Durafly DH 100 Vampire 70mm Fan draadje

Discussie in 'EDF forum' gestart door Stevo, 25 sep 2012.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heb de knoop doorgehakt en......de kit versie besteld van deze toch wel erg mooie Vampire Lady.
    Maar...........het is een beetje vloeken in de kerk en ga er GEEN impeller toestel van maken.
    Neen, ook geen toestel met een duwprop zoals die ook te vinden zijn op het You Tube.

    Ik ga het eens rigoreus anders aanpakken.
    Waarom in hemelsnaam zullen de meesten vragen...........
    Ha ha ha ha ha

    Nou, ik ken een vliegmaatje die met een opgefokte Vampire rondvliegt.
    Ik maak dat vaak genoeg mee dat hij zijn Vampire meeneemt naar het veld.
    Toestel vind ik een super mooi vliegbeeld hebben en het feit dat het ook nog eens een echt toestel is in real live is voor mij een bonus.
    Ben wel wat klaar met toestellen die alleen maar in fictie bestaan.

    Persoonlijk vind ik impeller herrie makende toestellen geen lust voor mijn oren.
    Oke, de ene impeller klinkt bedeesder en fijner dan de andere, maar toch.......
    Het blijven inefficiente energie vretende toestellen die EDF kisten.
    Dus ik wilde dat eens vanuit een andere hoek gaan benaderen.

    Heb de laatste tijd wat test projectjes kunnen uitvoeren waarbij ik een impeller toestel zoals de Art Tech Viper Jet en een HobbyCity Wing-Wing Delta die bestemd was voor duwprop beiden van motor op de neus heb voorzien.
    Moet zeggen........dat vliegt net zo goed al dan niet beter en.......fluisterstil.
    Waarom het fluisterstil is behoeft hier geen uitleg natuurlijk.

    Omdat die projectjes zeer goed geslaagd zijn ga ik dit concept van motor op de neus voorop eens lekker doorvoeren naar de Vampire Lady.
    Gisteren begonnen met de opbouw van de Vampire.
    De kit versie die rond de 6 tientjes kost ziet er gelikt en doordacht uit.
    Met recht een Durafly kist en toch beter dan de gemiddelde Chinese brol kist waarbij het schuim al indeukt als je met de vingers te hard drukt.

    Wil het wel in 1 keer helemaal goed doen, dus ben bezig om de beide vleugelhelften en stabilo gedeelte te versterken met Carbon latten.
    Ook de beide rompgedeeltes naar achteren voorzie ik van ingelijmde Carbon latten en daarmee wordt deze Vampire Lady straks een toestel dat GEEN last meer heeft van enige flex tijdens het vliegen ermee.
    Hoop en denk daarmee ook deels het waggel de waggel gedrag dat bij wind kan optreden te minimaliseren.

    Er komt een Brushless outrunner op de haar neus met 1450KV gehalte en 8x4 klapprop.
    Daarbij een 80A regelaar die inderdaad veels te veel overkill heeft, maar daar hou ik wel van.
    Liever teveel over, als net nipt of net te weinig.
    Tenslotte ga ik deze Vampire Lady ook volgend jaar zomer inzetten en we weten allemaal dat het zomers zomaar 30 graden plus kan worden in ons kikkerland.
    Dus overkill van de regelaar in mijn toestel ben ik gek op.

    Turnigy servos om het geheel af te maken en vlieg haar straks met mijn Spektrum DX7s zender.
    Oja.......bijna vergeten..........
    De energievoorziening gaat een 4S 2200Mah Lipo worden die eventueel straks parralel wordt gezet met een 2e Lipo pack waardoor het toestel dan 4400Mah ter beschikking heeft.
    Lekker voor de lange afstand missies zodat er heerlijke lange vluchten kunnen worden gemaakt.
    Neen, mijn Vampire Lady met motor op haar neus zal geen snelheidsmonster worden zoals de Vampire waarmee de vliegmaat vliegt.
    Maar......dat is ook niet mijn insteek.
    Voor lekker knallen pak ik de Funjet wel.
    Ik wil met dit project graag een Vampire Lady realiseren die mooi en strak rondvliegt en met name fluisterstil haar missies uitvoert.

    Ben op dit moment nog erg druk met de bouw van deze mooie Vampire Lady maar kan jullie vertellen dat het een genot is en veel plezier biedt om dit toestel vorm te zien krijgen.
    Vr Gr Erwin
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Zo.............
    Vandaag weer begonnen met de verdere bouw van de Vampire Lady.
    Schiet al aardig op.
    Hoop vandaag alle servos erin te zetten en te testen.
    Zitten aardig wat onderdelen aan dit toestel die goed verlijmt moeten worden.
    Heb gisteren alle delen netjes voorzien van dunne Carbon latten.
    Ook dat proces is goed gelukt en er kan nu nagenoeg niets tot weinig meer flexen aan het toestel.
    Zo heb ik het graag.
    Vandaag ook nog de motormount beter en netter fixeren met glasvezelmatjes en Epoxy.
    Proces wat geen haastklus mag zijn, want dan wordt het lelijk.
    Doe het matje voor matje en laat het lekker drogen.
    Na de droging het volgende glasvezelmatje erop.
    Heerlijke hobby.
    Vr Gr E
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Zo............ben behoorlijk opgeschoten met de bouw van miene Vampire Lady.
    Vandaag wil ik haar vliegklaar gaan maken want zaterdag is het tijd voor de Maiden van deze toch wel prachtkist hoor.
    Het is nu een kwestie van de elektronika een plaatsje geven en juiste CG bepalen.
    Dan nog wat afwerk zaken zoals onderzijde romp voorzien van nette tape om het geheel buiklandingsbestendig te maken.
    Heb nu al zin in de Maiden.
    Dat ze gaat vliegen geloof ik onberispelijk in.
    Maar........wat gaat ze doen met die motor en prop op haar neusje qua vlieggedrag.
    Dat is de vraag.
    Vr Gr E
     
  4. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    En..........ze is KLAAR!!!!!!!!!!!!!
    Heb veel plezier gehad met de bouw van deze kist.
    Zeer vermakelijk en leerzaam.
    Zaterdag de Maiden van deze mooie dame.
    Ik laat haar opgooien door een vliegmaat zodat ik gelijk beide handen bij de sticks heb.
    Relaas volgt in de avond.
    Vr Gr Erwin
     
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Pics? Video? or it didn't happen :)

    Ben wel benieuwd wat het geworden is, en hoe het vliegt.
    Was het moeilijk om het zwaartepunt goed te krijgen op deze manier, zonder motor achterin zal je toch een en ander hebben moeten verschuiven naar achter.
    (let er op dat zwaartepunt in manual niet correct is, moet iets naar voren)

    Op zich leuk idee, hoewel ik persoonlijk vind dat een Vampire absoluut geen herrie makend vliegtuig is:



    Indien je een goede impeller setup gebruikt maakt het ding juist een prachtig geluid. En met een extra accu en tussenlanding zijn vliegtijden ook best te doen.

    Maar zeker benieuwd naar het resultaat.. en helemaal hoe het er uit ziet!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dank voor je reactie!!
    En nog meer bedankt voor je advies omtrend het CG.
    Ik heb het CG nu exact op 6.5cm liggen van de voorlijst net naast de buitenzijde van die inlaat gedeeltes. (hoop dat ik helder overkom met mijn uitleg)

    Wist niet dat het CG zelfs iets meer naar voren mag.
    Een vliegmaat heeft zijn Vampire impeller op dat CG zitten en adviseerde mij die 6.5cm
    Heb jij ook die 6.5cm of neigt het CG van jouw Vampire naar 6cm?

    Morgen de Maiden en hoop dat ze voorbeeldig vliegt.
    Mocht je dit nog lezen, zou je dan aub even willen reageren op mijn CG vraag?
    Want in mijn situatie heb ik het toch te veel naar achteren en daar wordt ik niet echt vrolijk van.
    Vr gr Erwin

    PS: de ombouw was een uitdaging ansich.
    Met name omdat zoals jij melde ik wel ervoor moest zorgen dat het CG kloppend was.
    Gelukkig heeft deze Vampire Lady erg veel binnenruimte en daarmee kon ik heerlijk spelen en keuzes maken hoe de regelaar, ontvanger en Lipo te plaatsen.
    Dat was even wat uitzoekwerk, maar is aanvankelijk gelukt.
    De Lipo ligt nu op de plek waar voorheen de EDF unit zat en de regelaar en ontvanger heb ik voorin zitten op die houten tray.
    Ook de gehele onderzijde dichtgemaakt met nette zwarte tape want die luchtinlaatgaten waren niet echt nodig vond ik en weet van de Vampire van die vliegmaat dat landen op nat gras met drek (zand, gras, modder) de hele binnenzijde versmeert.
    Daar heb ik dus geen last van straks.
    Het versterken en inlijmen van al die Carbon latten op de losse onderdelen heeft na het assembleren van de Vampire Lady ervoor gezorgt dat zij nu zo stijf is als een doodkist.
    Er zit werkelijk geen flex in het hele toestel.
    Met name die 2 staartstukken naar achteren wilde ik na up-graden helemaal Flexvrij hebben.
    Dat is dus erg goed gelukt mag ik zeggen.
     
  7. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Zie afbeelding, dat is de plek waar de meeste het zwaartepunt hebben zitten.
    Volgens de gebruiksaanwijzing kom je ergens tegen die ophoging aan, maar dat staat over het algemeen bekend als te ver naar achteren.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Goed.............
    Gisteren de Maiden gehad met miene Vampire Lady.
    Viel me niet tegen.
    Stond wel wat wind maar dat mocht de pret niet drukken.
    Sterker nog: vanmiddag gaat ze weer mee naar het veld.
    En in mijn geval doe ik dat alleen als een toestel mij bevalt.

    Kwam er gisteren achter dat ze behoorlijk staartlastig was.
    Vreemd, want het CG klopte wel.
    Heb wat lood bijgevoegt en ga vanmiddag weer testen.
    Komt ansich wel goed maar is effe spelen met ietwat lood erbij of eraf en wil haar nog fijnafstellen op de roeren.
    Na vanmiddag zal ze heerlijk vliegen.

    Top speed ligt rond de 100 dus geen rappe dame.
    Vliegbeeld is wel erg mooi en..... fluisterstil.
    Al met al: project geslaagd.
    Vr Gr E
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    Is inderdaad een heerlijk toestel.

    Mijn klok staat op ruim 100 vluchten en buiten het neuswielkabeltje die geknakt was geen enkele probleem kunnen bespeuren. Zelf de 10 dollar retracts die erbij zaten in de RTF versie doen het nog steeds prima

    Hij is nog steeds stock en ook het motortje en fan geven geen krimp.

    Heb nog een CS 10 en motor upgrade maar ga die bewaren voor een ander project. De vampire zal toch nooit een snelle dame worden, ook niet met een 1000+ W setup. Hoeft ook niet. Vliegt tamelijk schaal zoals ze nu is.

    Stevo




    Stevo
     
  10. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    al weer oud draadje, maar gezien ik vandaag mij zelf ook een durafly vampire arf heb gekocht dacht ik het maar eens te melden hier.



    Het is de kitt versie (arf) geworden.

    Met daarbij de volgende hardware:

    - Replacement Retract Set
    - 4xTurnigy TGY-50090M Metal Gear 9g Analog Servo
    - Changesun XRP 14 Blade 70mm Fan + Cyclone Power inrunner 2800Kv 4S
    - 4s zippy compact 3700Mah
    - 3mm Carbon Fiber Tube voor in de staart bomen.


    Nog tip&tricks als ik gebouwen waar ik verder op moet letten?
     
  11. MeX101

    MeX101 Guest

    neh de meeste toips en trucks staan hier in dit topic wel

    2800Kv 4S 14 Blade 70mm , hoeveel amperes trekt dat? zal vast mooi klinken.

    afgelope maand wat carbon in de vleugels geplaatst wat verstevegingen eens kijhken hoelang hoe lang de motor heel blijft op 6s lipo... thrust is meer dan 1:1 iig
     
  12. marwin

    marwin

    Lid geworden:
    15 mei 2010
    Berichten:
    492
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Gaat zo 73amps trekken, heb een 80amp opto hobbywing skywalker liggen dus dat komt wel goed.

    Is versteviging nodig in de vleugels?
     
  13. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Beetje late reactie, maar ik heb mijn Vampire met XRP-14 midden-door gevlogen tijdens een (heel) harde negatieve-G.
    Goed lijmen is belangrijk, en ik heb na het opnieuw verlijmen wat glasvezel doek met Glitsa parketlak aan de onderzijde aangebracht. Kist heeft ondertussen weer vele vluchten gehad.

    Ik had destijds een compleet nieuwe KIT besteld (KIT's zijn helaas niet meer verkrijgbaar) maar toch maar besloten om ook een nieuwe romp te bestellen en de gecrashte XRP weer gewoon te herstellen.

    Ondertussen dus al weer een tijdje 2 Vamps rondvliegen, de tweede heb ik zo light mogelijk gebouwd met een CS-10.
    Met weinig wind is deze heerlijk rustig te vliegen:



    XRP zelfde dag:



    Na dat ik de CS-10 eindelijk compleet van kleur had voorzien Zondag nog wat met beide gevlogen:
     
  14. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ooit eens met eentje van een clubmaat gevlogen en dat was een aangename ervaring :) deze was in de russian rust versie [​IMG]
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Heeft wel wat.. zo'n roestbak!

    En inderdaad heerlijk om mee te vliegen.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Dat snap ik niet. Hoe kan een vliegtuig nu een "roestbak" zijn? Aluminium roest niet en krijgt ook nooit zo'n oranje/bruine kleur!
    Dit lijkt meer op een halfbakken verfbeurt. De grondverf (primer) zit er op maar verder is "men" nooit gegaan. Op verschillende plaatsen is de grondverf er al weer aan het afslijten en het aluminium wordt al weer hier en daar zichtbaar.
    Wel erg leuk gedaan. :D
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ernst, neem dit toch eens niet zo serieus op! :) Natuurlijk is het een halfbakken verfbeurt op een schuimwafel van 150 euro. Maar het heeft iets en belangrijker nog: het vliegt leuk!
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Sorry maar ik bedoel het niet zo als jij het opvat. :D
    Ik dacht dat die groene smilie wel duidelijk was. :rolleyes:
     
  19. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Laat mijn telefoon nu toevallig zeer slecht zijn in het tonen van groene smileys! :)
     
  20. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Dries hoe vliegt zoiets?.
    Zit er over te denken om zo'n ding aan te schaffen bij HK.
    Moet je er nog veel aan verbouwen om het goed vliegend te krijgen?.
    Groetjes Rene
     

Deel Deze Pagina