![]() |
| | #31 (permalink) |
| Lid sinds: 25 december 2008 Locatie: Amsterdam
| Onze post kruiste zich: je moet je wel afvragen waar de makers vloegen. Helling of thermiek? Er is altijd een combinatie van een gebied met laminaire en turbulente stroming, het is niet of/of maar en/en. Zelfs echte zwevers hebben nog last van laminaire bellenblaas bij Re 3.000.000. Het gaat om de verhoudingen. In ons RE-gebied gaan profielen efficient met bubbels om vanaf circa. Re 100.000. Dat wil zeggen dan legt de stroming weer (turbulent) aan achter de blaas >> minder weerstand. Je kan wel een gewelfder, dunner profiel nemen maar dan is je vleugel niet meer vooruit te branden en alleen geschikt voor 1 bepaalde trimsnelheid. Minimaal dalen en maximale glijhoek liggen dan praktisch op hetzelfde punt van de polaire. Reken jezelf dus niet rijk met een CL van 1,5. Probeer dan maar eens uit wat je daalsnelheid wordt bij CL=0,7 als je op de wind moet. Wij mogen blij zijn met 1,2 CLmax, neem wat reserve voor de venijnige stall en vlieg met maximaal 1,0. Dan heb je een veel betere (bredere) range voor je glijhoek. Je polaire wordt vlakker. Als je een te kleine koorde hebt zal je de vleugelbelasting (snelheid) moeten verhogen en/of kunstmatig je laminaire bel lossen (turbulator). Welke vleugelbelasting wil je? Als je zorgt dat de (wortel uit je vleugelbelasting) groter is dan (0,36 gedeeld door koorde) dan zit je aan de veilige kant. Voorbeeld: Voor jouw vleugel bij CL=1,0 en bij een VlB=4,5 haal je dat pas voor een koorde van 0,170 m. Je tip_Re is dan slechts 53.000 Turbulator vanaf ongeveer midden vleugel nodig .Verhoog je Vlb tot 6,0 (!) dan wordt dat resp. 0,150 m. en Re_tip=62.000. Dat schiet dus niet erg op Een andere weg is om te kiezen voor alleen hellingzweven: dan optimaliseer je op een lager gemiddelde CL. Bijvoorbeeld CL=0,7 bij een Vlb van 6,0 heb je resp. 0,130m. en tip_Re 74.000. Ook een leuk compromis, en er is keuze te over in profielen die tussen 0,7 en 1,0 CL niet alteveel last van bubbels hebben. In ieder geval is duidelijk dat welk compromis je ook kiest: ga NIET voor een profiel met een hoge CL. Of je moet het leuk vinden de Elephant stil te zien staan tegen het duin. Is wel schaal: de echte vloog ook voor geen meter! (wel hoog). Je kan hem ook in de garage ophangen..... .De meeste fotoos zitten ook in de link van post #27, maar ik zal ze mailen! Hoeiwoei
__________________ ^^^^ zweefvliegers houden hem zélf omhooog ^^^^ Laatst gewijzigd door F3Japio; 4 januari 2009 om 01:21 Reden: 1e en laatste zin toegevoegd wegens crossing |
| | |
| | #33 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Jaap, maak het nou niet weer moeilijk! Ik had eigenlijk net besloten gewoon de tekening te volgen. Nu ik het FMT artikel nog eens doorlees denk ik ook dat ik daar gewoon bij blijf: Citaat:
Dirk, links ga ik op mijn gemak bekijken. Bedankt.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** | |
| | |
| | #34 (permalink) |
| Lid sinds: 2 november 2003 Locatie: Omgeving Benidorm, Spanje
|
Raymond, mocht je de kernen met het N60 profiel nog moeten snijden dan is het HQ 3.5 oldy vanaf het begin van de rolroeren naar de vleugeltip ook nog het overwegen waard, de polaren zijn in ieder geval hoopvol. zie:HQ/Oldy-...Profilserie BTW, de 'link' van Dirk beschrijft heel uitvoerig, de door mij al aangehaalde, ellende met het E205 bij lage snelheden, zonder turbulator. De Sagitta 600 of 900 heeft hier waarschijnlijk wat minder last door zijn relatief brede vleugel en omdat het sowieso door de ribbenvleugel al een zwaar 'modified' 205 is. Een 'washout' van 3 graden of zoiets is het overwegen waard maar ik vind die, bij hoge snelheden, naar beneden buigende vleugels maar griezelig. Veel S6 Harry
__________________ "The only thing that interferes with my learning is my education." (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Harry van Melick; 4 januari 2009 om 12:50 |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 54
|
Ik ga een schaal Fafnir bouwen. 4,6 m spanwijdte. Uiteraard staat het bovenaanzicht en vooraanzicht (v-stelling) vast,want het wordt een schaal-kist. Maar profielen en verdraaiing ben ik vrij in. Daarvoor heb ik wat onderzoek gedaan en geëxperimenteerd met XFLR5 (v4.10 daarin kun je ook de romp meenemen). Ik heb ook heel veel gehad aan de artikelserie uit Aufwind van Helmut Quabeck over zijn Diamant. Op grond daarvan heb ik voor de volgende vleugel gekozen: De vleugel van een Fafnir loopt lineair taps toe, bij mij model (4,6 m) 75 mm wortelkoorde, 50 mm tip-koorde. Wortel : HQW-25/17 (ik weet het erg dik) 1/3 spanw.: HQW-25/14, geen verdraaiing 3/4 spanw.: HQW-30/11, -0,4 graad verdraaiing tip : HQwinglet 22/10, -0,8 graad verdraaiing Ik had eerst wat zitten expirimenteren met sterker gewelfde profilen naar de tip toe (HQW-35/..) en/of meer verdraaiing, maar dat ging behoorlijk ten koste van de performance, vooral max. glijhoek (Cl/Cd) maar zelfs de min. daalsnelheid werd minder. HQW-... en HQwinglet zijn niet hetzelfde. HQwinglet zijn speciaal ontworpen zeer lage Reynolds-profielen (werken al vanaf Re=60.000). Op deze manier kan ik bij een vleugel-Cl = 0,2 (± 90 km/h) nog net zonder "hangende oortjes" vliegen, en de overtrek zou nog net eerder bij de wortel beginnen dan bij de tip. Max glijhoek = 28,5 min. dalen = 0,47 m/s De Fafnir is geen race-bak. Het is geen Discus of DG600/800/1000, net als de Austria Elefant. In dat licht gezien zijn het heel aardige prestaties. Ik hoop dat jullie iets aan deze overwegingen hebben. Gr. Dirk. |
| | |
| | #36 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
| Citaat:
Wordt vervolgd (nu eerst een paar dagen op vakantie).
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** | |
| | |
| | #37 (permalink) | |
| Lid sinds: 9 februari 2004 Locatie: Schoonhoven Leeftijd: 34
| Citaat:
Op pagina 27 van bovenstaand document begint een tutorial voor XFRL5. Misschien heb je er wat aan.
__________________ Mooie dingen groeien langzaam. | |
| | |
| | #38 (permalink) |
| Lid sinds: 8 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 54
|
Kan ik @#$%^&!!! mijn bericht weer wissen omdat Berrie mij 30 sec. voor is. Hoi Berry, Ik ben er ondertussen uit, uit jouw verhaal van die buigmomenten. Je had gelijk. Ik moet me nu nog verdiepen in het berekenen van de zij-bekleding van een ligger tegen afschuif/shearing. Enne, ik heb van jouw F3J-verhaal begrepen dat je toch echt een safety-factor moet gebruiken. Overigens, mijn eigen F3j-zwever is met hetzelfde koolband gebouwd en heeft nooit een probleem gehad. Maar niets berekend, gewoon 3 (brede) lagen boven en 1 laag onder. Gr, Dirk. |
| | |
| | #39 (permalink) |
|
Ik had al een heel verhaal over XFRL5 uitgeprint om door te lezen op de luie bank van mijn aankomende korte vakantie (morgen weg), Berries verhaal ligt nu ook te drogen. Heerlijk leesvoer.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #40 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
|
Zie ik metalen kwiklinks op die drie grote metalen(?) hevels in de romp? Of wordt dat sowieso allemaal vervangen?
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • |
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Ik geloof inderdaad dat dat allemaal metaal is. Is dat een probleem? Of zit je alleen in over het gewicht? De hevels zitten wel mooi op het zwaartepunt. Ik heb nog niet nagedacht of ik dit ga vervangen door bijvoorbeeld servo's direct in de staart. Dat idee staat me op zich wel aan. De hevels die erin zitten zijn op het eerste gezicht spelingsvrij en goed gemonteerd.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Aan die Elefant op sleep kan je duidelijk zien dat de sleephaak relatief laag zit. Je kan verwachten dat je iets down moet trimmen om netjes achter de sleepkist te blijven.
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 31 augustus 2002 Locatie: Druten // Cumulus, Winssen (Nijmegen) Leeftijd: 50
| Storing door knakpulsen.
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • |
| | |
| | #45 (permalink) |
|
Ze treden over groot frequentiespectrum op. Of 2.4GHz techniek ze wegmoffeld? Met de huidige servo's zou je toch alles direct aan kunnen sturen, scheelt je ook de nodige speling.
__________________ Vriendelijke groeten • diy motor tips • Drive Calculator • • diy motor group • Cumulus MFC • Laatst gewijzigd door ron van sommeren; 7 januari 2009 om 05:24 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| austria, elefant |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |