![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #31 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Jeroen, jouw accu's lijken me te groot en te zwaar. De originele bijgeleverde accu die ik heb (3S1300) is 70x35x20 mm, de max mogelijke maat lijkt me 95x35x25. De originele accu weegt 99 gram, en dan zit er nog iets lood in de neus. 150-190 gram is dan echt te zwaar. Lip, met de MX16 kan je helaas geen vertraagde servobeweging uitvoeren. Met de MX22 kan dat wel via een trucje. Ik heb 3 flight modes aangemaakt met ieder een eigen servostand voor de uitklapservo. Ik kan een tijdsvertraging instellen voor de overgang tussen de diverse flight modes. In- en uitklappen duurt bij mij op deze manier zo'n 2 seconden.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| | #32 (permalink) | |
| Lid sinds: 12 maart 2006 Locatie: Loenen, Overbetuwe
| Citaat:
__________________ Jeroen Heli's en zwevers. | |
| | |
| | #33 (permalink) |
|
Zojuist een DG1000 bij Staufenbiel besteld! Het is de ARF versie zonder zender, lipo en en ontvanger. Die wordt daar redelijk scherp aangeboden voor 139 Euro. Zolang het rotweer is ga ik eerst eens lekker afstellen.......als ik inderdaad het zwaartepunt niet in orde krijg met die zwaardere lipo's kan ik altijd nog een paar extra 1300 Mah's bestellen. Ben benieuwd, jullie horen het nog wel!
__________________ Jeroen Heli's en zwevers. |
| | |
| | #35 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Leeftijd: 46
|
@Jeroen, Het zwaartepuntsprobleem bij grotere accu's is misschien nog te overzien want in de DG-1000 zit standaard al een stukje staal in de neus gelijmd. Maar desondanks voorspel ik je dat het je niet gaat lukken om er een 2200 mah accu in te proppen. Ik heb zelf de complete set gekocht. daarbij wordt het inklappen met tijdvertraging in de zender geregeld. Dus ik heb niet die extra print aan boord maar desondanks past de 1300 mah accu er net in. Overigens is die goed voor minstens 8 x klimmen naar 150 tot 200 meter. Zat dus voor een middagje vliegen. Max |
| | |
| | #36 (permalink) |
|
Max, bedankt voor je suggestie. Op een ander forum twijfelden ze er ook al aan. Waarschijnlijk zullen er behoorlijke aanpassingen gemaakt moeten worden: Batterij ruimte vergroten en eventueel zwaartepunt aanpassen door achteraan wat gewicht the plaatsen. Ik heb dus maar een paar 1300's erbij besteld. Zonde om meteen zo in een nieuw model te gaan hakken, toch?
| | |
| | #38 (permalink) |
|
Vandaag de DG1000 binnengekregen: De kwaliteit van dit "schuimpje" valt me zeker mee: Redelijk glad geperst en vrij van grove randen (Een heel klein beetje op de vleugeluiteinden). De inbouw van de servo's ziet er ook goed uit, geen in elkaar geflanste constructie en alles voelt stevig aan. Vanuit de doos is de servo afstelling 100%, dat heb ik nog niet mee gemaakt. Standaard centreert alles op de DX7 en je kunt inderdaad zó uit de doos wegvliegen bij wijze van spreken. Alleen het uitklapmechanisme van de motor vraagt wat aandacht: Ik heb de ARF versie met mixer. In de handleiding wordt een Futaba zender als voorbeeld gegeven. Echter met de DX7 hoef je GEEN kanalen om te draaien. Alleen de gashendelafstelling moet aangepast worden van de standaard: Ik heb hem op maximale subtrim naar beneden gezet (-125%) en ook de gewone trim helemaal naar beneden. Verder de uitslag naar 150 plus EN min. Zo zit de inschakeling van de uitklapservo niet onderin de knuppel en kun je deze in het middengebied houden tijdens het vliegen wat wel zo lekker is. Heb je de gasknuppel helemaal onderin zitten zonder je servo uitslag en subtrim te vergroten dan hoef je maar naar de knuppel te kijken en de prop komt al tevoorschijn. Maar dan nog is het bijna ondoenlijk de motor in te laten klappen zonder de rubber stop extreem te belasten doordat de prop er tegen aan slaat daarom gebruik ik de gear schakelaar om het mechaniek te bedienen: Met deze switch regelt de mixer automatisch en vloeiend het drietraps terugtrekken van de motor zonder de stopper te beschadigen. Het kost wel even wat testen en afstellen maar met de mixerschroefjes is het te regelen zoals je het wilt. Het enige wat ik verder moest aanpassen is dat de linkervleugel net iets teveel schuim had binnenin de romp zodat het aandrijfkabeltje van de RMS (Klapmechanisme van de propellor) klem zat. Maar dit was binnen een minuut verholpen door 1mm schuim weg te snijden. Al met al een heel leuk ding dat zeker waar voor zijn geld is. Nu nog even op geschikt weer wachten om te vliegen. Maar dat zal gezien de reacties en filmpjes die heb bekeken van dit zwevertje ongetwijfeld een leuke ervaring zijn.
__________________ Jeroen Heli's en zwevers. Laatst gewijzigd door BarnOwl; 8 april 2010 om 15:52 |
| | |
| | #40 (permalink) |
|
Gistermiddag ondanks de forse wind hier in de uiterwaarden toch maar even gevlogen: Niet echt ideaal dus, en de eerste lancering tegen de wind in ging bijna fout omdat het 950g zware vliegtuig bijna tegen de grond ging in een windstoot...... Ik heb mijn Zippy 1300 batterijen nog niet binnen dus er zit nu een 150g 2200 in. Ondanks de zwaardere batterij toch nog ruim binnen de uiterste waarde van het voorste zwaartepunt en zeker met deze wind gaf het extra gewicht wel wat stabiliteit. Maar het is dus zowieso handig als je je nek niet wilt verrekken bij het lanceren je elevator trim zo'n 25% omhoog te zetten bij de afworp. Toen ging het verder goed. De DG1000 vliegt echter voor een zwever bijzonder dynamisch en is zeer snel te corrigeren. Al bij al een geslaagde eerste test. Zo'n 5 vluchten gemaakt met 5 geslaagde landingen. Wel steeds met de motor uitgeklapt maar slechts aan bij stijgen. Toch wel een leuke kick en wat anders dan helivliegen...... ![]() ![]() ![]()
| | |
| | #41 (permalink) |
|
Nog een paar keer gevlogen hier in de uiterwaarden. Ik heb echt veel plezier van dit zwevertje, hij klimt zonder moeite binnen een paar minuten naar flinke hoogte en als je dan de motor naar binnen haalt blijft er een goed glijdende zwever over die een heel gemoedelijk vliegkarakter heeft. Ben dan ook heel benieuwd als het wat warmer is hoe zijn thermiek capaciteiten zijn, maar volgens berichten in andere forums zit dat wel goed. Hoewel het klapmechaniek van de propellor goed en mooi aangestuurd is (DX7 icm meegeleverd mixerboard) blijft de rem van de prop een knelpunt: Ook als je netjes wacht tot de motor stopt blijft de prop flink draaien door de windsnelheid en raakt daarom de rubberen stopper vol. (Je kunt dat goed zien in het filmpje van Fotor). Hierdoor komt er een behoorlijke stress op het stoppertje. Deze heeft wel een veer die ca. 2mm meeveert en zo door de klap naar beneden drukt maar toch lees je overal dat je vroeg of laat eindigt met een gebroken stopper. Door een simpele mod denk ik dat dit te voorkomen is: Ik heb de rubber stopper eraf gehaald, over een 3,5mm inbus draaier gezet en zo aan de voorkant onder een hoek afgeslepen. Op deze manier ramt de prop niet tegen het rubber maar glijdt er als het ware langs (Zie foto's). Verder heb ik het rubber ingesmeerd met siliconenvet. De propellor remt nu veel soepeler, zelfs als je vergeet het gas er tijdig vanaf te nemen......... Taps geschuurde rubber stopper teruggeplaatst: ![]() Draaiende propellor raakt niet volop, maar met de tip de stopper......: ![]() ....en "glijdt" er overheen zodat de prop soepel afremt zonder de zaak overmatig te belasten:
__________________ Jeroen Heli's en zwevers. Laatst gewijzigd door BarnOwl; 16 april 2010 om 13:28 |
| | |
| | #42 (permalink) |
| Lid sinds: 12 november 2009 Locatie: België
|
Dit is eventjes stilgevallen..., Dus, Dit wordt waarschijnlijk mijn volgende schuimzwever, maar ik heb een vraag ... Als je dat klapmechanisme openzet gewoon door gas te geven je zet gas stil komt die prop dan gewoon terug op zijn plaats ?
__________________ Sebart Sukhoi 50E-Hai2-Rainbow A-388-Sebart Angel S50E-ASK-18 |
| | |
| | #43 (permalink) |
| Lid sinds: 11 januari 2009 Leeftijd: 46
|
Lindert, het inklappen gebeurt in 2 stappen. eerst kantelt het mechanisme ca 30 graden. daarbij klapt de propellor door de vliegwind tegen een nokje zoals je kan zien op de foto's in dit draadje. Na enkele seconden gaat hij dan helemaal naar binnen. Bij de losse zwever zit een printplaatje dat het inklappen regelt in het vliegtuig. Bij de complete set zit dat in de bijgeleverde zender geprogrammeerd. Om zeker te weten dat de prop goed staat duik ik meestal een beetje aan. Als je langzaam vliegt wil de prop wel eens dwars uit de romp steken. Max |
| | |
| | #44 (permalink) |
| Lid sinds: 22 februari 2007 Locatie: Amsterdam Leeftijd: 28
|
@lindert ja via het printje wat je erbij krijgt of via een zender instelling zoals fotor of zoals ik gas los en me pot meter verdraaien(was zo slim om me printje kwijt te raken) ik heb ondertussen al wat vluchten gedaan ik had bij de eerste keer het probleem dat hij gas bleef geven dit heb ik wegetrimt en nooit rekening gehouden met dat de stick in dead position 50% gas geeft dus nu heb ik de veer uit me zender gehaald stukke beter als je echt vol gas ken gaan lol zoals meerdere zeggen wat een lekker zwevertje vermogen genoeg reageerd goed het lukt me nog niet om goed in een thermiek te blijven hangen maar dat is de piloot zijn onkunde ik heb nog geen crash gemaakt dus weet niet hoe sterk hij is wat ik wel zoals de andere al zeiden vind, is dat de staart boom erg slapjes is .ik ben dan ook al aan het bedenken hoe ik dit zou kunnen verminderen zat er zelf te denken aan een koolstof buis/latje of dergelijke om het geheel wat sterker te maken mischien iemand hier nog tips over wat ik wel heel vreemd vond en mischien is het gewoon onweten van mij maar soms vlieg je en dan wordt je omhoog en naar beneden gesmeten ik stond in katwijk met een beetje wind en wou landen maar lol het leek wel een soort turbulentie echt 1,5m omhoog en beneden was tamelijk nieuw voor me al met al ik vindt hem super bij deze ook meteen 1 vraag van mijn kant ik vroeg me af fotor had het over rolroeren omhoog gooien waarom omhoog ? ik dacht altijd dat die naar beneden konden bij het thermieken en landen grtz lip
__________________ Wat niet weet wat niet deert ik lees en ik leer |
| | |
| | #45 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 10 september 2006 Locatie: Hillegom Leeftijd: 36
|
Het omhoog brengen van de rolroeren 'verpest' je liftverdeling. De ideale liftverdeling is elliptisch (in spanwijdte richting bekeken), en door het omhoog brengen van je rolroeren gaat je liftverdeling hier (verder) van afwijken. Dit creeert extra weerstand. Het omlaag brengen van je flaps zorgt ook voor een liftverdeling die minder elliptisch is en dus wat meer weerstand zal geven. Een groot nadeel hiervan is echter dat de vleugels nu bij de rolroeren eerder zullen overtrekken dan de rest van de vleugel. Hierbij verlies je de bestuurbaarheid om de langsas (de rolroeren doen niets meer) en als 1 vleugel eerder overtrekt dan de ander valt je kist ook nog eens weg over een vleugel. Niet gewenst in de landing. Als je de rolroeren omhoog zet zal de binnenkant van de vleugel eerst overtrekken, waarbij er geen (nauwelijks) neiging tot wegvallen zal zijn en waarbij de rolroeren effectief blijven. Over de staart: ja, die is erg slap. Maar is dat erg? In de landing zie je de staart soms vervaarlijke slingers maken, maar hij blijft wel heel en tijdens het vliegen heb je er echt geen last van. Hou in gedachten dat dit geen precisie vlieger is, maar gewoon een schuimpje om lekker relaxed wat mee te vliegen.
__________________ Groeten, Raymond *** Gravity sucks *** |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |