst gewijzigd door DirkSchipper; 22 februari 2011 om 08:26 Reden: Krom Nederlands hersteld
DirkSchipper is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2011, 08:23   #3 (permalink)
KdZ

KdZ's schermafbeelding

Leeftijd: 31
Standaard

Leuk nog een DG, ga dit met veel plezier volgen.. Succes allebei met de bouw.

Groet,
Kevin
Oud 22 februari 2011, 11:10   #4 (permalink)

Standaard profiel

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DirkSchipper Bekijk bericht
Ik heb onlangs twee kisten doorgerekend (een 6 meter Astir CS, en een ASH-31mi).

Naar aanleiding daarvan durf ik je zonder enige terughoudendheid te adviseren: HQ/Acro-2,5/x of HQ/Acro-3/x.
X = de dikte. 11% of 12% zou ik nemen.
Geen verdraaiing inbouwen.
Ik zal eens Google naar HQ/Acro-2.5/x of HQ/Acro-3/x.

X= de dikte. 11% of 12%. Zou je mij hier eens uitleg over willen geven?
Ik geloof dat het met ronde cirkels temaken heeft die binnen de rib vallen???

Geen verdraaiing inbouwen. Dat is een moeilijkheidsgraad minder.

Citaat:
Overgang naar profielaanvorming : bij voorkeur de romp aanpassen.
Als dat niet of moeilijk gaat over zo kort mogelijke afstand een overgang creëren.
Dat wordt dan aanpassen. Wel jammer de mal is al zo ver.
Is het te doen om vanaf wolfrib te verschalen naar eind tip?
Of moet ik hier nog ergens rekening mee houden?

Groet, Gerhard
Oud 22 februari 2011, 12:26   #5 (permalink)

Standaard

Misschien had ik minder stellig moeten zijn met mijn opmerking "geen verdraaiing inbouwen".

Ik verwacht dat je hooguit een half graadje verdraaiing zou kunnen gebruiken om een vriendelijke overtrek op die kist te krijgen.

Dat is zo weinig dat je tijdens het thermieken/cirkelen het met zorgvuldig sturen zou moeten kunnen redden. bovendien kost een keertje overtrek alleen maar 20-30 hoogtemeters.
Tijdens de landing is efficiëntie niet belangrijk meer. dus zou je dan een tikkie vleugelverdraaiing kunnen inprogrammeren door dan de beide rolroeren 2 mm omhoog te zetten.

Ik hoop dat je hiermee iets kunt.

dirk.
Oud 22 februari 2011, 12:51   #6 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GdeGroot Bekijk bericht
X= de dikte. 11% of 12%. Zou je mij hier eens uitleg over willen geven?
Ik geloof dat het met ronde cirkels temaken heeft die binnen de rib vallen???
Meestal wordt welving met die cirkels uitgelegd, maar feitelijk moet ook dikte zo bepaald worden. Alleen igv. diktebepaling is het verschil zo klein dat het niet relevant meer is (3e decimaal of zo).

Welving:
Neem een profiel en ga van de neus tot de achterlijst allemaal cirkels in dat profiel tekenen, zodanig dat elke cirkel raakt aan de profiel-bovenkant en tegelijk (!) aan de profiel-onderkant.
Als je door alle middelpunten van die cirkels een lijn (kromme) trekt heb je de welvingslijn te pakken.
Deze welvingslijn bepaalt voor minstens 75% de lift- en moment-karakteristieken van het profiel.

Dikte:
Dit is de grootste afstand die in een profiel optreedt tussen de boven- en onderkant. Je zou ook de cirkel met de grootste diameter kunnen nemen uit het welvings verhaal. Dikte beïnvloed de liftkarakteristiek van een profiel wel wat, maar veel minder dan de welvingslijn. Hoe dikker een profiel, hoe kritischer het reageert op lage Reynoldsgetallen, dikke profielen hebben meer profielweerstand.

De welving en dikte worden niet uitgedrukt in cm's of mm's, want dan treden verschillen op bij grote en kleine koordes op. Daarom worden ze uitgedrukt in x% van de koorde.
Bij dikte is dat simpel. Stel de koorde is 100mm en de dikte 9,5mm dan heb je een profiel met een dikte van 9,5%.
Een welving van 2,5% wil zeggen dat (bij een koorde van 100mm) het hoogste punt van die welvingslijn 2,5mm boven de koordelijn ligt. (de koordelijn is de rechte lijn van profielneus naar achterlijst)

Welving en dikte zijn middels deze kenmerken niet allesbepalend voor de profieleigenschappen. De plaats waar de grootste dikte/welving optreedt (meer naar voren of meer naar achteren) is ook zeer belangrijk voor zowel de profieleigenschappen.

Goed dat was mijn stokpaardje weer (aerodynamica)
Groeten,
Dirk.

Laatst gewijzigd door DirkSchipper; 22 februari 2011 om 13:46
Oud 22 februari 2011, 13:09   #7 (permalink)

Rick R's schermafbeelding

Leeftijd: 18
Standaard

Leuk! Ik ga dit zeker volgen. Klopt het dat deze rompjes een tijdje geleden op Marktplaats stonden?

Succes!
Oud 22 februari 2011, 13:27   #8 (permalink)

arno888's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Het profiel is denk ik een Ritz ... (Staan in Profilli; Ritz 3-30-12 o.i.d)

Met een groet aan Dirk en zijn welving en dikte
Die liggen bij de RITZ profielen een stuk verder naar voren als bij de HQ's; vandaar ...
Oud 22 februari 2011, 19:15   #9 (permalink)

Standaard

Ik denk ook dat het een Ritz-2 of Ritz-3 is, herkenbaar aan een "bolle" onderzijde van het profiel. Met name met het minder gewelfde Ritz-2 heb ik veel plezierig vliegende zwevers gehad.
HarmS is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2011, 20:05   #10 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rick R Bekijk bericht
Leuk! Ik ga dit zeker volgen. Klopt het dat deze rompjes een tijdje geleden op Marktplaats stonden? Succes!
Nee, deze romp licht al een tijdje bij mijn clubgenoot op zolder.
Het werd tijd om deze DG-600 het luchtruim te laten zien.

Gerhard
Oud 22 februari 2011, 20:15   #11 (permalink)

Standaard

Citaat:
Goed dat was mijn stokpaardje weer (aerodynamica)
Groeten, Dirk.
Dirk bedankt. Zo leer ik ook nog eens wat.
Ik wist dat het iets met cirkels te maken had, maar heb daar toen met minder aandacht overheen gelezen. Nu sla ik deze info op.

Gerhard
Oud 22 februari 2011, 20:48   #12 (permalink)

W@CC0's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Hallo,

Samen met een collega modelpiloot ben ik eind 2009 begonnen aan 2 ASW20's van 4m (4.5 voor de L versie)
Wij hebben een oude mal gekocht, waarin een dik profiel zat, met profielaanvorming en een foute instelhoek. Omdat we geen compromis naar het vliegen wilden maken hebben we de romp aangepast. Onderstaande foto toont ongeveer wat de bedoeling was. De bovenkant had echter ook nog aanpassing nodig.

In de mal hebben wij voor het lamineren verdikte epoxy (vezels + thixo) gedaan op de plaatsen waar het rompprofiel aangepast ging worden. Dan hebben we gewoon gelamineerd. Nadien, als de vleugels ver genoeg gevorderd waren en uitgelijnd op de romp, hebben we de wortelrib overgetekend op de romp en de romp aangepast aan de vleugel. Met een dremel en wat fijne polyesterplamuur was dit op 2 avonden gedaan. Het resultaat is zeer mooi, en we hebben een goed vliegend toestel.

(Cockpit is nog een grijsgeschilderd styroblock omdat de transparante versie nog niet af was/is )

Ik zou dus in u geval de romp aanpassen. Het is relatief weinig werk en je hebt er achteraf meer geniet van.

Tom
W@CC0 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2011, 20:57   #13 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door W@CC0 Bekijk bericht
Ik zou dus in u geval de romp aanpassen. Het is relatief weinig werk en je hebt er achteraf meer geniet van.

Tom
Hoi Tom, heb jij voor je ASW een HQ/DS2,5/12 gebruikt?
Ik pas ook liever de romp aan. Goede vliegeigenschappen vind ik belangrijk.

Gerhard
Oud 22 februari 2011, 22:45   #14 (permalink)

W@CC0's schermafbeelding

Leeftijd: 28
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GdeGroot Bekijk bericht
Hoi Tom, heb jij voor je ASW een HQ/DS2,5/12 gebruikt?
Ik pas ook liever de romp aan. Goede vliegeigenschappen vind ik belangrijk.

Gerhard
Hallo Gerhard

Yep, aan de wortel. Van aan de wortel tot aan de knik in de vleugel verloopt het profiel van 12 naar 11%, van de knik naar buiten is het allemaal 11% dacht ik.

Hij heeft nog maar heel weinig gevlogen, maar voor zover ik er al zicht op heb ben ik er tevreden van.
Mijn L versie was het prototype en is onafgewerkt ingevlogen op Cap Blanc Nez. Hij vloog heel goed. Zelfs bij 2bft op een kleine helling was hij goed te vliegen. Alleen de rollrate was aan de trage kant. Om gewoon te vliegen was het goed, maar als je eens een rol wou maken... tja Het zwaartepunt lag toen nog wel wat te ver naar voor en de siliconenroeren hadden maar een matige uitslag. Ik ben mijn roeren nu soepeler aan het maken (lees als, siliconen half doorsnijden) en een roer is eruit gesneden en gaat terug gedaan worden zodat meer uitslag mogelijk is. N°2 voor mijn collega wordt nu op 4m gemaakt met iets bredere roeren aan de tippen om sneller te rollen.

Op onderstaande foto's kan je de vleugelovergang aan de romp zien. De zwarte lijn op de eerste foto geeft weer tot waar onze vleugel echt komt. In de 2e foto kan je zien dat er vrij veel gedremeld (van het werkwoord dremelen ) is.

Tom
W@CC0 is offline   Met citaat reageren
Oud 22 februari 2011, 23:37   #15 (permalink)

Standaard foto mal DG600 met romp

Hier is de foto van de mal die mijn clubgenoot heeft gemaakt van de originele romp.

ik zal een malletje maken van de wolfrib, en dan met hem overleggen wat we het beste kunnen doen i.v.m. het profiel aan de romp en wat uiteindelijk de vleugel wordt.

Ik denk dat ik Dirk zijn advies ga opvolgen voor wat betreft het profiel.

Tot zo ver vanavond.
er volgen nog wel meer updates.

Gerhard
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten