![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #76 (permalink) | |
| Vriend van modelbouwforum.nl | Citaat:
Dank je Peet, ik ga gewoon verder met bouwen Groeten, Arthur.
__________________ Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder. | |
| | |
| | #77 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Wat een stil draadje dit, er zullen toch wel meer Merlin bouwers zijn, of wachten jullie allemaal op de HK? Enfin, het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar ik heb vandaag eindelijk de bouw kunnen voltooien. Ik ben van de oorspronkelijke plannen op een aantal punten afgeweken: Ik heb toch maar:
De paintjob is losjes gebaseerd op een Fournier RF4-d. Vind ik zelf een erg mooi vliegtuigje. Gerbuikte verf is overigens Tamiya Acrylic X-7 Red. Die kleur past vrij precies bij het kapje. Ik dacht eerst dat mat mooier zou zijn omdat het kapje ook "mattig" is, maar glans is beslist mooier. Ik ben "zo-zo" tevreden over het resultaat. Het had beslist strakker gekund maar een gedeelte is ook bij te werken gelukkig. ![]() Ik heb zelf decals geprint, dat vond ik net wat fraaier dan de stickers van Multiplex. Voor E 5,00 koop je een velletje dat je zelf kan printen. Even een paar keer aflakken en dan opplakken, klaar. Hier de zijkant: ![]() En hier de decals op de onderkant: ![]() Neus met afschroefbare motor mount. Ik heb aan beide kanten een moertje in wat epoxy ingelijmd, nu kan ik er gewoon bij. ![]() Ik moet de draadjes van de motor nog even netjes wegwerken, door de afschroefbare motormount kan ik daar gelukkig prima bij. Dat ga ik morgen doen. En dan gaan we daarna het weerbericht maar eens in de gaten houden! Nog 1 vraag: Er vast wel iemand van jullie die ook een DX6i gebruikt. Ik liep er even tegenaan dat ik prima weet hoe je een heli programmeert, maar een vliegtuigje had ik dus nog niet gedaan. Ik heb voor dual aileron gekozen ( dat kan niet anders met twee servo's) met flaperons ( op 45 geloof ik). Verder geen uitslagen aangepast. Kom ik daar mee weg of moet ik nog wat aanpassen? Er is nogal wat te mixen te kiezen ( zoals elevons oid) maar ik heb geen idee wat ik daarvan moet toepassen. Groeten, Arthur.
__________________ Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder. Laatst gewijzigd door areon; 29 maart 2010 om 23:04 |
| | |
| | #78 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 maart 2006 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 49
| Citaat:
Ik heb het zo opgelost. Het servostekkertje zit net nog in het laatste stuk van de vleugel. Ik heb vervolgens een verlengsnoertje gebruikt van 10 cm vanaf mijn ontvanger. Dit snoertje koppel ik dan aan de vleugel. Dit scheelt een hoop gepriegel met het aansluiten. Ik koppel de stekkertjes en kan dan in het rompje de verlengkabel terugtrekken, zodat die mooi in de romp valt. Daarnaast is het ideaal dat bij een harde crash de vleugels en de stekkers loskomen zonder dat de draden uit de ontvanger worden getrokken. ![]() Ik heb het snoertje van de servo zo weggewerkt naast de servo dat de stekker precies op de juiste plaats zit. ![]() Ik heb verder magneetjes in de vleugels gelijmd om de achterzijde wat beter te fixeren. In de romp zit dan nog een metalen plaatje wat de beide vleugels strakker op hun plaats houdt. Verder vlieg ik met de Merlin met een hoop plezier. Ik gebruik hem ook voor het hellingvliegen op de Maasvlakte. Gr. Peet
__________________ Mefisto-09, T-REX 600E/Agusta A-109, Flycat, LR-1A Pogo Laatst gewijzigd door Grey; 30 maart 2010 om 21:54 | |
| | |
| | #79 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl |
Peet, Dat is zonder meer een mooiere oplossing dan ik heb! Bij mij waren de kabels echter nog korter, ik kwam ergens tussen de eerste en de tweede 90 graden bocht uit. Maar misschien kies ik er toch wel voor om er überhaupt nog verlengkabels tussen te zetten om de redenen die jij noemt. Een paar kabeltjes heb je immers zo vervangen! Bedankt, Hoi, Arthur.
__________________ Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder. |
| | |
| | #80 (permalink) | |
| Lid sinds: 24 juni 2008 Locatie: Sittard Leeftijd: 42
| Citaat:
Walter | |
| | |
| | #81 (permalink) |
| Lid sinds: 30 augustus 2005 Locatie: Den Haag (lid GMVC) Leeftijd: 39
|
Spulletjes verkocht (Mini Swift en Xeno) en nu toch maar eens zo'n Merlin bestellen. Ik zie wel de voordelen in van de originele aandrijving: erg mooie, lichte spinner met koeling en een goed motortje met niet te hoog kv; ik wil 'm licht houden en zal dus ook niet al te zware lipo's er bij zoeken. We gaan eens op zoek naar een leuke setup... Peet: heb jij nog moeten snijden in die vleugel om de stekkertjes zo achter te laten? En hoe passen de HXT500/900 servo's in dit model?
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 |
| | |
| | #82 (permalink) | |
| Lid sinds: 26 maart 2006 Locatie: Vlaardingen Leeftijd: 49
| Citaat:
![]() Ik heb verder nog een modificatie aangebracht aan de vleugelborging. Het originele systeem krijgt bij intensief gebruik wat meer speling, wat bij mij na een duikvlucht een scheiding opleverde tussen vleugels en romp .Dit betekende gelijk een einde van de romp De keuze moest vervolgens gemaakt worden tussen een nieuwe romp (€ 25,-)of een nieuwe set (€ 58,-). Ik heb maar gekozen voor een nieuwe set. Om te experimenteren met de vleugelbevestiging heb ik de oude vleugels gebruikt. Basis voor die aanpassing: simpel, goedkoop en hufterproof. Het idee is om de 2 carbon strips van de vleugels aan elkaar te koppelen. Hiervoor heb ik een strip aluminium van 20x10x2mm gemaakt en die in het midden van 2mm tapgat voorzien. Hierin gaat een M2x12 inbusbout voorzien van een kunststofring met een diameter van 11mm. ![]() De alu strip wordt haaks boven de carbon strip gelijmt. ![]() De montage gaat op de originele manier. Als extra hoeft alleen nog maar het inbusboutje aangedraaid te worden. Je kan zelf bepalen hoe strak je de vleugels borgt. Voor beginnende vlieger zou ik adviseren de bout niet al te strak aan te draaien. Wat betreft die servo's, de afmeting in de vleugels zijn 21x23x10(HxLxD) Gr. Peet ps Arthur, hoe gaat het met jouw Merlin?
__________________ Mefisto-09, T-REX 600E/Agusta A-109, Flycat, LR-1A Pogo Laatst gewijzigd door Grey; 30 mei 2010 om 17:10 | |
| | |
| | #84 (permalink) |
|
Leuke deal kunnen maken bij d-m-t.at besteld: - Merlin - Permax BL-X-22-13 (1350kv) - 4x Hitec HS-55 (i.v.m. pasvorm en stroomverbruik) - originele spinner (ik ga proberen de collet te vervangen of op te boren naar 3,2 mm) omdat HobbyKing even niets op voorraad heeft denk ik als accu denk ik aan deze: http://aircraft-world.com/shopexd.asp?id=6199 had liever een maatje kleiner gehad, dus ik denk er nog even over na
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 Laatst gewijzigd door ZamBeZi; 1 juni 2010 om 00:03 |
| | |
| | #85 (permalink) | |
| Lid sinds: 29 oktober 2009 Locatie: Dilbeek, België
| Citaat:
Bij Hoelleinshop.de hebben ze hetzelfde pack op voorrraad, ook een maatje kleiner, ook andere merken tegen scherpe prijs. En snel geleverd. Tom | |
| | |
| | #86 (permalink) | |
| Citaat:
Verzendkosten vanuit Japen zijn 2,5 USD en soms binnen 4 dagen in huis
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 | |
| | |
| | #87 (permalink) |
|
Multiplex schrijft voor de Merlin de volgende uitslagen voor… Ailerons 12/6 mm +/- Flaps 4 mm down Spoilers 7 mm up Alles bediend met de ailerons Maar wat is nou de bedoeling voor een zo kort mogelijke landing? Eerst dalen zonder te veel toename van de snelheid met spoilers up om vervolgens vlak voor de landing de flaps omlaag te zetten, of zie ik het verkeerd?
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 |
| | |
| | #88 (permalink) | |
| Lid sinds: 5 augustus 2006 Locatie: Oss Leeftijd: 59
| Citaat:
En of ver weg goedkoper is met de koers nu ? Hyperion G3 CX - 2S 850mAh (25C) Mvg Johan
__________________ | |
| | |
| | #89 (permalink) | |
| Citaat:
Kistje is inmiddels binnen. Heb 't originele spinnertje erbij (bladhouders 8 mm!) met een losse MPX collet-adapter voor 3,2 mm. Helaas is de buitenkant van de collet net even anders, dus dit lukt niet. Iemand van de club heeft een draaibank, dus ik denk dat ik de 3,0 mm collet van de originele spinner een stukje opdraai. Even een vraagje: de servo's druk je van bovenaf in de vleugel. Echter gaat dat volgens mij niet met de servoarm er aan vast. De servoarm kan je aan de andere kant van de vleugel aan de servo zetten, maar dan kom je er volgens mij met de schroevendraaier niet meer bij. Hoe doen jullie dat?
__________________ “You’re gonna need a bigger boat" Calmato Sport / het nodige schuim / Funcopter / GURU-Z 300 / V120D01 | |
| | |
| | #90 (permalink) | |
| Lid sinds: 8 juni 2005 Locatie: Utrecht Leeftijd: 54
| Citaat:
Ik heb 3 weken geleden bij HobbyCity een 5000mAh 5S 25 C lipo-pack + 30 snoertjes met futabastekkers besteld. De totale prijs (incl. verzendkosten) was nog niet de helft van de kale prijs van eenzelfde accu bij de sponsor. ![]() Als ik naar de prijs van die servo-snoertjes met stekker kijk: die prijzen zijn pakweg 5x zo duur. Zelfs als de douane er aan te pas was gekomen, was het nog steeds flink goedkoper geweest. Gr Dirk. | |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |