![]() |
| | #556 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
De gaatjes gaan blijven. Ik heb geprobeerd ze dicht te krijgen met 3 lagen dik opgespoten spuitplamuur, maar ze blijven erin vallen. Vanavond geprobeerd met wat balsaplamuur. Ik heb het idee dat het minder gaatjes geworden zijn, maar helemaal weg is het ook niet. Als ik de hele romp moet gaan behandelen ben ik voor mijn gevoel alleen maar gewicht aan het toevoegen. Ik laat het lekker zoals het is. Bovenop, waar de gaatjes het ergst waren, is het minder geworden, op de rest van de romp was het sowieso maar minimaal aanwezig. Wat je nog ziet is de structuur van het linnen Morgen ga ik opnieuw spuiten. Hopelijk wordt het zo gaaf als ik verwacht. Ik heb net een schaats in elkaar gelijmd. Hij bestaat uit 2 stroken 3mm multiplex. Deze zijn licht bevochtigd, en dan in een kromming op elkaar gelijmd. Een deel van de kromming zal eruit lopen als de spanning eraf gaat, maar de kromming zal deels blijven bestaan (hoop ik...). ![]()
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #557 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 2 oktober 2008 Locatie: Regio Utrecht Leeftijd: 45
|
De kromming in de schaats zal wel blijven, al zal die iets afnemen na het loshalen. Vroeger maakte ik de tail-kick van mijn skateboards op dezelfde manier (maar dan in drie lagen) en dit werkt prima. Groeten, Maarten |
| | |
| | #558 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Het 'einde' in de titel slaat op het bouwproces, hopelijk niet over het leven van dit toestel. De romp is opnieuw gespoten. Er vallen nog steeds wat kleine gaatjes, maar de erge plekken zijn wel verdwenen. Nu stoort het niet meer. De overgangen van het glasweefsel zijn ook minder zichtbaar, maar niet helemaal verdwenen. Ze vallen niet echt meer op. Ik ben tevreden. Spuiten ging super, na 2 lagen was het al helemaal egaal gedekt. De kleur is supermooi! De schaats is mooi in vorm gebleven. Ingelijmd scharnier (30 min epoxy): ![]() Oplijmen van de schaats op het scharnier (30 min epoxy): ![]() ![]() Ik moet nog iets verzinnen voor de bevestiging van de veer. Daar moet een bout de romp in zakken. Als ik de veer met slechts een ringetje tegenhoudt drukt dat bij een landing natuurlijk een keer door de beplanking heen. Misschien komt er een klosje hout of stukje triplex tussen. Even de tekening erbij pakken waar een stevige plaats zit, net naast een spant of zo. Verder heb ik de rolroerservo's van de binnenvleugeldelen ingebouwd en afgedekt. ![]() ![]() Net één aangesloten, nu voor de rest van de roeren nog stuurstangen maken. ![]() Vanavond gaat de Elefant mee naar Valkenburg. We gaan stickers maken voor op de zijkant, net als het origineel. Dus 'AUSTRIA' en een grote 'D' op de zijkant, meer niet. Misschien zet ik hem even helemaal in elkaar. Foto's volgen uiteraard.
| | |
| | #559 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
|
Die servo-afdekplaatjes ga ik op mijn Sirion gewoon met cellotape vastplakken. Bij mij (op glimmend Oracover) zie je daar nog het minste van... zou dat bij jou ook niet mooier zijn dan die twee schroefjes? Zolang er geen servo de geest geeft hoef je er eigenlijk nooit meer bij...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was |
| | |
| | #560 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 oktober 2006 Locatie: Hoeven/ Oudenbosch Leeftijd: 55
|
is zo'n Olifant alleen maar te slepen? vanwege z'n rompvorm?? of is er ook de mogelijkheid om de Olifant te "hoogstarten"? Ik denk dat de starthaak dan meer naar voren komt te liggen in de zelfde hoek als een "normale "zwever. Het moment zit in iedergeval een stuk lager
__________________ Je hoeft niet gek te zijn om ze "te zien vliegen" : Pilatus B4, Robbe ARGO; Robbe Tonga, ASW15, Stratos,MPX Alpha, Cirrus,Carrot,Limbo, vlieger zonder club |
| | |
| | #561 (permalink) |
|
@Bart Ik heb cellotape overwogen, maar ik denk dat je het op het matte oratex meer ziet dan op glanzende oracover, en ik ben bang dat het op oratex een stuk slechter houdt door de open structuur. Ik ben het met je eens dat je er voorlopig niet bij hoeft te kunnen. In de buitenste vleugeldelen zitten de servo's dan ook helemaal opgesloten in de vleugel, daar was slecht de mogelijkheid om luikjes te maken. @Willem 5 meter superslanke vleugel aan de hoogstart? Lijkt me geen goed idee..... De vorm van de romp is geen probleem, maar ik durf het echt niet met deze vleugels. Er zijn 2 startmethodes voor dit vliegtuig: van de helling afgooien (moet goed te doen zijn, vleugelbelasting is niet zo hoog) of slepen. Er zit een sleephaak in de neus. Hij zal misschien de neiging hebben wat hoog achter de sleepkist te gaan hangen doordat de sleephaak onder het zwaartepunt/vleugel zit, maar dat zal goed bij te sturen zijn.
| | |
| | #562 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Je kunt natuurlijk op het servo-klepje een stukje oratex strijken (over de schroefjes heen).
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG |
| | |
| | #563 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 21 oktober 2006 Locatie: Hoeven/ Oudenbosch Leeftijd: 55
| Citaat:
Ik schat dat mijn vleugels sterkgenoeg zullen zijn.
__________________ Je hoeft niet gek te zijn om ze "te zien vliegen" : Pilatus B4, Robbe ARGO; Robbe Tonga, ASW15, Stratos,MPX Alpha, Cirrus,Carrot,Limbo, vlieger zonder club | |
| | |
| | #564 (permalink) |
|
Willem, je zal straks zelf moeten bepalen of je vleugels sterk genoeg zijn. Het zijn hele slanke vleugels, die moeten dan wel een goede ligger krijgen om de buigmomenten bij de wortel te kunnen hebben tijdens een hoogstart. Paar fotootjes van vanavond. Stickers zitten er nog niet op, de plotter was niet mee. Waarschijnlijk worden ze ergens deze week nog gemaakt. ![]() ![]() ![]() ![]() De kielvlakken liggen nu nog op de grond, die moeten van de grond komen als de schaats straks achter goed ondersteund wordt.
| | |
| | #565 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 22 maart 2003 Locatie: Rotterdam Leeftijd: 37
|
Goh, dat ziet er toch wel prachtig uit! Als je een sleepje nodig hebt, geef je maar een gil, het zou me een eer zijn deze mooie kist de lucht in te helpen. Groet, Gerben
__________________ F5B komt naar je toe deze zomer! www.F5B.nl |
| | |
| | #566 (permalink) |
|
Ziet er erg mooi uit Raymond, proficiat met het resultaat. Ik hoop voor jou dat de richtingroer(en) het lang gaan volhouden, ik zie dat ze op de grond staan. Het kleine broertje/zusje komt er aan, de rechtervleugel is klaar en de linker is halverwege. Succes met de Maiden, jammer dat je niet zelf kunt slepen én zweven
__________________ Je hoeft niet gek te zijn om ze "te zien vliegen" : Pilatus B4, Robbe ARGO; Robbe Tonga, ASW15, Stratos,MPX Alpha, Cirrus,Carrot,Limbo, vlieger zonder club |
| | |
| | #569 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 7 augustus 2006 Locatie: Hilversum Leeftijd: 65
| Citaat:
Wat me ook opvalt is, dat de rechte onderkant van de verticale staartvlakken is uitgelijnd op de vliegrichting en niet op hoe het toestel op de grond staat. Meer precies steunt het toestel hierdoor op zijn richtingsroer, wat (zeker bij het 1:1 origineel) een flinke extra belasting van de scharnieren moet zijn geweest. Je zou zeggen, kap de onderkant af op zo'n manier dat het toestel op het niet-bewegende deel van de staart steunt... Een toestel dat duidelijk niet is ontworpen om op de grond te staan...
__________________ Bart Doets The older I get, the better I was | |
| | |
| | #570 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Labels |
| austria, elefant |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |