Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 31 augustus 2010, 23:27   #46 (permalink)
Vriend van modelbouwforum.nl

JJ de Bom's schermafbeelding

Leeftijd: 43
Standaard

Het is natuurlijk wel zo dat je nu al voor de 2e zender gaat. Op zich is daar niets mis mee, maar dat geld had je ook kunnen gebruiken voor een duurdere zender. Misschien was toen je budget niet toereikend en heb je daarom deze zender gekocht.
Ik ben wel van mening (ook dit is persoonlijk) dat je beter een zender kunt kopen die meer is dan gemiddeld.
Deze is namelijk ook bij verkoop meer waard (relatief)
Oud 31 augustus 2010, 23:36   #47 (permalink)

bdoets's schermafbeelding

Leeftijd: 65
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door loeki Bekijk bericht
...of een budgetzender, de eurgle 9 channel.
Heb je deze review gelezen? Hij heet hier anders (bij Hobby King heet-ie Turnigy). Belangrijkste bedenking volgens deze tester is dat de eindcontrole bij het soort firma's dat dit spul verkoopt vaak niet heel grondig is, en als je als gebruiker technische problemen hebt dan is de dealer, en zeker de reparateur, niet om de hoek. Maar verder: "How can they make it so cheap?"...
Review: FlySky, Turnigy, iMax 9X 2.4GHz radio control set

O ja, RCmoddelreviews heeft inmiddels ook de Chinese Futaba-clone FASST ontvanger getest. Een opmerking uit het artikel die ik volledig onderschrijf:
"Well it could be that the days when Futaba could demand an arm and a leg for a tiny bit of plastic, solder and a few electronic components has just come to an end."
Het artikel: Review: FASST Compatible Receiver

Laatst gewijzigd door bdoets; 31 augustus 2010 om 23:48
bdoets is nu online   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 17:50   #48 (permalink)

Leeftijd: 33
Standaard

Beste vlieglui!

Ik lees alle verhalen van dit forum over zenders.
Kan ik er mooi wat van opsteken, al doende leert men!
Maar als ik deze verhalen zo lees, haal ik er eigenlijk uit, dat de spectrum zender meestal bij de standaard ontvangers van RTF vliegtuigen past.
Ik bedoel te zeggen, dat je de spectrum zo in kunt stellen dat je standaard ontvangers ook kunt besturen. En dat je dat met een futaba en graupner niet kunt, Of heb ik dat helemaal mis?!..
Gr. Johnny
johnny. is offline   Met citaat reageren
Oud 1 september 2010, 18:30   #49 (permalink)

Standaard

Het zit zo: Er zijn een aantal BNF ("Bind 'N Fly") modellen, met name van de firma E-flite (E-flite hoort tot hetzelfde consortium als Spektrum), waar een ontvanger in zit volgens het DSM2 principe, wat in de praktijk betekent dat je zo'n ding kan besturen met een Spektrum zender (óf met de bijgeleverde zender, als het een RTF versie is).
Zelf heb ik volgens dat principe een Blade MX S300 huiskamer-helietje, dat ik bestuur met mijn spektrum DX6i.
En, je hebt gelijk dat dat soort BNF toestellen (bij mijn weten) niet bestaat voor zenders van andere merken.
Oud 1 september 2010, 19:01   #50 (permalink)

Standaard

Er zijn natuurlijk vliegtuigen met het bovenstaande principe. Maar dan heb je dus altijd een RTF vliegtuig. De vraag is of je dat dan ook wilt? Laat je keuze daar niet van afhangen. Als je een gevorderde vlieger bent zul je meer andere vliegtuigen vliegen dan de RTF

@Bart
Heb je dit ook gelezen?
How 2.4GHz Spread Spectrum Radio Control Works

en dan dit:

At the present time, only Futaba and Airtronics use FHSS, the remainder using DSSS.
And right now I can year you asking "which flavor is best?"... to which I have to say... neither and both.
Or, in other words, neither solution is best all the time, there are benefits and drawbacks to both, as you will see. However, it's safe to say that in theory, the Futaba FASST system does give the best of both worlds because it is not only FHSS but also DSSS.

en kijk dan gelijk op de daarop volgende pagina's. Daarmee wil ik niet zeggen dat Futaba het beste is. Ik ben wel Futaba fan en de storingsongevoeligheid lijkt hier hoog.
Oud 1 september 2010, 19:20   #51 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JJ de Bom Bekijk bericht
@Bart
Heb je dit ook gelezen?
[url=http://www.rcmodel]
Jaah... zoals ik al zei, Futaba kan best de Ferrari onder de zenders zijn. Maar Ferrari is exproportioneel geprijst, en Futaba ook.
Nou kon je vroeger, met 35Mhz, nog een Futaba zender kopen en daar willekeurige andere ontvangers bij gebruiken... maar nu met 2,4 Ghz zit je aan het systeem vast van de zender die je gekozen hebt. En daarom vind ik het prima dat er nu voor de "high profile" merken Futaba en Spektrum goedkope ontvangers op de markt zijn.
Ben heel benieuwd of dat nou zo maar kan... Spektrum en Futaba hebben hun systemen ongetwijfeld beschermd met patenten. Maar dat zal voornamelijk verhinderen dat er andere zenders voor hun systemen gemaakt worden. Als een Futaba zender signalen de ether in stuurt, kan je een ander waarschijnlijk moeilijk verbieden om een apparaat te maken dat die signalen verstaat...

Daarnet weer een uurtje staan vliegen oa met de op Corona 2.4 Ghz omgebouwde Futaba FX18. Aardig hoog geweest... geen centje pijn..
Oud 1 september 2010, 20:28   #52 (permalink)

Standaard

Aan Bart en Janjaap,
Ik zal me nog eens verdiepen op internet met het spectrum verhaal.
Het is allemaal nog al moeilijk te begrijpen.
Ik vlieg met mijn DG 1000 ook vrij hoog, weet niet hoe hoog.
maar wel zo hoog dat het een heel klein vliegtuigje is waar mijn neef bij mij staat, voor als ik even niet meer zie wat ik doe.
Daarbij wordt ik een beetje bang dat de reikwijdte van zo'n mee geleverde zender niet over houd. Vandaar dat ik ook belang heb bij een goede zender. die de voltage van de accu ook weergeeft. Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
En nog bedankt voor julie reactie!
gr johnny
Oud 1 september 2010, 20:31   #53 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets Bekijk bericht
Als een Futaba zender signalen de ether in stuurt, kan je een ander waarschijnlijk moeilijk verbieden om een apparaat te maken dat die signalen verstaat...
Lijkt me ook niet

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bdoets Bekijk bericht
Daarnet weer een uurtje staan vliegen oa met de op Corona 2.4 Ghz omgebouwde Futaba FX18. Aardig hoog geweest... geen centje pijn..
Hartstikke leuk toch. Wel mooi......, toch een Futaba
Oud 1 september 2010, 20:40   #54 (permalink)

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door johnny. Bekijk bericht
Aan Bart en Janjaap,
Ik zal me nog eens verdiepen op internet met het spectrum verhaal.
Het is allemaal nog al moeilijk te begrijpen.
Wat is moeilijk te begrijpen? Die Spectrum zender is niks mis mee hoor!! Er zijn bij ons een aantal leden die daar ook mee vliegen (DX6i)

Citaat:
Ik vlieg met mijn DG 1000 ook vrij hoog, weet niet hoe hoog.maar wel zo hoog dat het een heel klein vliegtuigje is waar mijn neef bij mij staat, voor als ik even niet meer zie wat ik doe.
Daarbij wordt ik een beetje bang dat de reikwijdte van zo'n mee geleverde zender niet over houd. Vandaar dat ik ook belang heb bij een goede zender. die de voltage van de accu ook weergeeft. Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
En nog bedankt voor julie reactie!
gr johnny
Het voltage van de zender accu of van de ontvanger accu? Bij de ontvanger accu zul je dan ook telemetrie nodig hebben!

En een heel klein vliegtuig is natuurlijk relatief. Als je een vliegtuig met een spanwijdte van 1.3m (EZ*) als een stipje ziet of een F3J zwever van 4m als een stipje. Dan zit die F3J zwever wel aardig veel hoger.

Toch lijkt "hoog" vaak meer als dat het daadwerkelijk is.
Hier nog een hoogtemeter voor 'weinig'
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Altitude MicroSensor (standalone or e-logger) V3

Er zijn er wel meer. Dan moeten we nog even verder zoeken.
Oud 1 september 2010, 20:44   #55 (permalink)

Standaard

Citaat:
Zouden er trouwens ook hoogtemeters voor een redelijke prijs te krijgen zijn?
Johnny, ik neem aan dat je bedoelt dat jij op de grond wil weten hoe hoog je toestel op dat ogenblik vliegt... dat noemen ze telemetrie. Jeti was een van de eersten die dat had (de Jeti box, een uitbreiding aan de zender) maar ik geloof dat de nieuwste Spektrum zender dat ook al kan.
Op dit ogenblik concentreren de meeste fabrikanten van telemetrie zich nog op data als de spanning in de ontvangeraccu, motortemperatuur etc. maar de Jeti heeft ook hoogte- en variometer.
Ik denk dat die optie binnen een jaar bij alle fabrikanten te krijgen is.
Oud 1 september 2010, 20:57   #56 (permalink)

Standaard

Ja de DX8 heeft al telemetry

Spektrum RC

en dan de ontvanger erbij

Spektrum RC

en dan nog allerlei meetsondes etc.etc.

Maar goed, daar gaan we weer. Het begint met iets simpels en nu moet er telemetry op en daar gaan de kosten.
Oud 1 september 2010, 21:23   #57 (permalink)

Standaard

Bart en Janjaap.
Net nog even gevlogen, mooi windstil weer!
En nee hoor, ik kraak geen spectrum af!
Ik praat er eigenlijk alleen maar positief over.
Ivm dat ik begrepen had dat je de spectrum voor meerdere ontvangers kon gebruiken.
De hoogte, weet ik. lijkt altijd hoger dan het werkelijk is.
Mijn neef en ik hebben het op de oude manier gedaan. ik, weglopent met het vliegtuig verticaal. mijn neef met gestrekte arm, kijkend over de duim op een afstand van 200 meter. toen de lucht in met de zwever. en dan mijn neef weer kijkend over de duim recht boven ons. is natuurlijk geen strakke meeting! maar globaal kun je volgens mij dan zeggen hoe hoog je ongeveer vliegt.
Zal zo direkt even op je linkje kijken voor de hoogte meter!
Bedankt.
Gr Johnny
Oud 2 september 2010, 09:06   #58 (permalink)

Standaard

Citaat:
Mijn neef en ik hebben het op de oude manier gedaan. ik, weglopent met het vliegtuig verticaal. mijn neef met gestrekte arm, kijkend over de duim op een afstand van 200 meter. toen de lucht in met de zwever. en dan mijn neef weer kijkend over de duim recht boven ons. is natuurlijk geen strakke meeting! maar globaal kun je volgens mij dan zeggen hoe hoog je ongeveer vliegt.
Je bedoelt te zeggen hoe ver weg je vliegt. Ik neem tenminste aan dat je niet precies boven jezelf vliegt.

Maar wat is de spanwijdte van de DG1000? ....2m?
Als je met een full range zender/ontvanger combinatie werkt die meer dan 1000 meter zend/ontvangt, dan zie jij je DG 1000 echt niet meer hoor!
Je weet dan misschien nog waar die vliegt, maar niet of hij links, rechts, van je af of naar je toe vliegt. Het is dan ook maar de vraag of dat dan nog leuk is.
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen
Reageren

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten