bouw van de sleepboot Andre-B

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door stoppel, 11 sep 2008.

  1. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    het nieuwe project voor deze winter is de sleepboot Isa/Meander/Viking of Andre-B.
    welke weet ik nog niet.
    Dit hangt er vanaf of ik ergens tekeningen van de romp te pakken kan krijgen.
    Het general arrangement heb ik al van Tugspotters ,ookal is deze niet op schaal.

    ik ben al bezig met e-mailen naar diverse personen voor de tekeningen maar dat wil nog niet echt lukken.
    Dus als iemand het spantenplan van een van de schepen heeft dan hou ik mij ervoor aanbevolen.
    ook als iemand een adres weet waar ik ze mischien kan krijgen.
    tekeningen van de dutch partner e.d. zijn ook welkom
    bij kooiman willen ze daar geen tijd voor vrijmaken en bij hoebee krijg ik geen reactie op mijn mail.

    ik hoop binnenkort met mijn nieuwe schip te beginnen.

    wordt vervolgt.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2011
  2. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    Beste Stoppel,

    Ja daar is al veel over gezegd, ook ik probeer tekeningen van dit type schip te vinden maar dat valt nog niet mee, heb wel heel veel bouwfoto's van de Isa maar dat verrekte spantenplan nog net niet, het is vaak een kwestie van een lange adem.......

    Tom Boere
     
  3. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Jammer dat jullie geen mooi spantenplan kunnen vinden, toch zou dit geen belemmering moeten zijn om aan dit schip te beginnen.
    Mijn vader heeft diverse schepen gemaakt puur aan de hand van aanzichtsfoto's en algemene tekeningen. Als je zorgt dat je een blok hout of schuim hebt in de grote van de romp en wat aanzichten maakt dan kun je deze overnemen op het blok schuim. Nu is het een kwestie van zagen en schaven en aan de hand van de vele foto's die jullie hebben een perfecte romp maken.
    Voor een beginner zal dit wat moeilijk zijn, maar voor gevorderde mensen als jullie is dit toch wel te doen? Je kunt zelfs adv het model wat je maakt een spantenplan maken door het model in gelijke plakken te zagen en deze plakken na te tekenen.

    Gr. Kees

    ps. Zal wel niks nieuws vertellen, maar wie weet..
     
  4. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
  5. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Op zich een aardig model, maar ik zie er iets aan :confused:
    Mij lijkt het net alsof de opbouw niet in verhouding is?
    Neem maar eens een foto van het origineel. De schepen liggen daar veel "platter" in het water.
    Deze opbouw "tornt" echt boven het schip uit, terwijl ik dat niet bij de echte zie.
     
  6. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    mischien omdat deze is nagemaakt van de dutch partner ,en die is als het goed is 2 meter korter dan de andere
    ik heb mischien al 2 adresjes maar de ene is pas in november, en de andere is nog niet zeker.
    en ik heb niet het geduld om tot november te wachten.
     
  7. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Hallo, ik ben nieuw op het forum en ik wou even wat van mijn kennis aan dit topic toevoegen...

    Het model van de Dutch Courage klopt inderdaad niet veel van...
    Het heeft de lengte van de Dutch Pride, Power en Partner maar ze is smaller.
    De opbouw lijkt sprekend op de opbouw van de Dutch Pioneer, dat is de voorloper van de Kooiman boten en is een stukje kleiner...

    Ik moet nog even toevoegen...
    De Dutch Pride, Power en Partner zijn opzich exact het zelfde (27,8 meter).
    De Meander is 2 meter langer.
    De Isa is even lang als de Meander (29,8 meter), maar heeft schroeven met buizen van 2,10 meter. (ipv 1,85 mtr. zoals alle voorgangers)
    De André-B is tot nu toe de langste (31,1 meter), omdat de kop ook langer, hoger en scherper is gemaakt. Ook zijn de schroeven met buizen (2,10 mtr.) vrij gehangen van het vlak.
    De Viking is in principe een vergrootte versie van de Meander. Ze is 30,8 meter lang en maar liefst 11 meter breed ook is er meer holte gecreëerd. De schroeven met buizen zijn 2,4 mtr.
    In maart 2009 zal de Mustang in de vaart komen welke een kopie is van de Viking alleen met wat aanpassingen zoals op de André-B en schroeven en buizen van 2,8 mtr.

    Motor vermogens:
    Dutch P's en Meander: ongeveer 2x 1200 pk
    Isa: 2x 1591 pk
    André-B: 2x 1700 pk
    Viking en Mustang: 2x 3042 pk

    Hier even een plaatje van alle boten die in de vaart zijn op rij. Ik heb dit plaatje zelf getekend.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 17 sep 2008
  8. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    hoi andre

    bedankt voor de info.
    ik dacht dat de Isa,Meander en de Andre-B even groot waren.
    ik ben alvast begonnen met tekenen e.d. met behulp van de tekeningen van de Meander.(ik heb weer eens geen geduld)
    Deze tekeningen kon ik in groot formaat van tugspotters af halen.
    het lijnenplan heb ik er in grote lijnen uit weten te halen.
    niet alles zou exact kloppen maar ik denk dat ik een groot eind kom.
    Is de vorm van de romp van de Andre-b erg verschillend met die van de Meander?
    Als ik het goed begrijp dan is de diepgang van de Andre-b groter dan van de meander i.v.m. de lagere ophanging van de straalbuizen.(verbeter me als ik het niet goed heb)

    het model dat ik nu getekend heb is ongeveer 92 cm lang (tekening Meander)

    [​IMG]

    [​IMG]

    zelfs de straalbuizen zijn al gedraaid.

    [​IMG]
     
  9. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Ronald,

    Ik heb je even zoveel mogelijk informatie door gemaild.
    De casco van de Meander, Isa en André-B zijn in principe het zelfde.
    Alleen is bij de André-B de kop 70 cm hoger, en daardoor is de kop 1,30 meter langer geworden.
    Wat ook weer als voordeel geeft dat de kop ook spitser is.
    Dit alles is gedaan om de zeewaardigheid te verbeteren, en het staat ook mooier vinden wij:)
    En inderdaad hangen de buizen vrij van het vlak, dat is gedaan om de trekkracht te verbeteren en het geluids en trillings niveau sterk te doen verminderen.

    Als je meer informatie wilt dan hoor ik het wel.
    Ik zal proberen hier aan boord (André-B) bruikbare tekeningen voor je te vinden.
     
  10. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    @ Andre

    bedankt voor de info

    ik ben gelijk begonnen met het aanpassen van de spanten van Meander naar Andre-b.
    helaas kan ik de aandrijving niet hetzelfde maken als die van de andre-b.
    de straalbuizen die op de tekeningen van de Meander staan zijn een stuk kleiner dan op de tekeningen van de andre-b.
    aangezien ik de straalbuizen al heb leggen en de schroeven al besteld zijn moet ik een tussenweg zien te vinden.
    ik ga nu de straalbuizen van de kleinere maat vrij ophangen.
    dat komt ook wel goed uit omdat dan de schroefas onder een hoek komt te staan.
    dit is later makkelijker om de motoren recht op de schroefas aan te sluiten.

    hier een foto van de verschillen

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Inderdaad de verschillen zijn groot aan het onderschip.
    Ik denk dat de middenweg wel een wijs besluit is. Want met de kleinere schroeven en buizen, word de diepgang gereduceerd. Wat bij het model het grote voordeel geeft dat hij gemakkelijker ergens neer gezet of vervoerd kan worden.

    Dit is een foto van de Dutch Power bij de te waterlating.
    Het achterschip is BIJNA gelijk aan dat van de Meander.

    [​IMG]


    Dit is een foto van het onderwater schip van de André-B.
    Opvallenste verschillen met de Meander zijn:
    4 roeren ipv. 2.
    Buizen "hangen" vrij van het vlak.
    De zware hak constructie, om schade's tegen te gaan bij evt. droogvallen.
    De scheg is bij de André-B weg gelaten.

    [​IMG]

    Ik ben benieuwd hoe het gaat worden Ronald, mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
    En zoals ik al melde heb ik een hele boel detail foto's van de André-B.
     
  12. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    de bouw is begonnen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. J.Poortman

    J.Poortman Guest

    Begint erop te lijken!

    Waarmee ga je de romp beplanken/platen??

    Groeten, JP
     
  14. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    Ik denk met 3mm hobbytriplex van de gamma omdat dat behoorlijk flexibel is.
    De romp bestaat uit allemaal redelijk vlakke stukken.

    Hier nog wat fotos:

    [​IMG]

    De spanten moeten nog wel aan de buitenkant afgeschuind worden op de plekken waar het nodig is.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Zo, je hebt al aardig wat gedaan in die korte tijd. :D
    Even uit nieuwsgierigheid: Hoe ga je de boeiing er op zetten straks?
    Plak je de steunen rechtstreeks op het dek?

    Heel veel succes verder, ben heel benieuwd naar het vervolg.:cool:
     
  16. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    @ andre
    de steunen lijm ik vast in de gleufjes die ik in het dek heb gezaagd.

    [​IMG]

    vandaag op mijn werk (in de pauze) begonnen met het maken van de beting en de fundering van de kraan.
    dit alles in RVS.

    [​IMG]
     
  17. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.542
    Locatie:
    Monster
    Wordt dit niet erg zwaar?
    Heb je al een idee over het vaarklaar gewicht, want zo veel waterverplaatsing heeft ze volgens mij ook niet.
    Misschien weet Andre haar "displacement"?
     
  18. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    dit word het enige in rvs.
    voor de rest wil ik veel kunstof gaan gebruiken.
     
  19. Andre Bouwman

    Andre Bouwman

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Zierikzee
    Inderdaad:D

    Handig, want ik zit tot as. zondag nog aan boord van de André-B;)

    GT 254 ton
    NT 76 ton
    LOA 31,10 meter
    Lpp 28,86 meter
    B(mld) 9,5 meter
     
  20. stoppel

    stoppel

    Lid geworden:
    7 okt 2006
    Berichten:
    670
    Locatie:
    papendrecht
    wat is loa en lpp
     

Deel Deze Pagina