![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #46 (permalink) | |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Leeftijd: 46
| Citaat:
het is mijns inziens ook een combinatie van 2 dingen: je haalt wat materiaal weg waardoor de buigsterkte afneemt, en tegelijkertijd bouw je een discontinuiteit in: door de remklep wordt de vleugel ter plekke veel stijver. Je creert als het ware een hefboom en het gevolg is dat de ligger precies op de overgang aan de binnenzijde de vleugel breekt. Max | |
| | |
| | #47 (permalink) | |
| Lid sinds: 17 juni 2008 Locatie: Drenthe Leeftijd: 18
| Citaat:
Bedankt voor de waarschuwing, ik was er wel op bedacht. In totaal heb ik er nog geen mm afgehaald. Voor de zekerheid lijm ik nog wel even wat kops 5mm balsa tussen de liggers. Deze remkleppen later nog inbouwen in een houtbouw vleugel is niet je-van-het. Ik denk dat er na het verlijmen en schuren van de indekking over de klep nog maar weinig balsa overblijft. Inbouwen in een schuimvleugel lijkt men dan toch een stuk makkelijker. Groeten Rick
__________________ Mx-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe, Ximango~ | |
| | |
| | #48 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
nou een paar mm áchter de hoofdligger en je hebt geen probleem. Maar dat heb ik ook pas later bedacht, zoals bij mijn Minimoa....
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #49 (permalink) |
|
Hmm, dat is natuurlijk helemaal makkelijk. En dat terwijl ik gisteren je Minimoa draadje nog opgezocht heb om de kunst af te kijken. Ik kon al niet bedenken waarom jij nou de kleppen zo ver naar achteren had Wieweet pas ik het nog aan, scheelt een boel werk en die paar mm naar achteren maakt qua moment/effect niet veel uit.Nogmaals dank!
__________________ Mx-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe, Ximango~ |
| | |
| | #50 (permalink) |
|
Eindelijk weer wat tijd en zin gevonden om met de Cirrus bezig te gaan. Inmiddels is er ook een deadline; 6 mei moet lukken lijkt me! Over de eerdergenoemde remkleppen heb ik nog eens goed nagedacht en tot de conclusie gekomen dat ik ze beter (zoals Arjan al vermelde) achter de liggers kan plaatsen. Hiervoor moest ik nog wat extra rib weg zagen en een nieuwe hulpligger verlijmen. Omdat de kleine stukjes rib onder de remklep steeds af bleven breken heb ik deze ook maar meteen afgezaagd. Later komt daar weer een lijstje overheen. Ook heb ik een stukje van de indekking bovenop de ligger afgehaald om straks meer lijmoppervlak te hebben voor de remklepindekking: ![]() Belangrijk is dat de rand van de remklep op precies gelijke hoogte blijft als de ligger. Hier heb ik nog een trucje op bedacht: ![]() Door deze vuren latjes precies op de overlap te leggen blijft de remklepbehuizing altijd gelijk met de ligger. Eenmaal uitgelijnd heb ik er een stuk tape over gedaan zodat bij het omdraaien van de vleugel alles op z'n plek blijft. ![]() Eenmaal gefixeerd heb ik de vleugel omgedraaid en 3mm shearwebs tussen de klep en de ligger gedrukt. Het 'lipje' aan de behuizing van de remklep is uiteraard precies 3mm lang. Hierdoor blijft de remklep op de juiste afstand van de ligger: ![]() Toen eenmaal alles goed zat de boel met bruislijm verlijmd. Hierna was de tweede vleugel een eitje en was ik met een uurtje klaar In de loop van de week de beplanking verder afmaken en de twee 9 grams servo's aansluiten! Groeten Rick
__________________ Mx-16S: Elektro Kadett, Riser 78'/100', Easy-Star, Cirrus-75, De Wite, Hegi ASW-15, Cirrus, Cirrus-75, LS-6, Mosquito, DG-100, Mini Nimbus, Racek-3 Möwe, Ximango~ |
| | |
| | #51 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Dat pak je goed aan Verstandig om het nu je toch bezig bent alsnog goed te doen.
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |