![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #17 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 6 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Overigens hamert Eder erop dat een wijziging van het CG ook een correctie van het EWD noodzakelijk maakt - ik gok dat dat de Einstell Winkel Differenz is, ofwel de instelhoek. Op die manier wordt het nog veel complexer - CG naar voren verplaatst, moet je dus de instelhoek vergroten en vice versa. (Leve het pendelroer, kan je dat tenminste met de trim doen...) Fotor, als tijdens het binnenvliegen van een bel (we gaan er even van uit dat de bel min of meer recht wordt aangevlogen) de instelhoek tijdelijk vergroot wordt (alleen tijdens de transitie van stille naar stijgende lucht) dan zou je mogen verwachten dat het toestel zich aanpast door sneller te gaan vliegen - neus omlaag dus. Het grappige is dat in de discussie op RCGROUPS RCSparky dat effect beschrijft als het aanvliegen van lift, maar Drela herkent het niet als zodanig en houdt vast aan wat ikzelf hierboven stelde - de vleugel komt eerder in de lift dan het stabilo, dus de neus gaat omhoog; als de staart omhoog gaat ben je volgens Drela net door de lift heen!
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was Laatst gewijzigd door bdoets; 23 november 2008 om 09:59 | |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 28 november 2006 Locatie: Liempde Leeftijd: 41
|
Ik heb m'n vertaalfout hersteld, om latere lezers niet nog meer te verwarren. Eder maakt onderscheid tussen "Abschmieren", wat volgens mij zoiets is als overtrekken zodra je een krappe bocht maakt, en "Zentrieren" , een soort overstuur. Abschmieren zou duiden op staartlastig, Zentrieren op koplastig. Onderstuur (niet willen draaien) duidt dus ook op staartlastig. ik zal inderdaad de schrijfsles van Drela eens wat beter bekijken. Hij heeft ook iets interessants geschreven over de theoretisch juist emanier om door een bocht heen te sturen (combi ri en rol). Maar dat terzijde Zie Charles River Radio Controllers - Using the Rudder in Thermal Flying Groeten, Ron |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |