![]() |
| | #16 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
| HAST Maarten, ik denk dat de rompbouw op een helling lekker vlot gaat. Nog een voordeel is dat de romp relatief eenvoudig recht en strak gebouwd kan worden. De spanten doorzagen zou dan secuur moeten gebeuren. Wat overblijft zijn slappe spantjes die moeilijk te hanteren zijn tijdens het verlijmen. Het design van de spanten is afgestemd voor het bouwen op een helling. Zoals Henri al heeft geschreven gaat hij de romp ondersteboven bouwen. Daar komen zeker nog foto's van. Dat is mooi, zo zie je in één draadje verschillende technieken. Hier een plaatje van de originele handleiding. Johannes |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 25 november 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 47
| Gaat goed komen: german font - Google zoeken
__________________ www.henrikaper.nl |
| | |
| | #19 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 8 december 2009 Locatie: Hoorn NH Leeftijd: 57
|
Met de oprichting van de Duitse "Modellflug und Segelflugverband" in 1920 door Oskar Ursinus kreeg het modelvliegen een enorme impuls. Wedstrijden werden georganiseerd waarbij in 1935 bei de Reichswettbewerb auf der Wasserkuppe meer dan 1.000 modellen meededen en dit evenement werd door ruim 30.000 toeschouwers bezocht. Modelbouw en modelvliegen kreeg toen een wetenschappelijke karakter. Deze lijn wil ik graag voortzetten en zal proberen mijn kennis over materialen in dit draadje te verwerken. Johannes |
| | |
| | #20 (permalink) |
| HAST Voorbereiding van de gordingen (Stringers). De grenen latjes zijn tekort en moeten verlengt worden. Dat kan eenvoudig met een lasverbinding (Schäften). Belangrijk om te weten is het volgende. Hoe is de gesteldheid van het houtoppervlak? Zacht grenenhout met grote jaarringafstand zal de breuksterkte van de lijmverbinding verlagen, omdat bij breuk houtdelen tussen de jaarringen uitscheuren. Indien de lijmverbinding de gelijke treksterkte moet hebben dan de dwarsdoorsnede van de lat, dan is het belangrijk dat de lengte van het lijmoppervlak in de juiste verhouding staat tot de dikte van de gording. Kleiner dan 1 / 11 mag de verhouding niet zijn omdat het lijmoppervlak van de lat kan bezwijken bij een mogelijke trekbelasting. Johannes |
| | |
| | #21 (permalink) | |
| Lid sinds: 25 november 2006 Locatie: Den Haag Leeftijd: 47
| Citaat:
Met het maken van zo'n schuine lijmverbinding ga je de fout in als je de latjes afzonderlijk schuin afschuurt. Dat ga je nooit goed aansluitend krijgen en dan krijg je een slechte lijmverbinding. De truuk is de latjes naast elkaar te leggen en gezamenlijk schuin te schuren. Dat is ook nog eens makkelijker en het hoeft niets eens precies qua afmeten ... op deze manier worden ze identiek en daar gaat het om. Maak de lengte van de verbinding minstens 10 keer zo lang als de dikte van de latjes. En ze verlijmen gaat heel makkelijk op deze manier. Hou één latje tussen twee linialen o.i.d. met een stuk tape in de aanslag. Schuif het andere latje er tegenaan - niet te hard, niet te zacht, vooraf even proberen - en tape eroverheen. Knip de tape in bij de punten van de latjes en druk de tape tegen de zijdes van de latjes. Door dat inknippen van de tape kan je de verbinding 'openvouwen'. Houtlijm er in; latjes op een vlakke ondergrond houden; overtollige lijm wegvegen met een vochtig kwastje en knijpers er op. Perfecte lijmverbindingen ...
__________________ www.henrikaper.nl Laatst gewijzigd door Henri Kaper; 28 november 2011 om 14:56 | |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Bekend? SAMTalk group - Vintage Aeromodeling www.co-op-plans.info http://groups.yahoo.com/group/SAM-electric/
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 28 november 2011 om 17:32 |
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 7 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 55
| |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten Leeftijd: 50
|
Ach Dirk, ik val al jarenlang mensen lastig met doe-het-zelf motorenbouw, dan kom je nog eens ergens
__________________ Vriendelijke groeten • Get a life ... get a Watt-meter!!! • Drive Calculator • volts jolt • • zelfbouw e-motor tips • zelfbouw e-motor group • current kills • |
| | |
| | #27 (permalink) |
| Lid sinds: 15 september 2011 Locatie: tussen Rotterdam en Hoek van holland Leeftijd: 50
|
inderdaad,je hebt gelijk,ze is inderdaad van melick. hoe vloog de mamselle??? ik heb ze vergroot naar 150cm,komt een 4cc 4takt op,lekker rondtuffen.
__________________ balsa laten vliegen is een kunst. |
| | |
| | #28 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Omgeving Benidorm, Spanje
|
Hallo allen Alhoewel ik dit al eens eerder in een ander 'draadje' heb gemeld, nogmaals; De 'Stootkop' is een ontwerp van mijn vader Jos van Melick, later heeft Justus van Hattum een 'Super Stootkop' uitgebracht. De verschillen tussen deze 2 toestellen zijn mij jammer genoeg niet bekend. Harry van Melick
__________________ "The only thing that interferes with my learning is my education." (Albert Einstein) |
| | |
| | #29 (permalink) |
| HAST Het lassen (Schäften) van de gordingen. De handig tip van Henri heb ik nu in praktijk gebracht. Op de foto zijn duidelijk de jaarringen te zien. Er zijn meer dan 6 per centimeter, dat betekend dat een lasverhouding 1 / 11 volstaat. Eerst grof voorbewerken met de houtschaaf want dat gaat sneller dan schuren. Op maat schuren. De grenenhouten latjes zijn 3 mm dik en 10 mm breed. Voor een goede geleiding zorgen twee metalen vlakstukken. Voordat de tape erop gaat eerst twee stukjes papier plaatsen. Tape goed aandrukken en de latjes zijn klaar voor het lijmen. Johannes |
| | |
| | #30 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 17 januari 2011 Locatie: Ermelo Leeftijd: 53
|
Hallo Johannes en Henri, Van dit draadje kan ik als houtbouwer vast weer een hoop leren succes beide met de bouw van deze mooi historische modellen en we volgen het op de voet groet Terence
__________________ http://sites.google.com/site/vintageglidergroup/ |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |