![]() |
| | |||||||
| Registreer | Adverteerders | FAQ | Ledenlijst | Interessegroepen | Zoeken | Berichten van vandaag | Markeer forums als gelezen |
![]() |
| | Discussietools | Weergave |
| | #16 (permalink) |
| Lid sinds: 9 april 2007 Locatie: Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles Leeftijd: 24
|
Het bol vijlen is ook niet bepaald moeilijk te noemen, als je maar de juiste techniek gebruikt. Het is een kwestie van de slag te pakken krijgen. Je moet je vijl/schuurpapier/whatever precies tegengesteld gekromd bewegen aan de kromming die je wilt hebben. Op die manier raakt je vijl/schuurpapier altijd het hoogste punt van de curve en zal deze netjes afvlakken. Ik weet even niet hoe ik het simpeler uit kan leggen. Is het duidelijk zo? Succes met bouwen van das Bunte Huhn, ik vind het een prachtig toestel!
__________________ Veel en bouwen.
|
| | |
| | #17 (permalink) |
| Lid sinds: 28 juli 2005 Locatie: Deventer Leeftijd: 38
|
ja, is helemaal duidelijk. Komt ook vast allemaal goed. Ik bedoelde meer te zeggen: gaat een boel werk in zitten. De voorlijst van de staart bijvoorbeeld, is een soort uitgerekte S, maar dan opgebouwd uit 4 a 5 latjes 1,5 mm balsa. Ok flink schuren dus Het meeste hout is binnen, dus ik ga vanavond een aanvang met de staart maken Peter: Ik ben nog lang niet zo ver, maar ik denk kat ik hem tzt gewoon met oracover ga bespannen. De tips kunnen dan per vakje, tussen de spanten dus, gemaakt worden, en steeds iets overlappend.
__________________ http://www.modelbouwforum.nl/forums/...unte-huhn.html Laatst gewijzigd door hendrik; 6 januari 2010 om 12:49 |
| | |
| | #18 (permalink) |
| Lid sinds: 8 januari 2006 Locatie: balen
|
aan de tip heb ik het ook zo gedaan , telkens met een overlap mijn richtings roer heb ik enkel gemaakt zoals een gewone zwever het open gaan van de richting zal wel goed remmen, maar het maken is niet zo simpel
__________________ f3j hlg dlg |
| | |
| | #19 (permalink) |
|
Ik maak hem wel dubbel, is inderdaad wel lastiger, maar moet te doen zijn.
__________________ http://www.modelbouwforum.nl/forums/...unte-huhn.html |
| | |
| | #20 (permalink) |
|
De ribben voor de staart zijn uitgesneden. Daarna moeten ze gesneden worden: de ronde voorkant gaat eraf voor de uit losse plankjes samengestelde neuslat, het tussenstuk gaat eruit voor de ''holle- en bolle'' lat, het achterste deel wordt gehalveerd vanwege het deelbare richtingsroer (combi tussen rem en richting). Als laatste gaan de achterste puntjes er ook af voor het driehoek-eindstukje. Nu eerst de neuslat samenstellen. Op foto 2 is goed te zien dat deze neuslat steeds van LXB veranderd: alle ribben dus overnemen op de eerste (breedste) lat die tegen de ribben aangelijmd word, daarna een steeds dunner wordende lat lijmen en daarna de afrondingen schuren. ![]() ![]()
__________________ http://www.modelbouwforum.nl/forums/...unte-huhn.html Laatst gewijzigd door hendrik; 6 januari 2010 om 20:37 |
| | |
| | #21 (permalink) |
|
De eerste twee strips van de staart-neuslat zijn afgetekend en uitgesneden. Vervolgens heb ik ze boven het stoom in de juiste kromming gebogen: ![]() ![]() Waarna ik wat spijkertjes in de onderplaat (door de tekening) het geslagen, om de juiste vorm tijdens het lijmen te behouden. De plankjes zijn vervolgens gelijmd en onder gelijkmatige druk van wasknijpers verlijmd. [/URL]![]() Deze stappen herhalen zich nog 2 a drie keer (latjes worden steeds dunner), om de neuslijst vervolgens in de juiste afronding te schuren
__________________ http://www.modelbouwforum.nl/forums/...unte-huhn.html Laatst gewijzigd door hendrik; 7 januari 2010 om 12:35 |
| | |
| | #22 (permalink) |
|
en intussen de overgang maken van staart naar staart-roer. Het holle gedeelte maar ik uit vierkant balkje en het bolle gedeelte uit een rond-hout. De holling erinmaken ging inderdaad eenvoudig: stukje schuurpapier over een buisje met diameter van 10 mm. Wat betreft het ronde deel: hoeft alleen maar een vlakke kant aan geschuurd te worden, en daarna doormidden zagen: ![]()
__________________ http://www.modelbouwforum.nl/forums/...unte-huhn.html Laatst gewijzigd door hendrik; 7 januari 2010 om 15:13 |
| | |
| | #23 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Hendrik...wat een tempo! Let ik even niet op, gebeuren hier ineens de mooiste dingen. Mooi hoor. Succes, ik ga je volgen
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website |
| | |
| | #24 (permalink) |
| ![]() Tja, wel blijven opletten he
| | |
| | #25 (permalink) |
|
| | |
| | #26 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 mei 2009 Locatie: Groesbeek Leeftijd: 43
|
Hendrik, Ik ben dit draadje met erg veel belangstelling aan het volgen! Ziet er goed uit! Ben vooral benieuwd hoe je dat deelbare richtings-roer gaat aansturen in "normale" vliegstand. Ben mezelf aan het bedenken dat er dan 2 servo's wel erg synchroon moeten werken.... Ben benieuwd!!
__________________ Robbe varta fly-Robbe Argo-graupner pedro-Reichard Schandy-Graupner ASH26 E-Dalmation Lady-hype WOW-Cessna 182-simprop solution XL |
| | |
| | #27 (permalink) | |
| Citaat:
Hint: Denk aan een mechanische V-Mixer
__________________ Cirrus 75 - Sniff F3B zwever - BPG DLG wing - Tantalus5 DLG - Mini Zone - Fling HLG | ||
| | |
| | #28 (permalink) |
| Vriend van modelbouwforum.nl Lid sinds: 19 mei 2009 Locatie: Groesbeek Leeftijd: 43
|
Hoi Wubbe, Ik heb geen toestellen met v-tail, dus ik kan me er niks bij voorstellen helaas.....
__________________ Robbe varta fly-Robbe Argo-graupner pedro-Reichard Schandy-Graupner ASH26 E-Dalmation Lady-hype WOW-Cessna 182-simprop solution XL |
| | |
| | #29 (permalink) |
|
Aangezien ik veel, heel veel moet leren op gebied van electronica, en dan bedoel ik in dit geval de zender instellingen, zie ik reacties/oplossingen graag tegemoet. In mijn beleving kan dit gewoon worden aangestuurd doormiddel van de tallozo mixerfunctief op de zender (Graupner MX16). Maar misschien denk ik dan te makkelijk. Toen ik mechanische V mixer in Google intypte, vond ik bovenaan de lijst dit draadje op het forum: http://www.modelbouwforum.nl/forums/...che-v-mix.html Hier gaat het dus ook over de mixers, maar nogmaals, naar mijn idee moet het met de zender kunnen: 2 servo's in de vleugel, en 2 servo's in de romp voor het dubbele richtingsroer. 1 servo daarvan direct voor de stuurfunctie (het deelbare richtingsroer wordt aan elkaar gehouden door zwakke magneetjes). de 2e servo wordt dan gemixt met de eerste om de roeren uitelkaar te ''trekken'' voor de ''rem'' functie.... Moge u mij helpen en corrigeren als ik deze plank volledig mis sla
| | |
| | #30 (permalink) |
| Lid sinds: 16 februari 2007 Locatie: Deventer Leeftijd: 45
|
Ik zit even te denken....een elektronische V-tail mixer zit standaard in je MX-16. Die doet precies wat je wilt: als je rudder geeft gaan beide vlakken dezelfde kant op, als je hoog/laag geeft bewegen ze tegengesteld. Enige probleem: bij een vliegende vleugel wordt hoog/laag met de ailerons gedaan en níet met de staart. Voor jouw vliegtuig moet je dus allereerst de delta-mixer gebruiken (dan werken hoog/laag en ailerons zoals zou moeten); en daarbij de V-tail mixer voor de staart, maar dan moet het commando voor de remklepfunctie, die eigenlijk hoog/laag is, ergens anders vandaan komen dan van je elevatorstick. Dat kan wel eens lastig worden. En: deltamixer en v-tail mixer kun je in één model denk ik niet tegelijk selecteren. Leuke hersenbreker. Je moet denk ik een delta-mixer gebruiken met eigenlijk de toevoeging "2 richtingsroer servo's" - maar dat bestaat weer niet standaard in een MX-16. Twee hoogteroerservo's wel... dus dat wordt pielen met vrije mixers. Ik weet zeker dat het kan zonder extra mechanische- of electronische mixers maar het zal even puzzelen worden. Uitgangspunt is dan een delta model; Vrije mixer 1 zal dan een tweede richtingsroer servo moeten aansturen; Vrije mixer 2 moet dan een extra gever zijn (bijvoorbeeld de draaiknop of een schakelaar) die beide richtingsroerservo's hun kant van het roer uit laten slaan voor de remfunctie; Vrije mixer 3 moet bij remklepfunctie de travel van de richtingsroeren begrenzen, anders trek je de boel kapot als de klep geopend is en je tegelijk het richtingsroer gebruikt. Lijkt me bij nader inzien niet heel moeilijk. Je hebt op de staart geen extra servo nodig. Iedere helft van het richtingsroer moet zijn eigen servo hebben, dan is het te doen. Dus precies zoals jij denkt. Goed zo kereltje
__________________ Groet, Arjan. Foolproof systems do not take into account the ingenuity of fools. Mijn vloot __Vintage Glider Group website Laatst gewijzigd door PH_AJH; 8 januari 2010 om 09:14 |
| | |
| ||||||
![]() |
| Discussietools | |
| Weergave | |
| |