HobbyKing Graphene Lipo test!

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door DutchRC, 10 mrt 2016.

  1. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Anders gezegd dat zijn geen 3 fasen motoren.
    Onze brushless motoren hebben altijd 3 fasen met elk 1 of meer spoelen.:)
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.931
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hoewel het hier een beetje onwaarschijnlijk is, bestaan ze toch echt hoor, 4 polige brushless motoren.... Ieder computer koelfannetje heeft er een....
     
  3. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    In RC auto's hebben we het eigenlijk altijd over 2 en 4 polige motoren, en Castle en Tekin noemen het ook zo?
    Maar als ik het goed begrijp hebben ze het dan inderdaad over het aantal magneten op de rotor.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Dat schreef ik toch al Brutus! Dat fannetje in je computer is meestal een motor met twee spoelen. Die kan aanlopen doordat er gebruik wordt gemaakt van een sensor voor het omschakelen. Gekker nog ik heb zelfs fannetjes gezien met maar één spoel! Maar nogmaals dat zijn allemaal speciale motoren die wij in onze modellen eigenlijk nooit zullen tegenkomen.
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2016
  5. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Hoi Hoi,
    Ik gebruik zelf de YEP 100 A van hobbyking.
    Je vliegt met de oude lipo al op zijn max en met de nieuwe ga je daar overheen en kan de regelaar het niet meer verwerken.
    Ik had het zelfde probleem met de jeti en robbe ( De merk regelaars) regelaars .
    Ik gebruik nu alleen nog maar de yep in combi met een 14 pool motor op 5 s op mijn funjet ultra (al jaren) .
    De jeti was toen der tijd voor geschreven in een ander model en daar was het ook naar een aantal min. einde van de motor , liep niet goed ,timing fout.
    Sinds ik de yep gebruik is dit compleet weg , welke setup ook gebruik.
    Dit is mijn ervaring met de controllers ,waarvan ze aanvegen dat ze 240 K aan kunnen.
    Gewoon ter info , Is mijn ervaring..

    gr patrick
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Polen van een brushless zijn magneet polen en daarbij wordt ook vaak over poolparen gesproken.
    Het aantal polen is per definitie even.
    De elektrische fasen zijn bij model motoren vrijwel zonder uitzondering 3 of een veelvoud van drie. Overeenkomend met de drie draden die er uit komen.
    Model motoren met 4 polen zijn vrijwel zonder uitzondering binnenlopers, 2 en 6 polen komt daar ook regelmatig voor.
    Veel van deze 4 polige motoren hebben 12 fase wikkelingen (4x3 dus) of meer.
    Bij buitenlopers begin je meestal met 9 fasen en 10 of 12 (magneet!) polen.

    Wat betreft de motoren met maar 1 spoel en 2 magneetpolen die kom je tegen in sommige heel speciale micromodellen. Een voorbeeld is die van Daniel Baird in een DelFly Micro kloon van 1 gram vlieggewicht. De zelfgemaakte motor weegt nog geen 100 mgr. en wordt aangestuurd door een A1445 van Allegro.
    DanielBaird.jpg

    Rick
     
  7. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Hoi Rick,
    wat je zegt klopt , maar op de oude website van AXI stond bij de instellingen van de regelaar dat alle motoren van AXI 14 polig (pool paren) zijn en op 24 Graden timing .
    Helaas kan ik deze info niet meer vinden ,maar als ik dit via mijn telemetry volg klopt het wel, de meting staat op 14 pool ,gecontroleerd met een normale toerenteller.
    gr patrick
     
  8. rafgol

    rafgol

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    866
    Locatie:
    Okselaar.
    Ging het hier niet over Graphene lipo's?
     
  9. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja meer ervaringen daar mee zijn dan ook nog steeds welkom neem ik aan.;)
     
  10. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Op RCgroups las ik dat de werkelijke c waarde in de buurt van 30C ligt, even opletten dat je de zaak niet over belast.

    Ik had er ooit een excelfile voor om de werkelijke c waarde te berekenen, die waart vast nog ergens op internet rond.
     
  11. FransvH

    FransvH

    Lid geworden:
    4 dec 2011
    Berichten:
    589
    Locatie:
    Amsterdam
    De werkelijke C waarde, beter gezegd de conditie van elke lipo is nogal temperatuur gevoelig.
    Zie mijn test van de Graphene lipos met een ESR meter van Wayne Giles. Dit zijn conservatieve waardes waarbij je de lipo lang en vooral vaak kan gebruiken.

    45/90C
    21graden 23-25C
    40graden 40-42C (voor verwarmt)

    65C/130C
    21graden 29-31C
    40graden 46-48C (voor verwarmt)
     
  12. DutchRC

    DutchRC Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 12 mei 2016
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  14. DutchRC

    DutchRC Guest

    Thanks Ron :)
     
  15. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Effe een nieuwgierige vraag:

    Is de voltage hoger van een graphene-accu?
    Als dit niet het geval is, zou dat dezelfde snelheid in het bovenstaande testfilmpje kunnen verklaren, 4.25 volt (volle lipo) maal de kv van de motor is dan toch dezelfde snelheid?

    Groeten, Arnold
     
  16. DutchRC

    DutchRC Guest

    Zoooo éénvoudig is dat helaas niet ;) Het voltage is inderdaad het zelfde.. Toch kan een Betere lipo voor meer snelheid zorgen (ALS de andere lipo moeite heeft het gevraagde vermogen te leveren)..
     
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Roeland,
    De test die je doet is inderdaad niet goed om de vraag die je hebt te beantwoorden.
    In tegenstelling tot een boot en vliegtuig is het vaar een RC auto niet zo dat op topsnelheid een hoog vermogen wordt gevraagd.
    Een hoog vermogen wordt gevraagd bij het optrekken. Als je vanuit stilstand volgas optrekt is zelfs bij topsnelheid de stroom het laagst van de hele rit. Dus topsnelheid is zeker geen maat voor het vermogen dat geleverd kan worden door de accu, maar meer een maat van de klemspanning onder deze matige belasting.

    Om je vraag te beantwoorden zou je een acceleratie test moeten doen, door zo snel mogelijk op te trekken over bv 20 meter. De tijd nodig om die 20 meter te bereiken geeft een redelijk goed antwoord op je begin vraag.

    Jouw test kan dat nooit doen.

    Rick
     
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Een vliegtuig trekt met plots optoeren meer ampère dan wanneer de prop volgas ronddraait. In zekere zin geldt dit dan ook voor vliegtuigen en boten, zij het in mindere mate.
    Daarom vraag ik mij dat ook af hoe dat zit met de voltage.
     
  19. DutchRC

    DutchRC Guest

    Heren :) Ik deed deze test Gedeeltelijk omdat ik Vaak de vraag krijg of een hogere C-waarde altijd tot hogere snelheden leidt..
    Wat zou er gebeuren als ik een heleboel extra weerstand toevoeg (een remparachute bv)?

    Maar inderdaad... een acceleratie-test.. Helaas niet super makkelijk met deze wagen.. Hij heeft wielspin bij vol accelereren.. Dus sja.. was hij dan sneller weg door de lipo, of lukte de start gewoon beter?
     
  20. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik weet niet hoeveel de ampère de motor trekt, als de accu's met 19C dit goed aankunnen is er eigenlijk geen verschil toch?
    Misschien op de rollerbank zetten?
    Eigelijk zou je dan een accu met weinig C moeten nemen of een fikse motor...
     

Deel Deze Pagina