Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 17 oktober 2009, 17:35   #31 (permalink)

Leeftijd: 56
Standaard

Sorry sadking-billy mijn excuses ,helaas kom ik de laatste tijd vaker op een hoop fora deze onzin tegen ,ik begin daar een beetje allergish voor te worden ,nogmaals het was niet persoonlijk bedoeld Groeten Cees
cees dorst is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2009, 00:23   #32 (permalink)

RuuD79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees dorst Bekijk bericht
Even voor iedereen ,het wachten is op de pakketpost van uiteraard TNTpost ,daarin zit o.a de motoren voor de merlin we gaan beginnen met deze n.l van HC de TURNIGY 28-22-A 1600Kv Outrunner (Eq:2204).
...
Hallo Cees,

Dank voor het delen van de motor; ikzelf ben sinds afgelopen weekend ook eigenaar van de Merlin en ik vind het een stikleuk kistje. Met de nadruk op tje want het is wel een "petit" versie van de easyglider. De discussie over hoe duur dit stukje foam wel niet is vind ik overbodig. Hij is niet veel duurder dan bijvoorbeeld een Graupner Discus waar ik ontzettend veel plezier aan beleef.
Ik en mijn vader hebben nagenoeg de hele mpx lijn en alles is simpel te bouwen, vliegt super out-of-the-box en we zijn allebei heel tevreden. Ik bouw ook andere dingen en als dat dan niet gaat zoals ik wil denk ik altijd aan de kwaliteit van MPX.
Het antriebsetje is een beetje over de top in vergelijking met het model; neemt niet weg dat dit op mekaar afgestemd is en ik altijd de set koop, maar deze is meestal goedkoper of gelijk aan het model is. Dat is nu niet zo dus gaan we even shoppen....

De motor die je aangeeft Cees lijkt me ook een goeie. Alleen is deze wel fel genoeg????
Ikzelf heb al naar de inrunners zitten kijken, alleen gebruiken die zoveel stroom.
Is de 28-26 1650Kv wellicht een optie? Turnegy outrunner ook. Deze geeft to 500 gram thrust... alleen bij de afmeting staat niet de diameter vermeld. Qua type zou dit gelijk aan die van jouw moeten zijn toch?

De spinner vind ik niet tof... ik ga proberen de rode nog los te krijgen via MPX; maar gok dat die nog niet leverbaar is of ooit zal worden.

Ben benieuwd naar je ervaringen!

GR
ruud
RuuD79 is offline   Met citaat reageren
Oud 19 oktober 2009, 10:58   #33 (permalink)

Standaard

Okee ruud de reden waarom ik de andere motor kiest is de stroom opnamen ,ik ben gebonden aan 2s800mA accu ,zoals je zelf heb gezien is de ruimte zeer beperkt ,de lopende max stroom bij de motor die je aangeeft is 20A en overtreft de bovenstaande accu 20C*0,8A is 16 A max stroom die hij mag trekken verder 130W en 140 W (afhankelijk van de prop) is een niet zo erg groot verschil.
Verder wat de spinner betreft denk ik niet dat hij los leverbaar wordt ,omdat het een aparte maat is ,33mm is nou geen standaard maat ,dat is 30 of 35mm ,ik denk zelf dat het een inch maat is ,bovendien vind ik het experimenteren leuker dan alles kant en klaar kopen. Groeten Cees
Oud 19 oktober 2009, 12:52   #34 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door RuuD79 Bekijk bericht
Is de 28-26 1650Kv wellicht een optie? Turnegy outrunner ook. Deze geeft to 500 gram thrust... alleen bij de afmeting staat niet de diameter vermeld.
Ruud,
de nummering van de Turnigy motoren is naar mijn weten een indicatie voor de maat. Een 28-26 motor heeft een diameter van 28mm en een diepte van 26mm.
Oud 19 oktober 2009, 13:13   #35 (permalink)

ZamBeZi's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
Ruud,
de nummering van de Turnigy motoren is naar mijn weten een indicatie voor de maat. Een 28-26 motor heeft een diameter van 28mm en een diepte van 26mm.
Ik snap jullie niet.

Koop je een veel te duur schuimpje dat natuurlijk wel heel mooi doorontwikkeld is.
Ga je qua motor vervolgens proberen alsnog voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten met een sub-optimaal presterend ding met rottige lagers waarvoor je ook nog dat prachtige kistje moet gaan uithollen.

Lekker bezig hoor! Wordt echt een vliegend "Poldermodel"...

Koop dat gewoon dat motortje van Hoellein voor 3 tientjes; weet je zeker dat je het optimale uit die kist haalt en dat je een kwaliteitsmotortje hebt.

http://www.hoelleinshop.com/
Sonderactionen
Oud 20 oktober 2009, 22:04   #36 (permalink)

Standaard

Nou zambezi zijn we met zijn tween ,eerst vind je hem te duur (wat die xeno betreft heb je volledig gelijk ,wat een achterlijk power train gebeuren) dus wil je hem niet kopen ,daarna adviseer je een motor bij hollein.

Daarna ben ik niet goed bezig en wordt het een poldermodel vliegtuig ,wat doe ik nog meer fout ?????.(overigens valt de prijs mee ,als je hem in duitsland haalt ,niet veel duurder dan de easy-star)

In mijn boek is modelvliegen een sport waar je bij moet experimenteren ,een van de meest geexperimenteerde modellen is nog steeds de easy-star ,bijna niemand vliegt dat vliegtuig na 4 maanden nog orgineel ,sommige kopen hem en gaan eerst modden.
voor ,dat hij het luchtruim ziet.
Dus doe ik dat ,verder past het motortje precies ,en haal ik alleen wat van de neus af zodat er wat meer rumte ontstaat voor de outrunner.
Oud 20 oktober 2009, 22:29   #37 (permalink)

jitze's schermafbeelding

Leeftijd: 23
Standaard

ja, de reactie was ook nog eens een quote op mijn maatuitleg...

ik heb er weinig zin in dat dit een huildraadje word omdat mensen graag geld uitgeven. Laat ieder gewoon lekker zijn eigen vliegtuig voor zijn eigen plezier bouwen, aanpassen en vliegen!
Oud 20 oktober 2009, 23:01   #38 (permalink)

ZamBeZi's schermafbeelding

Leeftijd: 39
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cees dorst Bekijk bericht
Nou zambezi zijn we met zijn tween ,eerst vind je hem te duur (wat die xeno betreft heb je volledig gelijk ,wat een achterlijk power train gebeuren) dus wil je hem niet kopen ,daarna adviseer je een motor bij hollein.

Daarna ben ik niet goed bezig en wordt het een poldermodel vliegtuig ,wat doe ik nog meer fout ?????.(overigens valt de prijs mee ,als je hem in duitsland haalt ,niet veel duurder dan de easy-star)

In mijn boek is modelvliegen een sport waar je bij moet experimenteren ,een van de meest geexperimenteerde modellen is nog steeds de easy-star ,bijna niemand vliegt dat vliegtuig na 4 maanden nog orgineel ,sommige kopen hem en gaan eerst modden.
voor ,dat hij het luchtruim ziet.
Dus doe ik dat ,verder past het motortje precies ,en haal ik alleen wat van de neus af zodat er wat meer rumte ontstaat voor de outrunner.
Ik zal toch nog een poging wagen het uit te leggen. Ik snap niet dat ALS je zoveel geld uitgeeft (ALS... als in "als") aan zo'n kistje, dat je vervolgens voor een motortje kiest dat a) niet past b) qua prestaties niet in de buurt van het origineel komt en c) kwalitatief daar ook niet mee te vergelijken is (neem dat maar van me aan). Als je shipping meerekent heb je voor pakweg 15 euro (zegge: vijf-tien) meer een schitterend motortje dat perfect past en het waarschijnlijk super doet. Ook dit motortje valt wat mij betreft onder experimenteren (want het is niet het origineel), dus zou jou ook blij moeten maken.

Experimenteren hoort in ons modelbouwersbloed te zitten. Mijn Easystar vliegt op 2S met een HET-RC 3W, heeft prachtig afgewerkte luchthappers en al 5 verschillende props gezien. Binnenkort wil ik een setje vleugels bijhalen om in te korten voor de slope; geen idee of het werkt. Het eind is nog lang niet in zicht.
Je doet niets fout omdat je experimenteert. Ik zet alleen vraagtekens bij jouw keuze; niet bij je motivatie om te experimenteren.

Voor de duidelijkheid: ik laat 'm dus niet liggen omdat ik 'm te duur vind, maar omdat ie te weinig toevoegt aan m'n collectie. Ik vind het een erg leuk kistje en heb een motortje gevonden waarmee ik 'm (net) acceptabel zou vinden qua prijsstelling en heb die info ook met jullie gedeeld. Wel heb ik opgemerkt dat een Blizzard niet veel duurder hoeft te zijn; is een hele andere kist met ander inzetgebied, maar je komt er niet onderuit te constateren dat je dan veel meer kist hebt voor je centen.
Doe er mee wat je wilt. Ik ga vanaf nu fijn meelezen en hoop dat je goede resultaten haalt met je setup.

Laatst gewijzigd door ZamBeZi; 20 oktober 2009 om 23:20
ZamBeZi is offline   Met citaat reageren
Oud 20 oktober 2009, 23:11   #39 (permalink)

RuuD79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jitze Bekijk bericht
Ruud,
Hey Jitze,

Soms is het de afmeting van de stator; dus dan komt er zeker nog een mm of 4 bij (minimaal).... die types word ik aardig gek van... ik ben benieuwd naar de ervaringen van Cees met zijn motor.
Ik hoef nog niet 123 te bestellen; ben in afwachting van servo's (Hitec's HS55) die deze week binnen komen. En dan ga ik beginnen met plakken.

En aan iedereen: ik deel de mening dat dit een leuk bouwdraadje moet worden en eigenlijk elk topic toegevoegde waarde moet hebben ipv het algehele gemekker en frustratie over vanalles en nog wat behalve waar het hier om draait. Dat het een duur ding is blijkt nu uit meer posts dan wat anders dus "point taken". Nu verder met de bouw

Ik ben me de blubber aan het googlen naar een passende spinner. En gevonden:
Suche Ergebnisse : \\EFFEKTMODELL//

Even naar beneden scrollen. Zijn meerdere typen van. 15 euro is wel prijzig, maar mooie alu spinner

gr
ruud
RuuD79 is offline   Met citaat reageren
Oud 21 oktober 2009, 01:18   #40 (permalink)

Standaard

Okee zand erover ,de spinners zijn binnen 30mm en zijn net te klein voor de neus scheelt weinig ,motoren zijn onderweg zowel in 22 als 26mm ,verwacht ze as zaterdag of vrijdag binnen ,morgen maar eens foto's maken ,daar zitten overigens ook de ontvangers bij.

@jitze het is ook geen huildraadje geworden soms wordt er nogal verkeerd gereageerd ( zij de haagenees ,die nu in delft zit) maar ook dat moet kunnen ,normaal zou je naar de kroeg gaan en een lekker biertje er op drinken ,of wat anders.

@ ruud ik ben net naar de site geweest en daar stond inderdaad de spinner 33mm /3.17 as moet precies passen zo zie je maar weer als je iets wilt dan bestaat het ook.

@ jitse O voordat ik het vergeet wat je zei klopt bv 2204 serie zou 22mm rond moeten wezen ,helaas moet je een chinees wezen om daar weer anders over te denken.
maar goed hier komt de motor spec's

TURNIGY AerodriveXp

Model: TR28-22-A
Max Eff: 5A
Max Load: 8A
Kv: 1600
Weight: 25.9gr
Pull: 100~300gr
Prop: 8x4 or 9x5
Voltage: 6~9v
No Load Curr: .7A
Size : 22mm
Shaft: 3.17mm
Suggested Prop: APC 8x4 E

Dit is een openings set met een 15A GWS regelaar op een 2s1p 800ma Gem vliegtijd beraagt ongeveer 10 min met trottle management verder staat er een 2826 turnigy aan de zijlaan te springen of hij mee mag doen.
Maar nu eerst slapen en morgen foto's maken. Welterusten en de groentes Cees
Oud 5 november 2009, 00:47   #41 (permalink)

SavageNewbee's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Ook ik ben verliefd geworden op dit kistje en heb me over de prijs heengezet. Inmiddels is 'ie binnen. Je kunt zeggen wat je wilt, maar de kwaliteit van hetgeen je krijgt voor je geld is onberispelijk. En er is goed over nagedacht, heel erg Multiplex.

@Cees: Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met de Turnegy 2826. Enkele maanden geleden heb ik deze motor aangeschaft hoewel ik er nog geen doel voor had. Nu komt hij in mijn Merlin. De schroeven voor de bevestiging van deze motor passen in de neuskegel, zij het niet in de gaten die voor de originele motor bedoeld zijn.

Inmiddels heb ik enkele aanpassingen aan de neus doorgevoerd. De opening heb ik opgeruimd en ik ben aan de binnenkant van de neus flink aan het schuren geweest om ruimte te maken, want zonder aanpassingen loopt 'ie tegen de wanden. Ik kan nu de neuskegel met bevestigde motor op de neus schuiven zonder dat de motor aanloopt tegen de wanden. Ben wel benieuwd of het straks goed gaat met de warmte ontwikkeling, want veel ruimte tussen motor en wanden is er niet.

Ik heb tussen de motor en de neuskegel stukjes brandstofslang van ong. 7 mm over de schroeven geplaatst. Hierdoor komt de motor iets dieper in de neus, waardoor ik minder Elapor hoef te verwijderen. Daarnaast is het gunstig voor het zwaartepunt (motor is zwaarder dan origineel) en het dempt de motortrillingen, waardoor 'ie ook wat stiller zal zijn.

Ik heb er deze spinner bij aangeschaft: Klap Prop Spinner 30mm, 3.2mm Wit . Ik moet zeggen dat het helemaal niet verkeerd staat, ondanks de enkele mm. verschil met de rest van de neus. Ik heb er Aeronaut bladen bij van 7x6 en ga met 2s1p 800Mah Zippy Lipo's vliegen. Met een klein beetje schuurwerk kun je deze helemaal achterin het accucompartiment schuiven als je 'm diagonaal plaatst, wat veel speling geeft m.b.t. het zwaartepunt.

Ik zal van de week wat foto's plaatsen.

Groeten, Walter

Laatst gewijzigd door SavageNewbee; 14 november 2009 om 01:00
SavageNewbee is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 00:33   #42 (permalink)

SavageNewbee's schermafbeelding

Leeftijd: 42
Standaard

Zoals beloofd hierbij enkele foto's van mijn Merlin met Turnigy 2826-1650:

Click the image to open in full size.
Turnegy 2826 met Plush-25 25A regelaar

Turnegy 2825 in de neuskegel

Rechter romphelft

Linker romphelft
Aan de voorkant van de linker romphelft heb ik een kleine uitsparing van ong 5mm x 5mm in het Elapor gemaakt (hier niet zichtbaar) om de bedrading de bocht vanuit de motor te kunnen laten maken. De neuskegel valt daar netjes overheen. Ik heb er dus voor gekozen om de draden onderlangs de motor te laten lopen (iets aan de zijkant), omdat je daar de meeste ruimte in de romp hebt door de hoek van de motor.

Hier is goed te zien welke gaten in de neuskegel ik heb gebruikt om de motor te bevestigen. Aan de binnenkant van de neuskegel zitten dus stukjes brandstofslang over iedere schroef om de motor wat dieper in de romp te laten vallen en wat trillingen te dempen. Erg veel speling heb je niet, anders steekt de motoras te weinig uit om je spinner te monteren.

Hier een foto van de opgeschuurde motorruimte. Vergeleken met origineel is deze nog maar half zo dun. In combinatie met de verlijmde neuskegel zal het echter sterk genoeg zijn (hoop ik )

Hier het eindresultaat met gemonteerde spinner. In verhouding met mijn zender is goed zichtbaar hoe groot (lees:klein) de Merlin eigenlijk is. Wat mij betreft is dat ook zijn charme. Op de achtergrond overigens mijn Sig Kadet LT-40 in aanbouw, onder de werktafel mijn EasyStar.

Het betreft hier een 30mm spinner. Je ziet dat het verschil met de 33mm neuskegel minimaal is. Persoonlijk vind ik het niet verkeerd staan.

Blaadjes (7" x 6") uitgeklapt. Ik ga 'm dus met 2 cellen 800mAh Zippy vliegen. Vol gas sleurt 'ie er verschikkelijk aan, meer dan voldoende power. Ik had nog geen ervaring met klap-props, maar deze Aeronauts draaien prachtig rond. Heel wat anders dan een slow-fly propje op een propsaver zoals ik gewend ben met mijn depronnetjes.

Wat een paar stickertjes doen! Hij is er helemaal klaar voor, ailerons, stabilo, rudder en flaps zijn afgesteld volgens het boekje. Nu nog wat mooi vliegweer; volgens mij zit dat er dit weekend nog niet in...

Als 'ie z'n maiden heeft gemaakt, laat ik jullie mijn ervaringen weten. Overigens is 'ie vliegklaar met 2s1p 800Mah 20c Zippy 310 gram.

Laatst gewijzigd door SavageNewbee; 14 november 2009 om 01:08
SavageNewbee is offline   Met citaat reageren
Oud 14 november 2009, 12:41   #43 (permalink)

Standaard

Zet de mijne ernaast en je hebt een tweeling ,alleen is mijn spinner van aluminium ,verder heb je het zelfde gedaan als dat ik heb ,heb alleen geen afstand busjes tussen gezet in de neus ,heb het COG punt iets naar voren geplaatst t.o.v. de tekening en heb mijn maiden al gedaan ,met vol gas ongeveer 12 minuten vliegtijd en vol gas is het een klein driftkikkertje ,vol gas is windkracht 4 een peuleschil voor hem ,nu nog wachten op termiek weer om te kijken hoe hij zich gedraagt ,vliegsnelheid heb ik nog niet naar gekeken (was alleen) maar gas op de plank gaat hij voor mij behoorlijk snel.

Weer een succes product van multiplex
Oud 22 december 2009, 21:09   #44 (permalink)

Leeftijd: 31
Standaard

Hallo allemaal, ik heb ook de Merlin besteld en ben nu rustig de rest van de componenten aan het samenstellen.
Het lijkt mij een ideaal klein kistje om makkelijk eens mee te nemen of even snel naar buiten te nemen om te vliegen (ik woon nogal afgelegen, kan vliegen in weiland achter m'n huis .

Ik heb alleen een kleine vraag, zou deze (klik) motor geschikt zijn voor de Merlin (of de 1600KV variant)? De afmetingen lijken in ieder geval wel in orde.
Het idee is in ieder geval dat de Merlin nagenoeg (of geheel ) verticaal moet kunnen gaan.
De motorruimte groter maken voor een grotere motor kan natuurlijk ook, maar als er iets is wat zo past dan lijkt me dat perfect.

Het idee is uiteindelijk om 3S te gaan voor het snellere werk, en dan een lichte 2S batterij om iets te zweven mocht dat een beetje gaan.

Heeft er iemand al wat meer ervaring met zijn Merlin? Of misschien al stiekum een video'tje gemaakt?

Laatst gewijzigd door RaptorRVL; 24 december 2009 om 13:04
RaptorRVL is offline   Met citaat reageren
Oud 9 januari 2010, 13:05   #45 (permalink)

guus4's schermafbeelding

Leeftijd: 50
Talking

Die turnigy 2826 is ook een leuke optie, als de 26 erin past dan zal de de 30 er ook wel in passen.
Deze is maar 12 gram zwaarder en natuurlijk wel meer power.
Eerst had ik zelf gedacht ik doe er een inrunner in (geen probleem met draden) en een 3S 500 mah.

Deze was ook al gebruikt door een ander met een hoge Kv en kleine prop wordt het meer een klein jankende warmliner.

Maar na lezen van vorige posting wordt denk ik toch de voorkeur naar een outrunner (bv de turnigy 2830).

Eerst maar eens het model bestellen. en dan eens meten wat allemaal kan passen

Weet iemand een goedkope leverancier met voorraad uiteraard

Laatst gewijzigd door guus4; 9 januari 2010 om 13:16
guus4 is offline   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten