Goede morgen, Het is lang geleden dat ik modelvliegtuigen in elkaar gezet heb en het wordt weer eens tijd om iets te gaan bouwen. De tekeningen en een deel van het hout is al binnen en ik moet nu gaan beslissen hoe ik een en ander aan elkaar ga lijmen. De bedoeling is een P-47 te gaan bouwen opgebouwd uit ribben en spanten. Kortom geen ARF en geen schuim. In het verleden heb ik altijd gewone witte houtlijm en epoxylijm gebruikt maar tegenwoordig zie door de bomen het bos niet meer in Lijmland. De vraag is kort en simpel, met welke soort lijm kan ik het beste gaan werken. Het gaat dan voornamelijk om d ribben, spanten en indekking. Ik heb geen haast dus als het even kan wil ik secondelijm vermijden tenzij dit natuurlijk de beste oplossing blijkt. Gr Rob
ikzelf gebruik vaak secondelijm. bij alle doe het zelf zaken, beetje groenige/blauwige verpakking, potje met draaidop. iets van 20 eur per flesje dacht ik, ik vergeet prijzen meestal erg snel (zelfbescherming denk ik ;-)). doe je 1 vliegtuig mee, soms meer. voordelen: ECHT sterk. tot nu toe breken de verbindingen altijd ver in het hout, nooit bij de lijm. en bij het zachte balsa trekt die lijm er nog een beetje in.. nadeel: het is echt hard. tot nu toe nooit enig nadeel van ondervonden.. maar ik vermoed dat dit door de gebruikte lijm komt. er moet natuurlijk enig verschil zitten tussen de goedkope en duurdere soorten. is ook het meest gehoorde probleem: secondelijmverbindingen die door hun hardheid breken. ik lijm (bijna) alles met die secondelijm, en nog geen last gehad. en ik vlieg voornamelijk met brandstof.. Deze sec. lijm is ook niet meteen instant droog. je hebt dus nog ff twee tellen om je werkstuk een haartje te schuiven, indien nodig. indekking pak ik dan weer wel houtlijm voor, geeft je wat langer de mogelijkheid om het hout goed te leggen. Epoxy gebruik ik met name voor de zwaar belaste lijmverbindingen. dus als het complete stabilo op de romp gelijmt moet worden. motorschot. dat soort dingen.
Ikzelf bouw ook af en toe en gebruik nog veel houtlijm. Epoxy gebruik ik enkel bij motorsteun. Ik gebruik ook wel m'n deel secondelijm voor het snellere bouwwerk. Maar witte houtlijm blijft een favoriet. Zeker de express versie. Na 10 minuten is de verbinding behandelbaar.
ik gebruik altijd de aliphatische houtlijm van sig.ook wel sig bond genaamd. gewoon op waterbasis,droogt in ong 20 min,supersterk en heerlijk te schuren.hebben ze bij hobby in en quartel. Voor groot verpakking,de titebond carpenters glue,is eigenlijk het zelfde en koop ik altijd bij de baptist in arnhem.ze sturen ook op. wereld lijm voor alle houtsoorten. succes! Grt Paul.
Ik gebruikte vroeger ook vooral witte houtlijm, maar dat is toch wel lastig weg te schuren als je knoeit. Zelfde met die SIG-Bond, is vrijwel gelijk aan witte houtlijm. Tegenwoordig gebruik ik veel bruislijm (Bison PU lijm uit de bouwmarkt) deze is sterk, licht, goed spleet vullend (als je weleens een klein beetje mis zaagt) en goed weg te schuren als het uitgehard is na een dag. Goed dus als je bouwt van tekening en weleens een kleine correctie moet maken. Nadeel is dat het niet op je vingers moet komen, die worden dan echt smerig en moeilijk schoon te maken. Zelf breng ik een klein beetje aan en verdeel dat met een cocktailprikker, teveel wegvegen met stukje keukenrol. Een tijd geleden had Belizel 2 typen bruislijm, 1 voor balsa en 1 voor schuimplastic, maar tegenwoordig helaas alleen de schuimversie in de winkel. Groeten Willem
. Hoi Rob, Persoonlijk gebruik ik vooral Bison witte houtlijm, UHU Hart en ZAP 30 minuten epoxy, maar ook Bison Kit/Tix, Bison hard pvc lijm, UHU Por en heel af en toe secondelijm. Bison witte houtlijm voor bijna alle constructieve houtverbindingen UHU Hart voor licht belaste houtverbindingen ZAP 30 minuten epoxy voor zwaar belaste verbindingen Bison Kit/Tix voor diverse materialen zoals bijvoorbeeld leer en diverse kunststoffen, voornamelijk bij de kleinere details (maar ook cockpitkappen etc) Bison hard pvc lijm voor ABS, styreen, etc. UHU Por voor schuim verlijming Secondelijm sporadisch voor snelle en onbelaste verbindingen Mijn antwoord hierop: Witte houtlijm, epoxy en UHU Hart! Zoveel bouwers, zoveel smaken. Ieder heeft zijn eigen voorkeur zoals je in de reacties al ziet. Kijk welke methode jou het beste bevalt. Succes en veel plezier met het bouwen! Wordt het de mooie Spit uit je avatar? Groeten, Ramses .
Witte houtlijm zoals veel genoemd werkt het best. Wil je geen spelden gebruiken, dan houtlijm combineren met seconden lijm. Insmeren met houtlijm, hier en daar een druppel CA op de houtlijm en samenvoegen. Blijft net zitten zodat houtlijm kan drogen.
Nee het word geen Spifire, er liggen tekeningen en een ribbenpakket voor een 70" P-47 Thunderbolt klaar om te transformeren in een vliegtuig. Voorlopig nog even aan het inventariseren wat ik behalve adt pakket nodig heb en zorgen dat lijn en gereedschap in orde komen.
Naast de vele lijmen die al zijn genoemd... Vooral Ramses blinkt hier in uit... groot verwerker van Balsa... Zoals Willem al noemde... zelf een behoorlijke fan van PU-bruislijm. Die van de bouwmarkt, alleen ga ik zo spaarzaam te werk dat die potten altijd bederven. Geven een zeer sterke verbinding die goed vullend is en ook nog eens goed schuurbaar. Verder lijmt deze bruislijm ook goed in bijvoorbeeld epoxy rompen. De indekkingen/reparaties van styro-kern vleugels. Epoxy's alleen op de punten waar absolute sterkte gewenst is. Motorschotten, onderstelafhangingen. 5 minuten epoxy gebruik ik niet zo heel vaak... alleen voor kleinere pieterige zaakjes. Meeste 30 minuten epoxy. Kan je ook nog een snelplamuur van maken door je mengsel aan te lengen met micro-baloons vulmiddel. Micro glasparels... Zeer goed schuurbaar en doordat de glasbolletjes hol zijn. Ook op balsa! Ook hier thuis een arsenaal (orgel) aan kleefmassa. Alipathic resin, al genoemd, heb ik van een ander merk. Tref je niet zo vaak in den lande, en heb ik een keer met een partijtje spulletjes in Engeland betrokken. Zeer sterke lijm, sterker dan het balsa in de verbinding. Voor wat het waard is Gr Bas
Dan jullie voor de reacties, Ik heb inmiddels ook wat scrap balsa en andere soorten hout aan elkaar geplakt. En zoals het er nu naar uitziet wordt het Bison Witte houtlijm en Konstruktielijm. Vind ik het prettigste werken en lijken sterken lijmverbindingen te geven. Epoxy ga ik alleen gebruiken voor zwaar belaste delen ( zoals la gezegd, motorschot en onderdelen landingsgestel) CA secondenlijm dus zo weinig mogelijk gr Rob
Mooi! CA en witte houtlijm... alle lijmen... ook een beetje pragmatisch blijven hoor? . Met CA kan je snel even iets fixeren, dat je met een andere lijm aan het verlijmen bent. Meestal fixeert het eerst m'n tengels, daarna dat wat eigenlijk moet... moet ik maar me leren leven...zal wel iet magnetisch zijn (spinazie-eter) ...regelmatig de fikken langs een schuurpapiertje... en is het er snel weer af... haha.
Heren, ik heb de volgende vraag , welke lijm kan ik het beste gebruiken als ik twee planken op elkaar wil lijmen en persen. Voor een romp van een zwever moet in nl 1,5 meter lange planken 1 1/2 plankje aan elkaar ( tesafilm en bisonschuimlijm) zetten waarna ik hetzelfde maar dan 180 grd gedraaid er op wil zetten. Met epoxy gaat dit natuurlijk prima en op de deelnaad een dun stukje glas, maar het geheel wordt mij te zwaar ( balsa zuigt nl veel harz op) . voorstijken met spannlack kan natuurlijk ook maar is slecht verkrijgbaar en stink enorm. wie weet er een oplossing?
Gewoon witte houtlijm, de 24 uur drogende variant (de 5 minuten variant kan ook maar dan moet je HEEL snel werken). Met een oude creditcard dun uitstrijken (vandaar de langzaam drogende variant) en dan goed aandrukken.
Maak wel eerst een proefstukje en overdenk goed hoe je het op elkaar gaat plaatsen. Schuiven gaat niet als de lijm eenmaal tegen elkaar zit. (mijn ervaring met grote oppervlakken) https://www.bison.nl/nl/product.267 watervaste witte houtlijm.
Heel veel hout-, lijm- en gereedschapskennis in dit draadje. Ondanks de titel gewoon Nederlandstalig: Zwei Antik Segler - MBF