Hallo! Ik maak maar even een nieuw topic. Het is tenslotte toch een andere kist dan de Introduction F5j. Heeft iemand deze kist al helemaal vliegend? Zijn er al ervaringen? Ik heb een kitje besteld. Zin om iets 'ouderwets' te bouwen. Zal voor mij een goedkope bouw worden, waar niet direct op gewicht gelet gaat worden. Als het binnen is zal ik mijn ervaringen delen. Gebruik dit draadje als algemeen draadje over deze kist. Lekker alles bij elkaar Hollein Inside f5j
Hahaha jij ook al niet! Ziet er super uit! Ik verwacht hem morgen binnen. Lekker ervaringen delen hier! Welke setup hebben jullie in gedachten bijvoorbeeld? Ik heb dit motortje nog ongebruikt liggen. Die ga ik maar gebruiken. Niet de lichtste... Maar mag in mijn geval niets kosten. Samen met een 40a regelaartje met 5a bec. Met name de 5a bec lijkt me voor een 8servo kist geen overbodige luxe? Al ideeën over de servo's? Heb nog wel wat standaard spul liggen, maar daar twijfel ik nog over.
Hallo Jaap, Ben benieuwd hoe je de 8 servo kanalen en 9e motor channel gaat aansturen ? De Introduction ben je snel klaar met een 4 ch ontvanger. Groet en succes alvast met je nieuw project: xat
Wat is precies het idee achter die 6 servo's in de vleugel eigenlijk....ik weet dat dat in de F3J ook een poosje "in" is geweest (mijn Starlight2000 biedt ook die mogelijkheid) maar dat heeft slechts kort geduurd. De buitenste delen worden bij mijn Starlight gewoon meegenomen met een stalen pennetje en dat werkt perfect. Heel wat minder zwaar, ingewikkeld en kostbaar dan 2 extra servo's.
Misschien full butterfly en toch nog wat aileron controle? Das in ieder geval het enige dat ik kan bedenken buiten het feit 'omdat het kan' En qua kosten doen twee servo'tjes het m ook niet
Ik denk dat ze 6 kleppen gemaakt hebben vanwege de dubbele knik in elke vleugelhelft. Net als bij de Introduction, al hebben de knikken op de Inside een veel kleinere hoek. En: omdat het gewoon gaaf is...... Die reden mag je niet onderschatten!
Haha ja precies! Overigens denk ik in het geval van deze kist dat een extra servotje op die lengte met roeren ook tegen flutter helpt. Heb een aantal climaxxen wel eens behoorlijk in de flutter gezien.
In het draadje op rcgroups kwam het argument naar voren dat de rolroeren, omdat ze open gewerkt zijn, niet bijzonder torsiestijf zijn. Nu zijn het relatief kleine flapjes gebleven die wel stijf genoeg zijn en anders zou er een veel zwaarder geconsteueerd rolroer gebruikt moet worden die op zijn beurt ook door een grotere servo aangestuurd moet worden. De Climaxx heeft massief balsa rolroeren en die zijn echt heel erg veel zwaarder dan de Inside flapjes! (En ik blijf zeggen dat een Climaxx niet hoeft te flutteren! Ik kan er harder mee vliegen dan wat je logischerwijs mee zou willen en er fluttert niets! En als je zo steil gaat aanduiken dat hij het wel doet ben je verkeerd met zo'n ding aan het vliegen en moet je ook niet aan een Inside beginnen.) Oh ja....en ik doe die 6 klappen hoofdzakelijk omdat ik het leuk vind!
Klopt, is ook bij mijn Thermal instinct zo . Flaps down (hier maar 1 servo) "binnenste" ailerons up. De buitenste ailerons zouden dan de kist beter kunnen besturen tijdens het landen...
Ik ga toch volgende week al een goede bouwplaat halen. Wensenlijstje is bijna klaar en heb er zin in!
Tekening gekopieerd, bouwtafel in stelling gebracht. Ook op zoek naar een goede bouwplank nu Deze kist moet deze winter wel gebouwd kunnen worden.
Op rcgroups staat er eentje die welgeteld 9uur effectief bouwen nodig had van doos met onderdelen tot vliegklaar model......nu lijkt mij dat wel extreem snel maar de hele winter hoef je er niet over te doen toch?
Op zoek naar een bouwplaat.......... Ik ben al een tijdje bezig met mijn Inside en bouw hem op een gipsplaat. Was ooit een tip van Jacob Bos, super strak, vlak en je kunt er toch je spelden inprikken, Is overigens heerlijk model om te bouwen, als je fotos wilt zien van mijn voortgang en andere bouwers - dan even naar dit draadje kijken (Rosbrik) http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2501537 Groet