![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 14 april 2003 Locatie: Warnsveld Leeftijd: 25
|
is die 15 sec eigenlijk wel haalbaar vanaf 2 meter (handstart)? als ik even simpel denk is dat 2 meter gedeeld door 15 is 0,13 meter per seconde! dat is een behoorlijk lage daalsnelhied hoe wil je dat ookt gaan fixen? Groeten Halmar |
| | |
| | #34 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Maar je kunt tijd winnen door oversnelheid en daarmee hoogte maken. Of met oversnelheid direct (ballistisch dus) hoogte maken. 45 sec is met een goeie HLG wel haalbaar. Met dit ding zal die 15 ook wel gehaald worden denk ik. De kneep zit em een beetje in het vliegen met en zonder ballast. Dat maakt het toch nog een beetje lastig. Wanneer we nou eens uitgaan van 0,5 m/s dan moet je em dus zodanig wegzwiepen dat ie op 0,5 m/s * 15 s = 7,5 m hoogte vliegend wordt neergezet. Nou, dat lukt wel met een dergelijke kist. Grootste probleem is nog om em bij dat extreem lage gewicht van 300 gram op een goeie hoogte weg te zetten. De daalsnelheid wordt namelijk niet zo gek veel minder, maar de massa die je nodig hebt om energie in de worp te krijgen is dan wel dramatisch minder. Maar goed: @ Pierre, all set? Dan gaan we verder......... Kun je DXF lezen en printen? Of heb je Profili? Anders moet ik even de profielplots in een enveloppe stoppen. | |
|
| | #37 (permalink) |
| Guest
| http://users.bart.nl/~schumach/werkstuk/ 3 DXFs bevatten plots voor het opbouwen van de vleugel uit 3 mm Depron, Alles lijmen met hobbylijm (of UHU por bijvoorbeeld. Met spraylijm van Bison gaat het ook, maar dat geeft zo'n knoeiboel). Het is raadzaam om een op de twee ribben te dubbelen met balsa, al is het maar 1 mm. Ik deed het echter vaak zonder. Minder vormstijf, maar het gaat als je eerst de ribben op een vlakliggend plaatje Depron lijmt en een dagje laat drogen. Volgende dag de bovendekking erop en met (veel) crepetape de voor en achterzijde van de indekkingen tegen elkaar houden. Vlak wegleggen en goed neerdrukken, anders wordt de onderzijde bol en dat wil je voor dit ding niet. De voor en achterlijsten kun je van zacht balsa maken (netjes en veel werk) of gewoon met wat Depron aan elkaar freubelen. (laatste is niet erg duurzaam maar gaat snel). Een tapje eromheen en het gaat zelfs nog wel even mee. Zorg voor een ligger die hoofdzakelijk uit middel balsa bestaat en een bovenzijde uit een stripje vuren (2 mm dik of zo) voor de compressie. Schetsje geeft een voorstel om een voldoende lange tailboom te maken en toch niet veel balansgewicht nodig te hebben. Uiteindelijk lijkt een CF 8 toch wel nodig, gezien de stijfheid. Koppelen vleugels door schetsplaatjes en (de eindrib, liefst 6 mm) vol verlijmen met 5 minutenepoxy met wat licht vulmiddel. Hier staat de bus met microballoons immer in de aanslag. Een stripje glas over het midden (weerom met wat epoxy) sluit de boel af. Epoxy wegdeppen om gewicht te voorkomen. Zunig met lijm en dan haal je de eerder aangegeven gewichten. |
|
| | #39 (permalink) | |
| Guest
| Citaat:
Mocht je er overigens problemen mee hebben, dan ben ik best bereid om te helpen met invliegen. Ik ben er overigens van overtuigd dat dit ding doet wat we er van verwachten al kan ik geen garantie geven. Ik schreef het hier al eerder. Ik heb dergelijke vleugels die intussen 2 jaar oud zijn en veel vliegen. Niet alleen op het vlakke land, maar ook aan de duinen en een enkele zelfs aan de Wasserkuppe. Als je het ding dus wat netjes bouwt, en je zet er een laagje 25 grams glas omheen heb je een redelijk degelijke kist. Een beetje een gekke in dit geval vanwege de grote koorde. Ik schreef over het maken van balsa TE en LE. Ik zal kort omschrijven hoe ik dat doe: Wanneer de boven- en onderindekking goed vast zitten slijp ik de voor en achterzijde recht af. Je hebt dan een lijmvlak van 6 mm breed (2x 3mm Depron op elkaar). Je kunt daar gemakkelijk een lat balsa op lijmen (en weer tijdelijk op zijn plaats houden met crepe tape) en die vervolgens in de vorm slijpen (met een David schaafje kun je de ruwe vorm maken). Het schuren moet je in strijklicht doen, anders schuur je meer Depron dan balsa, beetje lastig dus. De TE en LE gaan erop voordat de boel met glas bekleed wordt. Ik kijk uit naar de foto's | |
|
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 17 mei 2004 Locatie: Huijbergen
|
Na een lange vakantie even vertellen hoe het met het werkstuk staat: - Voorbereidend werk gedaan voordat we konden gaan ontwerpen. - Begonnen met de ontwerpschetsen. - Vandaag de opdracht gekregen alles even geordend tot een werkstuk te brengen. - Wanneer dit gebeurt is wilt ze de Bouwtekeningen hebben en kunnen we eindelijk gaan bouwen(Later dan verwacht). - Verwachte tijd tot voltooien project: Herfst-Vakantie.
__________________ Pierre v.d. Elshout, WBAC ||<<::X-tra 60::>>||<<::Charter::>>|| |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |