Gyrocopter (autogyro) afdeling?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Richard Branderhorst, 7 aug 2013.

?

Moet er een nieuwe afdeling komen over gyrocopters (autogyros) ?

Peiling gesloten op 28 aug 2013.
  1. Ja, ben vóór een nieuwe afdeling gyrocopters

    70,8%
  2. Nee, laat maar zitten

    20,8%
  3. naaah, geen mening

    8,3%
  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik ben ook voor
     
  2. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Dat is een leuk draadje voor straks in de gyrocopter afdeling!

    Ik ben ondertussen de drieblads rotor van mijn G2 aan het balanceren, er zit bijna een gram verschil tussen het zwaarste en lichtste blad (van rond de 23 gram).
    Ik heb ze nu op gelijk gewicht, maar op de balancer zie ik weer steeds andere resultaten.
    Lastig vind ik dat, 3 blads props/rotors balanceren....
     
  3. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.583
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    neen ontwerp staat momenteel stil( is een romp van een gee bee grotendeels)
    binnen 2maand verhuizen we, dus het eerste half jaar zie ik hieraan niets veranderen, blijft wel op het lijstje staan.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is minder moeilijk dan het lijkt Richard: gewoon op "de momentenstelling" balanceren, dan doet het gewicht er niet toe....

    Maak een "wip-wap" met de (genummerde) bladen.
    Uiteraard moet die wipwap symetrisch zijn en absoluut geen wrijving hebben. Hiervoor is het beter om een meskant als kantelpunt te hebben, liever geen lagers of andere draaipunten.
    Hang eerst blad 1 en 2, daarna 1 en 3, en daarna 2 en 3 op de wipwap, en doe nog niks, alleen noteren welk blad naar onder zakt.
    Het blad wat twee keer "gewonnen heeft" is per definitie het zwaarste blad.

    Als je niet zeker bent van je wipwap, kun je de wipwap ook even omdraaien en de test overnieuw doen, kijken of er nog steeds hetzelfde blad wint. Gewoon voor de zekerheid.

    Het blad dat altijd naar onder zakt, dit blad is qua moment het zwaarst, m.a.w. het product van massa x zw.punt afstand is het grootst.

    Nu ga je afzonderlijk de twee overige bladen tegenover dit zwaarste blad balanceren. Als je dat nauwkeurig genoeg doet, zijn deze twee bladen automatisch ook tegenover elkaar in balans.

    Met een prop gaat dit niet, maar met een rotor met demontabele bladen wel.
    Uiteraard is het wel belangrijk, dat je rotorkop ook goed symmetrisch is, anders gooit die straks weer roet in het eten.

    Groet, Bert
     
  5. cuwaert

    cuwaert

    Lid geworden:
    22 feb 2008
    Berichten:
    150
    Ik heb ook de durafly en die vliegt , zeker voor mijn eerste autog, erg goed.
    Opstijgen en landen is een beetje oppassen , zelfs bij volle rechts rol wil
    hij nog altijd naar links omkippen maar als je genoeg gas geeft is hij in de
    lucht voor de wieken de grond raken. Ken de oorzaak niet en ik hou het
    daarom maar voorlopig bij "grondeffect". Eens in de lucht vliegt hij neutraal
    op de rollen.
    De wieken zijn heel gevoelig voor de minste verbuiging. Na een slechte landing waarbij hij omviel was er een klein scheurtje in één van de wieken en het was opslag een gans ander vehikel, veel minder draagkracht en massa's bladspoor dus de rotor is zeker het zwakste punt en wellicht vatbaar voor verbetering zoals misschien plooibare rotorbladen als bij een heli.
     
  6. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Truc bij het opstijgen is eerst de rotor op snelheid brengen en dan pas proberen op te stijgen. Als de rotor voldoende snelheid heeft zal je zien dat hij niet meer omkiept. Die van mij heeft daarbij problemen met in het spoor blijven. Met de hand starten gaat eigenlijk altijd goed.
    Ik heb de bladen met één schroefje vastzitten. dat werkt goed, maar ik moet de schroef en moer wel vervangen. ik ga er M2.5 inzetten met een ringetje boven en onder en een borgmoer zodat ik goed kan regelen hoe makkelijk het blad kan draaien. Zit het te vast dan heb je kans dat de bladen niet in de juiste richting gaan staat met als resultaat veel onbalans. Te los en je hebt problemen met op toeren brengen. Ik heb alleen het buitenste boutje er nog in zitten. De wig eronder moet dan wel vastgelijmd worden, anders kan die ook draaien en dat wil je niet.
    Als de Auto-G nu omvalt vouwen de bladen gewoon weg zonder direct te breken. Het is nog steeds sterk genoeg om loopings te vliegen.
     
  7. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Mooi ontwerp Ton !

    Als hij het goed doet is het wel iets om te kitten. Heeft Rob wellicht oren naar. Nu alleen nog een goed hulpmiddeltje maken op zelf bladen in vorm te schuren. Ik denk daarbij aan een uit wat ribben opgebouwd schuurblokje met een tegenstuk als geleiding.



     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Emanuel,

    Dank je, zal met redelijke zekerheid wel een keer een RCM&E bouwtekening worden met een freessetje van Rob.
    Eerst maar eens vliegend maken en dan zien we wel verder.

    Ton
     
  9. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Ik heb een boek over Autogyro's (of is het Autogiro ?).

    Het boek heet in elk geval Autogiro.

    Autogiro. The Story of the Windmill plane (Aero Publishers. George Townson)

    groetjes,
    Jan
     
  10. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Beste Robert/moderator

    Naar mijn bescheiden mening is er voldoende belangstelling voor een gyrocopter cq autogyro afdeling.
    Kan dit verwezenlijkt worden?

    vrgr,
     
  11. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Mischien een idee om het als uitbreiding te doen van het ornihopters gedeelte?
    daar gebeurt niet veel, en heb je alle bijzondere vliegmachines bij elkaar (vliegtuig maar toch een losse vleugel)

    een mod hoeft alleen even de kop aanpassen in Ornihopters, Gyrocopters en ander bijzonder spul)
     
  12. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Een kennis van me heeft er ook een aantal ontworpen:

    ® Air
     
  13. fa046192

    fa046192

    Lid geworden:
    6 mei 2009
    Berichten:
    14
    ik heb die al van het begin , als u voldoende rotor toerental heeft zal die NOOIT omkantelen, alle miserie komt door te weinig toeren.
    ook de rotor bladen balanceren op zijn geheel , en als u rechts bocht ALTIJD richting mee sturen .
    ik heb 100 tal vluchten met de DURAFLY,maar heb zelf mijn bladen gemaakt met lichte triplex balsa en oracover , 72 gram complete rotor , 3 bladen plus houder .
    vlieg wel met 2200 3 cellen , dan vliegt hij langer .
    autorotatie ONMOGELIJK , altijd motor nodig .
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik heb ooit de Robbe Whopper gehad, die had een rotor van ong. 160 cm. en was voorzien van een 10 cc motor.
    Dat omkiepen had ik ook last van, de oplossing was simpel. Een touwtje erachter waarop ik ging staan tijdens optoeren.
    Bij voldoende snelheid ontkoppelen , nog een paar seconden wachten en dan los. Dan ging hij keurig recht weg.

    Autoroteren ging er ook mee, met het hoogteroer kon je hem prima snelheid geven en zodoende voor de voeten landen. Het was wel een snel beestje, langzaam vliegen was er niet bij helaas.
     
  15. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
  16. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Haha, ben dit draadje ooit begonnen in 2002!!!! tjeemig wat vliegt de tijd...
    Mijn G2 staat wat weg te kwijnen, heb er wel reserve bladen voor gekocht maar nooit meer iets aan gedaan. Teveel ander vliegend spul....
    En mijn To Do winterbouwtijd lijstje is al schrikbarend lang, ik geloof dat ik er dit jaar ook weer niet aan toe kom...
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Onno, ze zijn ook dichter bij huis te vinden ;-)

    Op Hilversum staat er 1 die voor lessen en proeflessen worden gebruikt (staat er nog 1 van een privé eigenaar).

    Die 'Nederlands vliegende auto' de PAL-V heeft ook bij ons een dag gestaan. PAL-V heeft toen in onze hangaar een dag mogelijke investeerders op bezoek gehad.

    Het is een mooi stukje techniek maar voor nu nog wat te vooruistrevend, zeker voor Nederland (en Europa, Amerika misschien).
    Maja, ik heb er niet voor doorgeleerd, ben maar een monteur die er af en toe wat aan mag sleutelen :-/
     
  18. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Beetje bibberig FILMPJE van mijn Atom Special.
     
  19. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Leuk filmpje Max.
    @Berto de vader van een lid van onze club heeft de leiding over het PAL-V project daardoor volg ik het een beetje.
    Er schijnt voldoende belangstelling te zijn vanuit de USA. Tevens komt er naar ik begrepen heb een testbaan in Raamsdonksveer.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Ah, check.
    Tja, belangstelling is iets anders dan daadwerkelijk ze kopen. Als iedereen die belangstelling heeft gehad in mijn producten dan had ik een schitterende winkel kunnen laten bouwen.
    Belangstelling en daadwerkelijk kopen zijn 2 heel verschillende dingen.

    Begrijp me niet verkeerd het is een geweldig project, maar zo zijn er meer schitterende projecten op dit gebied. Er is er nog geen 1 geweest wat daadwerkelijk van de grond is gekomen.

    Maar we dwalen af van de insteek van dit draadje, excuses.
     

Deel Deze Pagina