Ik heb er vroeger verschillende gehad en er veel plezier aan beleefd maar de laatste kwam een twaalftal jaren geleden jammerlijk aan zijn einde. Nu heb ik er na een lange zoektocht weer eentje gevonden, nog in de doos, en dat niet eens ver van huis. En gisteren heb ik die doos dan eindelijk opengedaan om er aan te beginnen. Hier al enkele foto's van de bouw,
Wat een topper Wat een topper, zelfde verhaal hier ooit mee begonnen en heb er nog een liggen. Leuk!!!!!!!!!!
Hier wat foto's uit de oude doos, In het begin nog met eigenbouw fan, een plettenberg (nog met echte borstels) en 8 tot 10 nicd 2/3sub C cellen, In '98 in Harsewinkel gemeten met een speedgun tegen 163km/u. Alle 30tal vluchten motortje er uit halen en collector oppoetsen en we waren weer klaar voor de volgende reeks van 30. Daarna ging het alleen nog harder eerst met Aveox, één van de eerste Brushles motoren en later met Lehner met 12 "loodzware" sub C cellen ik denk dat we op het einde met een model van 1500gr zaten maar gaan als hel. Nu gaan we voor 4s en een Minifan met 2W20 of mijn goede oude Lehner, dat kan alleen maar beter worden. Er worden dan ook hier en daar wat versterkingen voorzien. Foto's daarvan volgen zodra ik zover ben.
Mooi von! Snap niet waarom deze niet meer in het gamma zit, verandering? akkoord maar een Foland Gnat is gewoon heel origineel tussen de F16's en consoorten van deze tijd..... PS : fluostickertje van wijlen Dumon in Veurne ;-) Stevo
Toch niet, deze komt van Albatros in muizen en nog betaald in echte Belgische Frank, 2075 BEF of te wel € 51,44. Binnen enkele dagen krijgt hij zijn MDF-look aangemeten, dan wordt hij mooi ingepakt in Bruin papier zoals ik een paar weken geleden ook gedaan heb met mijn Vortex, ook één van de laatsten.
Wel eigenlijk was dat voor mij vrij simpel, op een zekere dag bijna 2jaar geleden werd ik 45 en toen stond hij mooi ingepakt op tafel. Ik was er toen al wel een hele tijd naar op zoek want mijn laatste Vortex was jammerlijk komen te gaan, achter mijn rug hebben ze er toen nog ergens gevonden in Wallonië als ik mij niet vergis. Deze zal wel geregeld gevlogen worden maar zal nog meer gekoesterd worden, de Vortex was dan ook mijn eerste ontwerp dat in de winkel was beland. Zo heb ik ook nog een Protech Voyager waar ik heel zuinig op ben. De Gnat zal hetzelfde lot ondergaan omdat we hem destijds deftig leerden vliegen en er reuze veel plezier aan beleefd hebben. Wat ik nu nog zoek voor mijn klein vliegend museum is een goede bouwdoos van een Robbe Spitfire, maw als iemand er nog eentje liggen heeft geef laat een seintje. Voor de liefhebbers hieronder enkele foto's van het prototype van de Vortex en nog wat tekeningetjes. Vorderingen van de Gnat zullen snel volgen,
Zoals beloofd, een Update van de werken, nog snel een balsa vleugeltip voorzien dat maakt de tippen toch wat duurzamer zodat ze niet direct vol putten zitten. De stabilo krijgt ook stilaan vorm, ook hier weer een paar versterkingen van balsa en onder het plamuur koolstof stangetjes van1.5mm En voor de eerste maal volledig gemonteerd, als ik m'n ogen sluit zie ik hem al een beetje vliegen En dan de miniatuur bladblazer, Wemotec minifan met m'n goede oude Lehner en dat geeft op 3s ongveer 50A Dat moet volstaan om de Gnat overtuigend door het luchtruim te jagen. en als het moest tegenvallen heb ik nog wel andere combinaties achter de haand en ten slotte de voorbereiding voor het bekleden met inpakpapier
Inderdaad steeds onder- en bovenkant gelijk bekleden zo voorkom je het kromtrekken van de vleugel. Hij is trouwens ook versterkt met onder en boven een carbon stangetje van 1.5mm als ligger, hiermee alleen is hij al X-maal stijver. De vleugeltippen zijn ook van balsa, dat maakt hem ten eerste beter bestand tegen stoten en ten tweede zal de tip aan de achterlijst veel beter zijn vorm behouden bij het bekleden. Ten laatste is in de achterlijst een triplexje van 0.4mm ingewerkt, zo kan je deze veel scherper maken en is hij ook weer veel beter bestand tegen stoten. Al deze trucjes maken een styro model zo veel degelijker en eigenlijk is het zo gedaan. De neuslijst van balsa maken zou het compleet gemaakt hebben.
Ik gebruik hiervoor HSB schnellversiegelung van Winchestermodels, het enige probleem is dat die firma al enkele jaren niet meer schijnt te bestaan, en ik ben aan mijn laatste pot bezig :-( Vroeger heb ik ook nog verdunde houtlijm of verdunde Compactuna gebruik, het bekleden ging hiermee vlot maar het laat zich maar zeer slecht schuren omdat het wat elastisch blijft. Ik kan het fout hebben maar ik vermoed dat die schnellversiegelung een mengeling is van een parketlak op acrylbasis met talkpoeder ingedikt, en als ik door mijn voorraad zit zal ik dit toch eens proberen.
Dit heb ik zonet gevonden bij JePe. PU Finish 1/2 Liter - JePe Ik denk dat dat wel eens een goed alternatief zou kunnen zijn misschien is het wel hetzelfde materiaal.
Even Meervoudig F3A wereldkampioen Christophe Paisant Le Roux maakt zijn vleugels altijd zo, heeft men mij verteld... Géén balsa beplanking ! Hier staat de vader van Christophe met een artikel : http://cram15.free.fr/stages.html
Nog héél even over het bekleden met kraft-papier. Hiermee kan je op een goedkope manier mooie resultaten boeken, hieronder nog een paar foto's van mijn Me109E, alweer meer dan tien jaar oud. Het papier werd min of meer volgens de panellines van de fullscale 109 geknipt en gelegd, eerst volledig zilvergrijs gelakt dan in camouflage kleuren en tenslotte hier en daar weer afgeschuurd. Dirk
Word misschien zwaar? Ten eerste top die GNAT. Het is leuk dat de WK etc, dit ook doet met zijn vleugels maar voelt bij mij aan als een soort 25 grams glassen. Zou het eindgewicht wel is willen weten. Je bent lekker op dreef.
De Gnat is ondertussen volledig bekleed foto's volgen één van de komende dagen, Ik heb alles eens op de bascule gelegd en met alles op de ontvanger en de lak na kom ik nu op 980gr. Een gewicht net onder de 1100gr moet haalbaar zijn. Het rood ga ik inruilen voor geel zoals bij deze hieronder