![]() |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Omgeving Benidorm, Spanje
| @(Zou je bij zo'n slanke vleugel ook 'aileron reversal' kunnen krijgen? Stel: je wilt de vleugel omhoog hebben. Rolroer slaat uit naar beneden, vleugel tordeert ter plaatse voorover en vleugel gaat omlaag ipv omhoog. Lijkt me niet ondenkbeeldig bij zulke lange slanke vleugels. Treedt dit wel eens op bij modellen?) Lijkt mij HET probleem bij de door mij beschreven situatie in post11, laatste zin. (hoge V lage Ca) Bij normale snelheden zal het toestel wat 'sloppy' aanvoelen op 'rol' en de prestaties zullen tegenvallen. Harry
__________________ "The only thing that interferes with my learning is my education." (Albert Einstein) |
| | |
| | #17 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Voor de duidelijkheid: de vleugel wordt vol beplankt. Dit is een stuk stijver dan een vleugel met alleen een D-box voor de ligger. Ik ga gewoon bouwen, als de vleugel ruwbouw klaar is kijk ik hoe de stijfheid is. Als het niet stijf genoeg naar mijn zin is kan ik een laag glas aanbrengen. Misschien valt het allemaal erg mee en is het stijf zat. Ik ga toch ook eens knoeien met xfrl5. Lijkt me een reuze-interessant programma.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 3 september 2002 Locatie: Annen Leeftijd: 50
|
Raymond, Mocht het staartstuk vandaag even aanschouwen in Garderen en kon me geen voorstelling maken van de rest van de kist. Heb er nu een plaatje bij en moet zeggen "Wat een geweldig bloedmooi ding!!!!!" Ik hou wel van die oude kisten. |
| | |
| | #20 (permalink) |
| Lid sinds: 26 maart 2006 Locatie: emmen Leeftijd: 20
|
echt prachtig kistje en in het echt nog mooier als op de foto's/ wel een mooi inginieus systeem voor de aansturing vanaf de neus naar de roeren, echt prachtig. ben je er al uit wat je gaat doen qua profielen
__________________ doe mee aan DLG!! www.f3k.nl |
| | |
| | #22 (permalink) |
| Lid sinds: 18 september 2004 Locatie: Moordrecht Leeftijd: 34
|
__________________ Al mijn gratis tekeningen vanaf nu te downloaden op http://www.rcplans.nl |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Haha, ik was deze ook al ergens tegengekomen. Bizar wat sommigen bouwen. Hoeveel span zou dit wel niet worden? Heb je een leuk bouwplankje voor nodig.
| | |
| | #24 (permalink) |
| Lid sinds: 25 december 2008 Locatie: Amsterdam
|
Raymond, wat een mooie klus om het nieuwe jaar mee te beginnen! Gefeliciteerd. De beplanking die erbij zat is abachi-fineer met een laag glasdoek. Moet sterk en stijf genoeg zijn. Ik weet niet welk profiel de schuimkernen hebben, leek me een Eppler of een of andere HQ. Zelf zou ik als ik ribben zou bouwen een S3021 of good-old Clark Y kiezen. Naar de wortel toe wat opgedikt. Beetje ''lijkt net echt'', toch goed vliegend, en makkelijk te bouwen. N60 vind ik te dik voor de hele vleugel. Voor je Reinolds hoef je niet bang te zijn met dat gewicht wat nog nodig zal zijn om die massieve staartboom te compenseren (hou een halve liter vrij in het vooronder voor lood). Waar je aan de kust wel bang voor moet zijn is hoge snelheid bij lage CA: niet teveel tipverdraaiing (washout hoogstens -3). Maar voor een goedmoediger overtrek zou -5 beter zijn. Doe maar Flaps inbouwen, heb je meer controle. Verder heb ik alle afbeeldingen van de Elephant die ik kon vinden op het net gedownload. Ik weet niet wat voor censuur hier geldt SUXS
__________________ ^^^^ zweefvliegers houden hem zélf omhooog ^^^^ |
| | |
| | #25 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Als ik dit model zie en ik zie dat mannetje in de cockpit... dat zal toch wel schaal zijn? Dan moet die kist origineel zeker twee keer zo groot geweest zijn als dit model. Wat was de oorspronkelijke spanwijdte?
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #26 (permalink) |
|
orgineel is 30 meter
| | |
| | #27 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Merci, ik had het net ook gevonden Baubericht Austria Elefant
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #28 (permalink) |
|
stond ook in de eerste post van dit draadje van raymond
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Jaap, we hebben net een discussie achter de rug over het profiel. Ik denk toch dat ik voor de N60 ga. Beetje dik misschien, maar de prestaties lijken goed genoeg en een beetje dikte is goed voor de torsiestijfheid. Het 'originele' model van de makers van de tekening vloog ook heel aardig, dus waarom gedoe maken voor 'net iets beter'? De kernen die ik van Jan heb meegekregen zijn niet de juiste, ze horen niet bij deze kist. Jan gaat zoeken of hij ze nog wel heeft. Er moeten wel kernen zijn, ik heb nl contact gehad met Ton v.d. Nes, de bouwer van dit moois, en ook hij sprak over bijbehorende schuim kernen. Flaps zijn al geimplementeerd in de tekening, dus dat maakt het wat makkelijker. Jaap, zou je mij die foto's kunnen mailen? Ik heb niet bijster veel foto's kunnen vinden op het net.
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 54
|
Over torsie, liftverdeling etc. moet je Modell Aerodynamik eens lezen. Allevier de artikelen over "schränkung" (verdraaiing). Gr. Dirk. |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| austria, elefant |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |