Club Libelle 4,2m (1:3,6)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door PH_AJH, 10 mrt 2013.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gerrit, onze trouwe lierman tijdens de VGG-treffens, is een jaar of dertig geleden begonnen met de bouw van een H205 Club Libelle.
    Voor wie niet weet wat dat is; het is een jongere variant van de Glasflugel H201 Libelle, met flaps en een T-staart.

    [​IMG]

    In het blad RC Modelle van december 1980 stond een artikel en Gerrit heeft de tekeningen besteld.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De romp is opgebouwd uit spanten met gordingen, beplankt met balsa en afgewerkt met glasmat.
    De vleugels zijn nooit zo ver gekomen; na jaren half afgebouwd op zolder te hebben gelegen bleken ze krom en beschadigd.
    In plaats van nieuwe vleugels te bouwen heeft Gerrit ergens een set vleugels gevonden met vergelijkbare spanwijdte; 405cm, maar zonder flaps. Ik denk dat ze van een Discus oid zijn geweest. De romp is aangepast op deze vleugels.
    Het toestel is al een poosje helemaal klaar maar heeft nog nooit gevlogen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb Gerrit de afgelopen jaren al een paar keer opgestookt maar hij gaat er echt niet mee vliegen...dus heb ik hem vandaag maar opgehaald voor een grondige pre-flight check en hoop ik hem binnenkort achter de Rascal van Erik te knopen. Eens zien of het vliegt.....
     
    Laatst bewerkt: 17 mrt 2013
  2. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    zoooo hoppa! Mooie aanwinst, en succes met vliegen!

    edit: trouwens wel jammer van de vleugel hoor. Een vleugel in originele geometrie en met flaps zou deze kist zeker niet misstaan! Wie weet wat voor in de toekomst?
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Is geen aanwinst maar een logé :)
    De tekeningen zijn aanwezig maar de romp is helemaal aangepast aan de koorde, het profiel en de vleugelverbinder van deze vleugels. De originele vleugels zijn aan de romp een paar centimeter breder, hebben een heel ander profiel en hebben de verbinder 15mm verder naar voren zitten. Dat zou dus ontzettend veel werk zijn (ik heb daar ook direct naar gekeken :) )
     
  4. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Wat mij betreft mag het mooi weer worden...
    Alles is klaar. Vliegklaar 5300 gram, 71g/dm2. Dat zal best goed gaan.
    (en stiekum toch denken en piekeren over die vleugels.....)
     
  5. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hmm..

    Arjan, pieker nog maar 's hard verder. Hoe langer ik naar de kist kijk hoe meer afbreuk ik de vleugels aan de kist vind doen. Vindt Gerrit dat zelf niet dan?

    Kun je niet uit een stuk schuim een set nieuwe snijden, in ieder geval in de juiste geometrie. Het profiel en de aanvorming gewoon gelijk laten met wat het nu is. Ik weet 't daar gaat ook nog heel wat tijd in zitten, maar ik denk dat het de kist wel HEEL veel mooier maakt! (en hij is al zo mooi, nuja.. de romp dan..) Maar eerst de lucht in met die kist! :worship:
     
  6. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De Libelle is een prachtige zwever ...
    Een clubmaatje is er ook één aan het maken nml. de Standaard libelle , althans het oermodel is klaar om een mal te worden.
    Spanwijdte met opsteekvleugels = 6,8 meter
    Schaal 1/2,5


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Niet meer te koop

    Zo...ik ben de nieuwe eigenaar. Voordat Gerrit hem naar een andere liefhebber doet :)

    Ik kwam er achter dat de remkleppen achterstevoren in de vleugel zitten. Dat lijkt niet zo erg maar is het wel. Door de wind zullen ze iets naar achter gaan en dan kunnen ze niet meer naar binnen. Prima gelegenheid om 2 servo's door te laten fikken natuurlijk. Je hoeft echt maar héél icht te drukken om ze muurvast te zetten.....daar moet dus echt wat aan gebeuren.

    Het zijn 37cm Graupner Doppel Teck kleppen. Het mooie daarvan is dat je ze helemaal uit elkaar kunt halen; de bladen kunnen er vanaf en je kunt de armpjes zo los klikken. Helaas kun je ze dan niet zomaar omkeren of naar de andere kant verplaatsen want.....

    [​IMG]

    Het brons kleurige armpje gaat naar de servo en loopt door een zwarte kunststof geleider. En dat moet dus naar de andere kant. Ik vressde dat ik de klepkasten er uit zou moeten breken want die zitten múúrvast verlijmd in de vleugel. Net als de servo's zelf trouwens.

    [​IMG]

    Gelukkig bleek de zwarte geleider los te wippen, die kan ik dus omdraaien :banana:
    Met een beetje mazzel krijg ik het allemaal goed zonder complete nieuwe kleppen te hoeven installeren
     
  8. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Leuk voor je Arjan, wanneer ga je groter wonen?:)
    Blijft ie voor de sleep of ga je de neus nog van een molen voorzien?
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Deze blijft puur voor het slepen. Mijn ASW20 heb ik al als elektrozwever, dat is wel voldoende. Je moet niet teveel van hetzelfde hebben toch...?
    Er is in mijn vloot eigenlijk niks wat overbodig is. Vind ik.


    Moet ik het nog wel even met mijn vrouw over hebben, dat dan weer wel.....)

    Er vliegt in Nederland trouwens één H-205 Club Libelle, de PH-527. Kom op speurneuzen, vind daar eens een foto van!
     
  10. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle

    Klopt niet helemaal Arjan! Er vliegt er nog een in Nederland, maar wel onder duitse registratie. Namelijk die van mij:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Oooooo en ik dacht dat jij een Standard Libelle had :hammer:

    Here's the deal. Zorg voor een fris kleurenschema en ik maak die van jou na. Inclusief de juiste vleugels. En dan mag jij ook een keer sturen :thumbsup:

    Gaaf zeg.
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Arjan, kom hem maar eens van dichtbij bekijken, dan zie je hoe netjes hij in de lak zit. Ik hou het bij dit eenvoudige schema. Komend weekend begint ons vliegseizoen weer, en ik popel om hem weer eens uit te laten:D.

    Max
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat zal ik doen.
    Als jij een kopie van de tekeningen wilt hoor ik het wel :)
     
  14. knife-edge

    knife-edge

    Lid geworden:
    11 jan 2006
    Berichten:
    4.397
    Locatie:
    Zutendaal
    De Standaard Libelle MET winglets ...

    [​IMG]
     
  15. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Stimmt :)

    Goed nieuws voor mijn Libelle trouwens; na uitgebreide studie blijkt de vleugelverbinder gewoon op de juiste plek te zitten. Nieuwe vleugels is minder lastig dan ik dacht (maar wel een klus om de aanvorming op de romp weer goed te krijgen)
     
  16. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Er is altijd wel iemand die je daar bij wil helpen;).

    Is de geometrie van de vleugels hetzelfde als de standaard libelle Arjan?

    groet


    Terence
     
  17. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, de geometrie wel. Maar de Club heeft grote remkleppen aan de achterlijst terwijl de Standard Libelle Schempp-Hirth spoilers heeft. Van die dingen die onderaan scharnieren, waarvan het achterste deel naar beneden gaat als een flap en aan de bovenkant een rand omhoog komt. Zoals de remkleppen van een Salto zeg maar, maar dan van romp tot aan ailerons.

    Ik heb de originele tekeningen - het zijn geheel ingedekte ribbenvleugels, niet erg moeilijk te bouwen. Lijkt me leuk.

    De klus voor wat de romp betreft zit er in dat die geheel met glasmat is overtrokken. Dus wegschuren en weer afwerken is een beetje werk.
     
  18. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Mooi dat je de tekeningen hebt, ik zag laatst een romp voor een 4 mtr. std. libelle en dat kriebelde wel heel erg.

    Mooi ribbensetje(s) laten frezen en vleugels bouwen:p

    als je plannen definitief worden hoor ik het graag

    Terence
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gelukkig is mijn echtgenote niet al te jaloers aangelegd :)

    [​IMG]
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Sinds wanneer ga je vreemd Arjan?????
    Wat een fijne hobby is dit toch.;)
     

Deel Deze Pagina