Modelbouwforum.nl

Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen

Reageren

Discussietools Weergave
Oud 2 augustus 2009, 10:35   #1 (permalink)

gait's schermafbeelding

Red face robbe argo, help..

via marktplaats afgelopen week een tweede hands robbe Argo gekocht (ca. 30 jaar oud). Zwever is nieuw en ongevlogen. De eigenaar had hem netjes gebouwd en afgewerkt. In de zwever zaten robbe S12 digitale servo's, deze functioneerden goed. Afijn afgelopen dagen enkele correcties aangebracht in de v-stelling van de vleugel, zwaartepunt ingesteld en afgelopen zaterdag zijn maiden. Na een werpstart bleek het zwaartepunt goed te liggen en het toestel zweefde erg goed. reactie op hoogteroer is goed, maar op het richtingroer...drama! Toch het toestel aan elastiek gehangen om verder te kijken. Door zijn slechte reactie op het richtingroer ging de hoogtestart niet van een leien dakje en hebben de vleugel bij bevestigingsgaten op de romp wat schade opgelopen. DIt is nog goed te herstellen. Mijn vraag blijft hoe kan ik zijn reactie op het richtingsroer verbeteren. Ik heb de geluf dit tussen romp en kielvlak ligt al afgeplakt met tape zodat de druk niet weg kan. Zelf denk ik dat een vergroting van het richtingroer of het wijzigine van de V-stelling een verbetering zou moeten geven. Heeft iemand ervaring met dit fenomeen??

Click the image to open in full size.

Gait

Laatst gewijzigd door gait; 2 augustus 2009 om 15:13
gait is nu online   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 12:31   #2 (permalink)

N.P.S.'s schermafbeelding

Leeftijd: 64
Standaard

De Argo is inderdaad een oud beestje. Lang geleden heb ik daar ook mee gevlogen. Heb het toestel zelfs omgebouwd naar een elektro-uitvoering. Het toestel was, gebouwd volgens de handeiding, goed bestuurbaar. Is de uitslag van het richtingsroer groot genoeg??? Je schtijft dat je correcties hebt uitgevoerd aan de V-stelling. Was die niet volgens tekening? Een alleen over het richtingsroer gestuurd model heeft voldoende V-stelling nodig!

Laatst gewijzigd door N.P.S.; 2 augustus 2009 om 12:34
N.P.S. is nu online   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 14:01   #3 (permalink)

enterprise's schermafbeelding

Leeftijd: 49
Standaard

Hallo heb je misschien zin om hier aan mee te doen???

Er zijn nog 18 plaatsen vrij.

Gr Ton

http:/modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/84468-vintage-glider-treffen-krijgt-vervolg-hoeven.html
Oud 2 augustus 2009, 14:09   #4 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

als je MEER V-stelling gegeven hebt, zou het er niet aan mogen liggen. dan zou hij net te goed gaan draaien en door durven rollen. als je hem minder gegeven hebt, moet je niet verder zoeken.
als dit niet het geval is, moet je inderdaad je richtingsroer ietsje vergroten.
dit kan met een klein stukje plexieglas wat je ertegen aan plakt met een tape.

maar zeker de V-stelling van het plan aanhouden. ALTIJD EN OVERAL is dit voor een reden.
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 15:15   #5 (permalink)

gait's schermafbeelding

Standaard

Ik heb de V-stelling gecorrigeerd naar de instelling van het plan, deze was kleiner gemaakt. Hierdoor paste de vleugel niet goed op de romp. Het vergroten van het roer ga ik i.i.g. proberen door een stuktje triplex erop te lijmen.

@ enterprise,

k ben op de eerste meeting in Boxmeer geweest, helaas ben ik verhinderd op 13 september anders was ik er zeker geweest! De meeting in Boxmeer was super!

gr

Gait
Oud 2 augustus 2009, 15:27   #6 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firefox309 Bekijk bericht
als je MEER V-stelling gegeven hebt, zou het er niet aan mogen liggen. dan zou hij net te goed gaan draaien en door durven rollen.
Laatste stukje klopt juist niet. Bij te weinig v-stelling is de reactie op het richtingsroer op zich niet slechter maar gaat het toestel slippen ipv een bocht draaien. De staart lijkt dan te waggelen en bochten gaan slecht. Als het toestel eenmaal toch in een bocht ligt zal het zichzelf NIET makkelijk terugdraaien maar steeds steiler door blijven rollen ("spiral of death").

Gait, als ik jou was zou ik de V-stelling nog een graad of 2 vergroten. Bij mijn Merlin maakte dat een wereld van verschil. Reactie op richting is veel directer, eigen stabiliteit is veel groter. Als de V-stelling net te klein is kun je het richtingsroer vergroten zoveel je wilt, daar verandert het bochtgedrag niet mee (want dat wordt immers juist opgewekt door de V-stelling!)
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 17:52   #7 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

ik zei , als het MEER V stelling zou hebben dan zou mogen. dan zou het te snel gaan draaien en durven doorrollen eenmaal als de bocht ingezet is.

als je te weinig V stelling hebt, dan heb je inderdaad gelijk.
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 17:53   #8 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gait Bekijk bericht
Ik heb de V-stelling gecorrigeerd naar de instelling van het plan, deze was kleiner gemaakt. Hierdoor paste de vleugel niet goed op de romp. Het vergroten van het roer ga ik i.i.g. proberen door een stuktje triplex erop te lijmen.

@ enterprise,

k ben op de eerste meeting in Boxmeer geweest, helaas ben ik verhinderd op 13 september anders was ik er zeker geweest! De meeting in Boxmeer was super!

gr

Gait
dus je hebt hem meer Vstelling gegeven?
dit zou het nogthans moeten verbeteren.
maar ik heb ook een toestel waarvan de Vstelling goed is, maar de staartboom tekort... het gevolg is hetzelfde... hij wil niet draaien en is log vooraleer hij de bocht wil inzetten.
dus richting moeten groter maken.
  Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 18:07   #9 (permalink)

PH_AJH's schermafbeelding

Leeftijd: 44
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door firefox309 Bekijk bericht
ik zei , als het MEER V stelling zou hebben dan zou mogen. dan zou het te snel gaan draaien en durven doorrollen eenmaal als de bocht ingezet is.
En dat klopt dus niet. Dan rolt hij niet door, dan komt hij juist uit zichzelf weer vlak. Als je te weinig V-stelling hebt gaat hij doorrollen.
PH_AJH is offline   Met citaat reageren
Oud 2 augustus 2009, 18:20   #10 (permalink)
firefox309
Guest

Standaard

hmmm bij mij was dat toch helaas het geval, eens hij de bocht in lag wilde hij doorrollen
  Met citaat reageren
Oud 26 augustus 2009, 23:02   #11 (permalink)

flymax's schermafbeelding

Leeftijd: 45
Standaard

Gait,
Ik heb je een pb gestuurd nav ons gesprek vanavond bij Hangar. Beetje off-topic daarom hou ik het hier kort.
Max
flymax is nu online   Met citaat reageren
Ga terug   Modelbouwforum.nl > Modelvliegtuigen > Zweefvliegen
Reageren

Labels
argo, richtingroer uitslag, robbe

Discussietools
Weergave

Regels voor berichten