![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #1 (permalink) |
| Lid sinds: 15 juni 2008 Locatie: betuwe
|
Daar ik diverse mensen heb beloofd een beschijving te geven van de bouw van de Mosquito, deze draad met mijn bevindingen. Allereerst een stukje geschiedenis. Mijn eerste Mosquito kwam als bouwdoos uit Hoorn. Eigenlijk was ik daar heen gegaan om een Cirrus te kopen, maar de verkoper vond de Mosquito een betere keus. De keuze Cirrus kwam overigens mede uit het tijdschrift Hobby Bulletin. Na diverse modellen gevlogen te hebben, heb ik weer een Mosquito aangeschaft en er mallen van gemaakt. In totaal heb ik 4 Mosquito's gebouwd. 2 Maanden geleden zag ik een oproep van Kees (PL119) of er nog iemand een Mosquito had. Jako (Jakkie Takkie) reageerde dat hij Kees wel aan een tekening kon helpen. Dit was een geweldige kans om opnieuw een Mosquito te gaan bouwen. Inmiddels heb ik de tekening ook!!!! Jako, bij deze nogmaals bedankt. Daar ik de tekening digitaal heb ontvangen, uitgeprint op A4 en plakken.... ![]() Ik ben maar begonnen met de makkelijkste delen........Voordeel, je ziet snel resultaat ![]() Inmiddels is het richtingsroer klaar. ![]() Ik ga, zoals vroeger, de kist bekleden met Japan papier en spanlak. Op een of andere manier ruikt het "knus" Als je vroeger in een hobby zaak kwam, hing er ook zo'n lucht. Wordt vervolgt. Gr Harry |
| | |
| | #3 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 60
|
Ziet er prima uit Harry, Leuk om te zien hoe iedereen anders begint. Zelf begin ik altijd met de vleugels. Weet niet hoe dat komt, misschien omdat ik erg slecht ben in de bouw van de romp en iets beter met het maken van vleugels. En bespannen met papier? Jij durft wel !! Het is erg kwetsbaar en je blijft repareren.... Het is wel erg mooi, dat geef ik toe. Vroegah maakten we veel (bijna altijd) gebruik van japanse zijde. Moeilijk met een hol profiel. Ik ben blij met de doorzichtige Oracover. Succes met de bouw !! Groeten, JH |
| | |
| | #4 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 44
|
@Jan-Hein.....jij erg slecht in rompjes bouwen? Ja, dat hebben we gezien op de plaatjes van je Fissable. Ziet er echt niet uit Man ik droom ervan rompjes te bouwen zoals jij dat kan Harry, ziet er leuk uit. Maar wat is er met die tekeningen gebeurd? En dat kielvlak, is dat massief balsa met gaten of is het opgebouwd?
__________________ Groet, Arjan. Mijn vloot __Fotoalbum VGG leden Dé database Vintage Glider Group website |
| | |
| | #5 (permalink) |
| Lid sinds: 13 april 2008 Locatie: Gorredijk. FRL Leeftijd: 45
|
Goed om te zien dat weer een Mosquito het levenslicht ziet! Voor RCBuggy kopieer ik binnenkort mijn originele tekeningen. Deze worden dan op A0 afgedrukt, hoef je geen A4'tjes te plakken! Als er nog meer liefhebbers zijn dan hoor ik het wel. Succes met de bouw, ziet er nu al strak uit. Jacob Bos |
| | |
| | #6 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 15 oktober 2006 Locatie: Haarlem Leeftijd: 60
|
Ben ook bezig met een MOSQUITO......... ![]() Inderdaad, begonnen met de vleugels De ribben zijn klaar. De constructie wordt een ietsje anders dan bij het origineel, maar dat zie je aan de buitenkant haast niet. Heb een keer een E-AMIGO verspeeld met originele liggertjes die werden versplinterd in een thermiekbel... Het maken van gaten in het kielvlak en de roeren: Het ziet er leuk uit, maar of je veel winst behaalt, weet ik niet. Het is veel werk om mooie gaten te maken. Zelf zoek ik liever licht hout uit. Ook overwogen met de FISSABLE, maar het maakt qua gewicht niks uit. (Gemaakt van 3 mm balsa) Groeten, JH |
| | |
| | #7 (permalink) | ||||||||
| @ JH, Citaat:
![]() Citaat:
Zoals je opmerkt is het kwetsbaar, maar er wordt eigenlijk alleen op gras gevlogen zodat beschadigingen wel mee vallen. Komt nog bij dat de Mosquito licht gebouwd is. Alleen de bovenkant van de vleugel is ingedekt. Door gebruik te maken van papier en spanlak wordt de vleugel stijver. Af en toe gebruik ik folie, maar om een of andere manier kan ik er niet mee opschieten. Citaat:
Het is alleen jammer dat het bijna niet meer te koop is, althans, je moet goed zoeken. Zeker als het om verschillende kleuren gaat. @ Arjan Citaat:
Wat betreft het kielvlak, het is 4mm licht balsa. Evenals het richting- en hoogteroer. Gaten zijn er ingemaakt met een papier passer met een mes. Gaat overigens best goed. Het is de zelfde opbouw als het originele ontwerp. @Jacob Citaat:
Ik ben blij dat ik na jaren de Mosquito weer kan bouwen. Voor mij is de Mosquito liefde op het eerste gezicht geweest. Citaat:
Je mag mij op de lijst zetten. @ JH Citaat:
Citaat:
De Mosquito is al een redelijk oud ontwerp. Je ziet aan de hele constructie dat hij gebouwd is op gewicht. Het zal nu niet meer nodig zijn. De apparatuur is veel lichter geworden (in de originele beschrijving geven ze aan dat de RC apparatuur 500gr zou wegen). En voor het gewicht van de Mabugi 550 kan je een aantal BL motoren inzetten met veel meer vermogen. Maar ik vind, maar dat is mijn mening, dat deze gaten bij de Mosquito horen. JH, is 3mm voor het kielvlak niet wat weinig? Bedankt voor de reactie. Daar het weer a.s. weekend niet gaat meezitten, kunnen we weer een linke sprong voorwaarts maken………… Gr Harry | ||||||||
| | |
| | #8 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2006 Locatie: Zutphen Leeftijd: 37
|
Ik heb denk ik wel drie of vier sets originele mosquito tekeningen. Volgens mij zien ze er allemaal 'uitgeleefd' uit Harry succes met bouwen het ziet er vooralsnog weer erg mooi en veelbelovend uit!
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #9 (permalink) |
|
Harry, De vleugelbouw, da's er bij mij vroeger ingeramd in de tijd dat ik nog A 2 wedstrijden vloog. Daar heb ik nog steeds last van. De vleugels werden altijd bekleed met zijde. Die werd opgezet met gelatinepoeder opgelost in water. De kunst was om de holle profielen zo te houden. Als de boel opgedroogd was kon je pas gaan spanlakken. Het was idd een vak apart..... Papier maakt de vleugel idd wel stijver !! De vleugelverbinding gaat eigenlijk wel makkelijk. Bij een dubbele V-stelling een rechte pen in het midden, maar dat gaat voor de MOSQUITO niet op. Een kwestie van de middelste ribben goed uitrichten. Er komt geen verslag van de bouw, maar ik wil wel verklappen wat de veranderingen zijn. Het is allemaal niet spectaculair. De liggers zijn van 7x3 vuren gemaakt. De vleugel wordt boven en onder ingedekt met 1,5 mm balsa tot op de middenliggers. Daarachter bedekt met cap-strips zodat de ribben geen in- of uitspringende delen hebben. Verder heb ik geen stukslijst van deze kist zodat i.p alleen de omtrekken overeenkomen met het origineel. Het profiel (NACA 4409) is trouwens ook zo gebleven. Ik heb wel een vraag: Hoe dik zijn de stalen pennen als vleugelverbinding? 5 mm ? De romp is een erg ingewikkeld geheel. Die wordt helemaal rechttoe, rechtaan. En de neus zal wel een ietsje aangepast worden aan de gebruikte motor. Lichte spullen erin !!!! Lekker !!! Eens kijken hoe licht we de handel kunnen houden .... Hou jullie wel op de hoogte van de bouw. Groeten, JH |
| | |
| | #10 (permalink) | ||
|
@Jako, Je moet wel een hele bibliotheek hebben met tekeningen........... Nu weer een tekening van de Mini Nimbus. Maar, bestaat de Mini Nimus niet uit een kunstof romp en ingedekte vleugels? Heb je toevallig nog een tekening van een balsa ASW 15 liggen? ![]() Dat de tekeningen "verknipt" zijn kan ik wel begrijpen. Vroeger konden we de tekening niet even onder de copier doorhalen......zeker geen A3 formaat.... @JH Aaaah.........A2...... heb ik me nooit aan gewaagd. A1 heb ik nog wel gedaan, maar geen wedstrijden. Citaat:
Citaat:
Als ik zover ben, zal ik dat toelichten met foto's. Bedankt voor de reacties. Op naar de bouwplank.......... Gr Harry | ||
| | |
| | #11 (permalink) | |
| Citaat:
Dat zal niet makkelijk zijn met een V-stelling van 14 tot 16 graden... Groet, JH | |
| | |
| | #12 (permalink) |
| Lid sinds: 20 juni 2006 Locatie: Zutphen Leeftijd: 37
|
Ik heb inderdaad een hele bibliotheek inmiddels maar daarover binnenkort meer nietwaar JH Ik heb de ASW15b van Robbe gehad, die was geheel Balsa maar helaas geen tekening. Maar, even terug naar de Mosquito, ik weet vrij zeker dat die normaliter een gebogen vleugelpennetje heeft. Als je rechts onder op de tekening kijkt zie je ook hoe het messingbuisje wordt bevestigd. Volgens mij is het buisje evenwijdig met de onderkant van de vleugel.
__________________ Simprop Daedalus - Carrera Favorit - Igra Air Fiesta - Tamiya Ford Bronco - Syma s026 |
| | |
| | #13 (permalink) |
| Lid sinds: 13 april 2008 Locatie: Gorredijk. FRL Leeftijd: 45
|
De Mosq heeft origineel inderdaad gebogen pennen. De mijne zijn nog de originelen. Ze zijn beide zowel verschillend in lengte als in dikte, de foto's spreken voor zich: De originele tekening heb ik ook nog, deze zal ik binnenkort voor andere forumgebruiker kopiëren. Liefhebbers een PB naar mij voor kostprijs + verzending. Als laatste staat op deze link nog meer digitaal Mosquito lekkers, o.a. een scan van het logo/naam. Weliswaar in 2 delen maar met wat Photoshoppen is dat zo aan elkaar geplakt. Groet, Jacob |
| | |
| | #14 (permalink) |
|
JH, De bussen zitten recht in de vleugels. De V stelling van de vleugels wordt bereikt door de pennen die in de vleugels komt te buigen. Btw, de vleugel pen voor is 4,5mm verenstaal. de achterste pen is 3mm verenstaal Maar dat zijn de orginele afmetingen. Gr Harry |
| | |
| | #15 (permalink) | ||
|
Jako, Citaat:
Citaat:
JH, Met de info van Jako moet het nu helemaal duideijk zijn.......... Bedankt voor de reactie's Gr Harry | ||
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |