![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 15 juni 2008 Locatie: betuwe
|
Ik ben inmiddels met de vleugels begonnen. Bij het bouwen van de Mosquito gebruikte ik vroeger het in pakket schuren van de ribben. Dit is nu ook weer toegepast. ![]() Na veel schaven en schuren ontstaat een mooi pakket ribben......... ![]() De ribben pakketten zijn al een tijdje geleden gemaakt. Het was toen nog goed weer zodat het stoffige werk buiten kon worden gedaan. Onder: de bouw van de rechter vleugel met de balsa ribben uit het pakket. ![]() Het maken van de playwood ribben. ![]() En weer een klaar............. ![]() Veel werk, maar het begint er op te lijken. Gr Harry |
| | |
| | #33 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Mooi hoor. Overigens is playwood (speelhout) iets heel anders dan plywood (gelaagd hout...)
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #35 (permalink) |
|
Weer een kleine Up Date. Inmiddels zijn beide vleugels aan de onderzijde ingedekt. ![]() Dit is o.a. de reden waarom ik vleugels bouwen niet echt geweldig vindt..... ![]() Een vleugel is nu voorzien van de bus waar de vleugelpen in komt. ![]() Morgen ga ik de bus in de andere vleugel bouwen. Beide vleugels komen dan tegenover elkaar te liggen. Met een rechte pen in beide bussen kan alles uitgericht worden. Tot zover. Gr Harry |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Inmiddels weer wat opgeschoten. Het vervelende werk is bijna gebeurd. Door wat gekluns ben ik de eeste rib kwijt van de linker vleugel. Gelukkig zijn er nog wat ribben over uit het pakket zodat de vervanging niet te veel problemen opleverd. Wel moet er nog wat indek werk gedaan worden. ![]() De rechter vleugel is inmiddels zover dat ik hem kan schuren, waarna de bovenzijde van de vleugel ingedekt kan worden. Had gehoopt dit vandaag te doen........... Helaas.........andere verplichtingen. ![]() Hopelijk heb ik a.s. week tijd om de vleugels verder af te werken. Gr Harry |
| | |
| | #37 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 oktober 2006 Locatie: Hoeven/ Oudenbosch Leeftijd: 56
|
Harry, gewoon rustig op je gemak bouwen de winter is nog lang, Als je wilt gaan vliegen pak je je nieuwe schuimpie, ik verzeker je hij vliegt geweldig! Gr Willem
__________________ Je hoeft niet gek te zijn om ze "te zien vliegen" : Pilatus B4, Robbe ARGO; Robbe Tonga, ASW15, Stratos,MPX Alpha, Cirrus,Carrot,Limbo, vlieger zonder club |
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Willem, bedankt. Ik zal je raad zeker ter harte nemen. Maar soms lijken dingen niet op te schieten. Zoals ik al schreef, het bouwen van de vleugels is niet mijn favoriete deel. Eigenlijk heb ik het niet goed aangepakt. In 1 vleugel had ik de buis al ingelijmt. Moet je dus niet doen............. De ribben van plywood heb ik alleaal appart gemaakt. Ook fout. Volgende keer paar´s gewijs, en de gaten maken voor de buisjes in een pakket. En ik weet het................ Maar ja, je wilt graag resultaat zien....... Gr Harry |
| | |
| | #39 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2008 Locatie: Maastricht Leeftijd: 42
|
Ziet er goed uit!! Het is het beste om de zes (drie voor elke vleugel) trplex ribben in een keer te maken, gelijk te schuren, samen met de balsa ribben te planne en vervolgens de buizen erin lijmen met twee-componenten lijm. Ruud Ruud
__________________ MX-16s: Aeronaut Elektro-Cat - Carrera Milan - EON HLG - GR Hi-Fly - GR Junior Sport Plus - GR Pyrit - Krick Grunau Baby - MPX Alpha - MPX Alpha Club - MPX EasyGlider PRO - Robbe ASW 15 |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Er is het eea klaar dus is het weer tijd voor een Up-Date. Vleugels bouwen is niet echt mijn ding. Komt nog bij dat ik elke avond de spullen moet opruimen. (ik bouw nl aan het aanrecht) En dat is soms vervelend. Maar......... de eerste vleugel is bijna zover dat ze kan worden bekleed. Het was vandaag schitterend weer dus kon er buiten geschuurd worden. ![]() Het laatste wat nog moest gebeuren is versterking voor de elastieken, en ligt nu te drogen. ![]() Voor de mensen die (nog) geen Mosquito kennis hebben, het is 'n stuk 1mm staaldraad met perlon band, wat om de eindlijst is geslagen. Dit om het indrukken van elastiek te voorkomen. De vleugels worden (nog) met elastiek op de romp bevestigd. Inmiddels is de ander vleugel ook helemaal ingedekt. Hier moet nog wel de neuslijst tegenaan, oplijmers op de eerste ribben, de vleugeltip, en schaven en schuren. ![]() De romp was al een heel eind af. Maar toch een foto van de bouw. De 2 rompzijkanten met de 0.8mm triplex versteviging. Voor de volgende Mosquito is er al een mal voor de romp klaar........... ![]() Het begint er nu aardig op te lijken. Hopelijk is het morgen nog aardig weer zodat ik kan gaan bekleden...........met papier......... Gr Harry |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 61
|
Harry, Het ziet er prachtig uit. Is alles mooi recht gebleven? Ik heb nog een vraag. Waarom liggen er balken op de vleugel ? Pas maar op dat de boel niet beschadigt. Zelf schiet ik ook al aardig op met de vleugel. Heb de vleugelbevestigingen al gelijmd. Alles past mooi. De schotjes tussen de ribben zijn nu aan het drogen en daarna kan de bovenindekking erop. Voorlijst er tegenaan en schuren. Succes, JH |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 7 januari 2008 Locatie: Maastricht Leeftijd: 42
|
Ziet er goed uit!! Ik denk dan de blokken hout dienen om de beplanking tijdens het drogen van de lijm op de ribben te duwen. Zelf gebruik ik hier zwaren metalen latten voor van 30 cm lang. Deze week de bouwdoos van de Mosquito gekocht op Marktplaats. Kon het niet laten. Morgen ga ik weer eens bouwen. Er ligt nog een halfd afgebouwde Great Planes Spectra op tafel. Ruud |
| | |
| | #45 (permalink) | |
|
JH, In het begin had ik geen goed gevoel bij het bouwen van de vleugels. Maar ik ben er zelf ook best tevreden over. Door schuren kan je een hoop goed maken. En vaak lijken de dingen erger dan ze zijn. De balken die op de vleugel liggen, dienen om de indekking aan de bovenkant op de ribben te drukken. Het was een MDF balk van 2,7 meter. Deels heb ik er schuur klossen van gemaakt. De rest wordt gebruikt voor allerhande dingen waaronder voor het uitwegen van modellen. ![]() Bij niet al te zware modellen werkt het prima. Citaat:
bedankt voor de reactie. Gr Harry | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |