![]() |
| | #91 (permalink) |
| Lid sinds: 14 augustus 2008 Locatie: Ootmarsum. Leeftijd: 49
|
Nou, daar gaat ie dan Eerst een aantal foto's van de romp zo die nu is. ![]() ![]() ![]() ![]() Zo te zien nog wel een beetje werk lijkt me.. Dit toestel heeft lang geleden een behoorlijke crash gemaakt waarbij de vleugels en het hoogteroer verloren zijn gegaan en de romp zwaar beschadigd. De romp is toen goed gerepareerd met glasmatten aan de binnenkant. De buitenkant is weinig aan gebeurd en moet nog helemaal ''strak'' worden gemaakt. Omdat ik binnenshuis zit te klussen en mijn ega een enorme hekel heeft aan schuren kan ik voorlopig niet plamuren en daarom maar met de vleugels begonnen. Schuren doe ik meestal buiten aan de tuintafel maar ik ben bang dat ik het met dit weer niet ga overleven De vleugels heb ik zoals gezegd van Japie kunnen kopen die ze via Ebay op de kop heeft getikt. Helemaal nieuw en met de negatieve mallen er nog bij Ik ben begonnen met het uitsnijden van één rolroer. Voor de tijd goed de spleet gemeten die de frees heeft gemaakt zodat ik weet hoe dik het balsa moet zijn voor het opvullen en dichtmaken van de vleugel en het roer. ![]() Dit bleek 7 mm te zijn. En omdat ik geen 5mm voor de vleugel had liggen maar 3mm en 2mm tegen elkaar gelijmd. Op het roer komt 2 mm zodat op deze manier alles weer precies aansluit. Gaandeweg heb ik besloten om de roeren met scharniertape aan de vleugel te plakken en daar de Oracover overheen te spannen. Er blijft dan aan de onderkant van de vleugel wel een spleet zichtbaar maar die ga ik later met een extra strip Oracover afdekken, als dit lukt heb je een naadvrije overgang van vleugel naar roer. De bovenkant: ![]() En de onderkant. Het roer is op 40 graden afgesneden om de uitslag omlaag mogelijk te maken: ![]() Tussendoor heb ik nog 2 ribben uitgezaagd van 3mm triplex die gaan dienen als mal voor het snijden van het hoogteroer. ![]() Morgenavond heb ik vergadering van onze club en dit weekend gaan we weer verder.. Groeten, Paul.
__________________ "Falling feels like flying, until you hit the ground'' .
|
| | |
| | #92 (permalink) | ||
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
| Citaat:
Citaat:
Ik heb heel wat geëxperimenteerd met tape en folie maar het is me nog nooit gelukt daar een fatsoenlijke afdichting mee te krijgen.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website | ||
| | |
| | #93 (permalink) |
|
Hallo Arjan, de keuze voor scharniertape heeft te maken met slechte ervaringen die ik dan weer heb met alleen maar Oracover. Ik heb mijn manier laatst geprobeerd op een proefstukje en als je het ijzer niet te warm zet dan lukt het prima. Met die naad heb je een punt...... Ooit een hotliner gehad waarmee dit was gedaan om deze manier. Er zat dan wel een stukje stevig kunststof onder de Oracover waar de naad was. Ook was dit voorgebogen zoals jij al noemt. Ik wist trouwens niet dat hier speciaal band voor was, waar haal jij dat? Groeten, Paul.
Laatst gewijzigd door R.c. Paul.; 2 februari 2012 om 23:56 |
| | |
| | #94 (permalink) |
|
Duur, maar dan heb je ook wat (bijna al mijn vliegtuigen zijn er mee uitgerust) Modellbau Lindinger Onlineshop
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #96 (permalink) | |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
| Citaat:
Als je scharniertape warm maakt, veroudert de kleeflaag binnen enkele seconden alsof het 5 jaar oud is. Je trekt het er zo af ... Eerst tape en daarover Oracover laat je geen andere keuze dan over de tabe heen met de bout .... Tismaardatuhetweet ... Dirk. | |
| | |
| | #98 (permalink) |
|
Ik wel...gewoon foliescharnier maken zoals iedereen dat doet Wat is jouw slechte ervaring eigenlijk?
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #99 (permalink) |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
|
Ik heb hetzelde idee als Arjan, en anders een sliconen-scharnier (met E41). Als je siliconen doet: eerst vleugel en roer helemaal met folie bekleden. Allebei nabij scharnier folie goed laten overlappen, dan met E41 siliconen-scharnier maken. Dirk |
| | |
| | #100 (permalink) |
|
De slechte ervaring is dat op den duur de folie loslaat en in gaat scheuren. Zeker bij een rolroer waar de krachten soms aanzienlijk kunnen zijn. Misschien is dat siliconen-scharnier een betere oplossing. Ik duik daar eens in.. Bedankt voor de tip Groeten, Paul.
|
| | |
| | #102 (permalink) |
|
Gisteren weer een stukje opgeschoten. Allereerst de vleugels en de roeren geschuurd. Het stuiven viel mee dus toch maar in mijn hokje gedaan ![]() ![]() Ziet er mooi uit, ben ik tevreden mee. Het volgende was de servobehuizing in de vleugels maken. Ik haat dit soort klusjes omdat je het mes in een goede vleugel moet zetten.. Alles goed uitgemeten en daarna voorzichtig snijden. ![]() ![]() ![]() ![]() Gelukkig ging alles goed en ze zitten er prima in. Als laatste moest ik nog drie busjes maken waarmee de servo's in de behuizing zitten. Ik had er maar één, de anderen zijn ergens kwijtgeraakt. Gelukkig had ik nog een staafje kunststof liggen dat net in de gaatjes paste. Met een kolomboormachine en een hoog toerental kom je dan een heel eind.. ![]() ![]() Blijft nog over dat ik de servo-kabels moet gaan verlengen en een sleuf maken waar de kabel doorheen moet. Ik hoop dat vandaag nog te kunnen doen. Wordt vervolgd... Groeten, Paul.
|
| | |
| | #103 (permalink) |
| Lid sinds: 11 maart 2010 Locatie: Raalte Leeftijd: 28
|
Gaat mooi worden Paul!
__________________ Graupner Cirrus | Graupner Cirrus 75 | SZD Junior | Gracia F5j | Multiplex Mentor | Multiplex FunJet | Shockie | HK450TTPro | Align T-Rex 500ESP |
| | |
| | #104 (permalink) |
| Het zal misschien aan mij liggen maar ''scotch'' zegt mij niets en ook de meeste online modelbouwzaken niet . Ik neem aan dat het stevig doorzichtig plakband is? Waar kun je dit halen? Prettige zondag nog, Paul. (Jaap bedankt
|
| | |
| | #105 (permalink) | |
| Lid sinds: 16 december 2007
| Citaat:
In elke papierhandel te verkrijgen. Mvg, Aurectar | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |