Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 30 augustus 2010, 23:01   #31 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Hoi Johnny,
Zolang jij met die DG1000 vliegt, kan je waarschijnlijk net zo goed met de RTF-zender die je erbij hebt blijven vliegen (ik weet niet wat voor een dat is, maar echt slecht zal-ie niet zijn als je er tot dusver happy mee bent).
Een computerzender is fijn, om te beginnen als je meerdere toestellen door mekaar vliegt; je kan dan door even het goede programma te laden, bijvoorbeeld een motorkist vliegen, of een vliegende vleugel, of een heli... met een klassieke zender moet je daarvoor een aantal instellingen veranderen dmv schakelaars (als dat al gaat...).
Verder kan je allerlei zaken aan zo'n zender fijntunen; je kan 'm gevoeliger instellen of juist minder gevoelig, je kan bepaaldde functies aan mekaar koppelen (zoals bijvoorbeeld rolroeren en hoogteroer); en als bij de montage blijkt dat een servo verkeerd om werkt dan kan je dat simpelweg in de zender corrigeren. Hoe duurder de zender, des te meer mogelijkheden hij heeft... maar over het algemeen kan je zeggen dat het pas interessant wordt als je van plan bent serieus verder te gaan met modelvliegen.

En áls je dat besluit, is er ook nog een andere keuze: de MX16 werkt op 35Mhz, een prima systeem, maar inmiddels bestaat er een nieuwer systeem, 2.4 Ghz. Dat heeft ook weer bepaalde voordelen. (Een groot voordeel van de 2.4 Ghz is trouwens, dat daardoor veel goeie 35 Mhz zenders op de tweedehands markt komen!)
Over 2.4 Ghz valt een boel te lezen op dit forum.... gebruik de zoekfunctie maar eens.

Laatst gewijzigd door bdoets; 30 augustus 2010 om 23:04
bdoets is nu online   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 23:02   #32 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnny. Bekijk bericht
Hallo mensen,
Wou graag even reageren op het verhaal over die graupner zender.
Ben net 5 min lid van deze modelbouwforum,
dus weet nog niet hoe dit allemaal werkt!
Ik wou graag het voordeel horen van zo'n computer zender.
Ik vlieg nu met een DG-1000 zweefvliegtuig. En dat is een RTF pakket.
Dus met zender en ontvanger mee geleverd.
Werkt prima! Ben alleen benieuwt wat het zendbereik in meters is van zo'n
standaard zender? De betere vliegers hebben allemaal een duurdere zender. Maar wat is er nou het grote voordeel van?
Ik kan namelijk een groupner mx 16 kopen van net boven de 100 euro.
En denk dat het wel een goede koop is. Maar misschien helemaal niet nodig voor mijn DG 1000tje!

Graag tot horens!
Gr, Johnny

hoe duurder een zender word, hoe beter hij ook word...
gezien de instelmogelijkheden dan.
ze worden bijna oneindig.... je kan elk detailke herprogrameren of bijstellen.
  Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 23:43   #33 (permalink)

Rick R's schermafbeelding

Leeftijd: 17
Standaard

@Jan Jaap
Zelf heb ik al een jaartje een MX-16S. Ik vind het een hele fijne zender, programmeren werkt makkelijk en je hebt het snel onder de knie. Natuurlijk is het niet te ontkennen dat uiterlijk ook een rol speelde, zo vind ik Mpx zenders erg lelijk. Graupner zenders hebben een degelijke uitstraling en ziet er niet zo plastic uit. Een handzender had gelijk de voorkeur bij mijn zenderkeuze, bij het halen van een hoogstart ed is zo'n "pensbak" gewoon niet handig. De synthesizer functie leek me ook handig voor het vliegen in clubverband/ evenementen. Ook ben je lang niet zo merk gebonden. Kwa IFS heb ik geen ervaring. Ik heb juist een MX gekocht omdat deze betrekkelijk makkelijk om te bouwen is naar 2,4 met een losse module (Assan) al met al misschien nog wel goedkoper dan een complete IFS zender. Wel zou ik meteen voor een 16 gaan, die kanalen ga je uiteindelijk vast een keer nodig hebben en het is dan balen als je dan denkt: "had ik nou maar meteen een 8 kanaals gekocht"
Hopelijk maak je een goede keuze

Groeten Rick

Laatst gewijzigd door Rick R; 30 augustus 2010 om 23:50
Rick R is offline   Met citaat reageren
Oud 30 augustus 2010, 23:58   #34 (permalink)

Standaard

...ik ken zat mensen die nooit meer dan 6 kanalen nodig hebben hoor. En ik heb er zelf ook maar 6...
Oud 31 augustus 2010, 00:09   #35 (permalink)

Leeftijd: 33
Standaard Zender.

Wat natuurlijk wel een voordeel van zo'n graupner zender is, is dat er een accu pakket in zit.
De standaard zender van een dg 1000 is op[ 8AA baterijen.
Dus moet ik geregeld naar de gamma!
Ik denk, ook na de reacties dat ik beter even kan wachten wat de toekomst mij brengt. vindt rc vliegen een mooie sport! Ik heb voor de dg 1000 een heli gehad. een beld cp v2. erg moeilijk vliegen hoor!
En zo'n heli is voor dicht bij. Nu met een zwever kun je mooi hoogte maken, en plak ik er ook wel eens een cameratje onder. Om het later terug te kijken op TV. Is toch super mooi! Zijn er nog aanraders in de zweefvliegtuigen?
De dg 1000 is van tempex. Het begint me soms wel te kriebelen om wat anders te kopen!

Hartelijk dank voor de snelle reactie!
En een nuttige tip!

gr. Johnny.
johnny. is offline   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2010, 16:19   #36 (permalink)

JJ de Bom's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rick R Bekijk bericht
@Jan Jaap
Zelf heb ik al een jaartje een MX-16S. Ik vind het een hele fijne zender, programmeren werkt makkelijk en je hebt het snel onder de knie. Natuurlijk is het niet te ontkennen dat uiterlijk ook een rol speelde, zo vind ik Mpx zenders erg lelijk. Graupner zenders hebben een degelijke uitstraling en ziet er niet zo plastic uit. Een handzender had gelijk de voorkeur bij mijn zenderkeuze, bij het halen van een hoogstart ed is zo'n "pensbak" gewoon niet handig. De synthesizer functie leek me ook handig voor het vliegen in clubverband/ evenementen. Ook ben je lang niet zo merk gebonden. Kwa IFS heb ik geen ervaring. Ik heb juist een MX gekocht omdat deze betrekkelijk makkelijk om te bouwen is naar 2,4 met een losse module (Assan) al met al misschien nog wel goedkoper dan een complete IFS zender. Wel zou ik meteen voor een 16 gaan, die kanalen ga je uiteindelijk vast een keer nodig hebben en het is dan balen als je dan denkt: "had ik nou maar meteen een 8 kanaals gekocht"
Hopelijk maak je een goede keuze

Groeten Rick
Hartelijk dank voor de laatste berichten in mijn topic van juli 2009.
Ik denk dat dit draadje voor mij niet meer relevant is. Ik heb vorig jaar een Futaba T10CG 2,4GHz gekocht. Deze voldoet helemaal aan mijn eisen. Misschien zijn de 10 kanalen wat aan de ruime kant, maar de manier van programmeren werkt door het grote beeldscherm uitstekend. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Dat FASST systeem werkt in mijn ogen perfect. Al met al een aanrader.
Oud 31 augustus 2010, 17:57   #37 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JJ de Bom Bekijk bericht
Dat FASST systeem werkt in mijn ogen perfect. Al met al een aanrader.
... en hoe bevallen de futaba ontvangerprijzen?

(gelukkig heeft Hobby King nu ook een Futaba FASST clone voor weinig...)
Oud 31 augustus 2010, 18:13   #38 (permalink)

arno888's schermafbeelding

Leeftijd: 56
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets Bekijk bericht
... en hoe bevallen de futaba ontvangerprijzen?

(gelukkig heeft Hobby King nu ook een Futaba FASST clone voor weinig...)
Dit wordt ééntonig en het meest vervelende is dat je er zelf niets van merkt

Kijk eens in de spiegel; dan zie je vast en zeker die plank voor je kop waar Assan op staat
Oud 31 augustus 2010, 18:20   #39 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door arno888 Bekijk bericht
Dit wordt ééntonig en het meest vervelende is dat je er zelf niets van merkt
Nou dat valt mee hoor... (wat dat niets van merken betreft) maar wat vervelender is dat veel van die Futaba klanten pas na hun aanschaf merken wat het betekent iedere keer dat ze hun collectie uitbreiden. Dat moet je niet uitvlakken. Je betaalt een redelijke prijs voor een Futaba zender (plus 1e ontvanger) en bent vervolgens bij iedere volgende ontvanger driedubbel de klos.

Citaat:
Kijk eens in de spiegel; dan zie je vast en zeker die plank voor je kop waar Assan op staat
Nee hoor, bij mij staat er Corona op...
En als er maar meer mensen zijn die Assan en Corona gaan vliegen dan gaan de Futaba RX prijzen ook wel omlaag, jij ook blij...

Laatst gewijzigd door bdoets; 31 augustus 2010 om 18:25
bdoets is nu online   Met citaat reageren
Oud 31 augustus 2010, 20:13   #40 (permalink)

Standaard

Citaat:
En als er maar meer mensen zijn die Assan en Corona gaan vliegen dan gaan de Futaba RX prijzen ook wel omlaag, jij ook blij...
Foutje; ik vlieg en geen Futaba en geen Chinees. Ik heb éérst nagedacht
Oud 31 augustus 2010, 22:12   #41 (permalink)

Standaard

Citaat:
Foutje; ik vlieg en geen Futaba en geen Chinees. Ik heb éérst nagedacht
Vast een stoeptegel van Multiplex hahhahaha

Even serieus.
Ik vlieg met een kist waarvoor ik geld uitgeef. Dat kan 100 euro zijn, 1000 euro of misschien nog wel meer. Is het niet nu, dan wellicht in de toekomst.
Ik vlieg met een Futaba zender. Die zender heb ik met voorbedachte rade gekocht. Niemand heeft mij gezegd dat ik deze zender zou MOETEN kopen. Ik heb het dus vrijwillig gedaan. De keuze voor die zender zijn op een aantal punten gebaseerd die in dit draadje naar voren zijn gekomen. Voor een ander kunnen dat andere punten zijn. Dat aan de keuze van deze zender een prijskaartje hangt is mij bekend. Ik had ook een goedkopere kunnen nemen (T6EX) en ook een duurdere (T14MZ). Ook een ander merk met losse module zou kunnen. Aan de ontvanger hangt ook een prijskaartje. Ook dat is mij bekend. Dat deze misschien duurder zijn dan andere merken heb ik allemaal uitgezocht. Tegenwoordig heb je dus ook klonen ontvangers, maar die wil ik niet.
Al die andere mogelijkheden wil ik ook niet. Ik ga niet over 1 nacht ijs en ik heb er ca. 3 maand over gedaan alvorens er 1 te kopen. Deze zender is voor mij de juiste gebleken. Ik heb er geen moment spijt van gehad.
Als de kostprijs van de zender het belangrijkste is, had ik hem niet moeten kopen. Ik kijk dus ook niet raar naar de prijzen van een ontvanger. Dat heb ik toch al uitgezocht!
Ik bedoel te zeggen:
Kies een zender die bij je past, die voldoet aan jouw voorwaarden en aan jouw budget. Denk goed na of je al die functies nodig hebt of koop de zender omdat je het een goed gevoel geeft of dat je hem mooi vind of kies voor de kwaliteit of dat hij lekker in de hand ligt etc.etc. Niemand kan dat beter dan jezelf.
Als we allemaal hetzelfde zouden willen dan reden we allemaal in dezelfde auto en in hetzelfde huis.

Misschien vinden jullie het ook wel raar dat ik een Porche 911 turbo rijdt, waarvan een setje banden ergens tussen de 2000 en 3000 euro kost en een onderhoudsbeurtje 1500 euro kost (mocht ik willen)
Oud 31 augustus 2010, 22:28   #42 (permalink)

Standaard

@ JJ de Bom

Mijn opmerkingen hebben niets met jouw keuze te maken. Die lijkt mij prima in orde

Mijn kritiek gaat richting ene mijnheer Bart Doets die te pas en te onpas iedereen aan de chinees wil hebben. Niks mis mee, maar na een keer weten we dat intussen wel ....

En overigens; ik heb wel stoeptegel; gevlogen en daar was weinig mis mee. Tegenwoordig pas ik wel doordacht de combinatie Graupner met ACT toe
Oud 31 augustus 2010, 22:50   #43 (permalink)

Standaard

Citaat:
Mijn kritiek gaat richting ene mijnheer Bart Doets die te pas en te onpas iedereen aan de chinees wil hebben. Niks mis mee, maar na een keer weten we dat intussen wel ....
Ik wil absoluut niet iedereen aan de chinees hebben. (Behalve die Corona vlieg ik trouwens ook Spektrum - tja dat wordt geloof ik ook in China geassembleerd?)

Wat mij stoort is dat het kostenaspect zelden of nooit ter sprake komt als het over zenderkeuze gaat, en een beginner zal zich vaak helemaal niet realiseren dat als-ie een jaar later een stuk of zes vliegtuigen heeft, daar ook zes ontvangers in zitten. Op dat ogenblik maakt de oorspronkelijke keuze voor Futaba, ten opzichte van bijvoorbeeld Spektrum, grofweg 240 euro uit, en ten opzichte van Assan of Corona, 480 euro! Dat zijn bedragen waar iedere beginner terecht van schrikt.
Het geniepige is dat de aanschafprijs van zender + 1 ontvanger niet zo buitensporig veel hoger is als andere merken. Als nietsvermoedende beginner stink je daar gewoon levensgroot in.

Misschien is Futaba wel de Ferrari onder de zenders hoor - maar geen enkele beginner is gebaat bij een Ferrari, en als geld geen rol speelt kan-ie er een jaartje later alsnog wel een kopen. Ook Ferrari's vind ik trouwens buitenproportioneel duur.

Lang leve de mensen die het allemaal precies uitrekenen en weten dat ze later meerdere ontvangers nodig hebben en wat die gaan kosten. Maar zo zijn we niet allemaal. En de mensen die niet zo zijn, lezen ook niet alle draadjes over zenderkeuze. En daarom vind ik het zinvol om daar op te blijven wijzen.
Er staat duizendmaal op dit forum uitgelegd wat de verschillen zijn tussen 35 Mhz en 2,4 Ghz, om eens wat te noemen. Maar dat je jezelf als beginner honderden euro's kan besparen met de keuze van je zendermerk, dat mag ik maar mondjesmaat verkondigen? Pfff... ik denk het niet.
Oud 31 augustus 2010, 23:15   #44 (permalink)

Standaard

Citaat:
Er staat duizendmaal op dit forum uitgelegd wat de verschillen zijn tussen 35 Mhz en 2,4 Ghz, om eens wat te noemen. Maar dat je jezelf als beginner honderden euro's kan besparen met de keuze van je zendermerk, dat mag ik maar mondjesmaat verkondigen? Pfff... ik denk het niet.
Nee, daar heb ik ook geen probleem mee.
Ik moet wel zeggen dat er een heel forum wordt gespendeerd aan beginners vragen: wat is de beste beginnerskist? En we weten allemaal dat het een cloon is van de Multiplex EZ*. Maar wat nu een beginnerszender is staat nergens. Dus wat mij betreft verkondig je je boodschap. Je gaat me ook niet vertellen dat je een EZ* koopt en doe er 'maar' een zender bij. Dus ook daar zul je je in moeten verdiepen.
Oud 31 augustus 2010, 23:18   #45 (permalink)

loeki's schermafbeelding

Standaard budget

Hallo allemaal,

Ik ben het met Bart eens dat ook de kosten eens onder de loep genomen mogen worden.

Ik zelf vlieg nu een jaar en mijn vloot is inmiddels al gestegen tot 8.

Onlangs is er een motor-vliegtuig bij gekomen waarbij ik mijn huidige zender (35 mhz) niet meer kan gebruiken omdat het aantal kanalen niet meer toereikend was.

Ik zit nu zelf nog te twijfelen tussen de hitec aurora (heb nu ook nog een hitec zender, en dit met volle tevredenheid!!) of een budgetzender, de eurgle 9 channel.

Tot nu toe over de laatste geen slechte ervaringen kunnen vinden, buiten dat hij er "goedkoop" uitziet...

Ik weet het nog niet....
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten