Mijn Easystar had zo'n 8 jaar geleden aan 50Watt motorvermogen genoeg om net aan boven te blijven. Dat was zo'n spotgoedkoop brushless CD-drive zelfbouwmotortje van Aircraftworld. Op 2S trok dat max. zo'n 7A. Er zat volgens mij een 7" propje op, en ik schat de stuwkracht op zo'n 160gram. Van de week schoot me ineens een onderwerp van Naudin's website te binnen, waar hij experimenteert met EHD trusters, ook wel lifters of ioncrafts genoemd. Advanced Propulsion Home Page - JLN Labs The EHD-Engine v1.0 En toen vroeg ik me af: zou het mogelijk zijn een soort turbine achtig omhulsel (pod) te maken, waarin voldoende EHD elementen zitten om 160 gram duwkracht te ontwikkelen? Daarmee zou je dan met gemak een easyglider boven moeten kunnen houden, zonder dat er geluid wordt geproduceerd... Volgens een onderzoeksteam van de MIT kan een EHD een efficiënter alternatief voor een gasturbine zijn. (Wat natuurlijk niet waar is, als je alle aspecten in ogenschouw neemt, maar toch, het geeft wel aan dat er een praktische toepassing mogelijk moet zijn) http://lae.mit.edu/uploads/LAE_report_series/2012/LAE-2012-008-T.pdf Vooral het hoofdstuk over multistage thrusters spreekt me aan! Momenteel ben ik een spreadsheetje aan het vullen met formule's om eens te kijken wat er aan elementlengte benodigd is om 160 gram stuwkracht te ontwikkelen. Ik verwacht niet dat het iets zal worden, maar ben wel benieuwd wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb me hier nooit in verdiept, maar het boeit me wel. In die MIT scriptie wordt steeds gewerkt met spanningen van een tiental kV en meer. Hoe ga je dat opwekken? Ik ben elektronisch niet goed ingevoerd, maar zijn er omvormers voor dit hoge voltage? Groet, Ad
Ad, Die hoge spanning is met gemak op te wekken. Een goedkope en snelle "DIY" oplossing is meerdere zappers in serie:
Hier kun je de spreadsheet vinden: http://www.rcplans.nl/EHD/EDH truster.xls Een tegenvaller: ik krijg de snelheid niet omhoog. (Vmax = 1,15 m/s)
Ik heb het rapport van de MIT er nog eens op nageslagen, en ook daar wordt terloops genoemd dat de maximum uitgaande jetstream snelheid 1 m/s bedraagt, om deze vervolgens uit alle formule's te schrappen, en enkel nog specifieke stuwkracht te beoordelen, en te vergelijken met straalmotoren... Zoveel tijd en energie als in dat rapport is gaan zitten, en dan gewoon een praktisch "dingetje" als max jetstream velocity negeren... (Om over het rendement van max ~1% nog maar te zwijgen) Vergeet EHD thrusters. Te lage snelheid, en zeer inefficiënt.
Ik had het rapport ook (vluchtig) doorgenomen, en werd niet echt optimistisch. In zijn proefopstelling had hij emittors en collectors van 40 cm, en je zou er toch een aardig aantal moeten hebben om aan voldoende stuwkracht te komen. Meerdere sets is trouwens ook 1 van zijn aanbevelingen voor toekomstig werk: Ik ben bang dat je dit soort studies alleen in een goed uitgeruste laboratorium omgeving kan doen. Groet, Ad EDIT Wat ik trouwens wel aardig vind is dat het rapport helemaal in metrische/Si eenheden is. Dat is me in het verleden ook al opgevallen de de Amerikaanse wetenschappelijke instituten daar al heel vroeg op overgeschakeld zijn, terwijl in de VS het imperiale systeem nog steeds het wettige is. De Engelse wetenschappelijke instellingen waren daar veel trager mee.
Pure speculatie: de wetenschappelijke wereld in Amerika wordt voor een belangrijk deel bemand door lieden met een Duitse/Poolse/Tjechische achtergrond, waardoor het metrische systeem snel is omarmd?
Als je het goed bekijkt zijn Amerikanen natuurlijk op wat Indianen na allemaal allochtoon. Maar ik denk dat dat het niet is, de "moderne" immigranten komen (naast Mexico) voornamelijk uit Azië, met name India en China. Die drukken een grote stempel op met name de technische en medische research. Ik denk dat het veel meer ligt aan het feit dat wetenschappers veel meer internationaal georiënteerd zijn, terwijl bedrijven (zeker in de VS) erg "naar binnen" gericht zijn. Zelfs nu zie je bij Amerikaanse producten nog steeds het gebruik van Imperiale eenheden, terwijl dat in de wetenschap sinds de jaren '70/'80 uit den boze is. Ik ken sinds de jaren '70 een onderzoeker die zowel bij Westinghouse werkte, als hoogleraar is. Westinghouse publicaties waren allemaal in inches, psi's en BTU's, maar wetenschappelijke zijn altijd in mm, Pa en Joules. Groet, Ad