HSD 6kg TurboJet F-16 PNP: is dat wat?

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door pieter_oudenhoven, 5 nov 2016.

  1. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Hoi allemaal,

    Ik ben al jarenlang een groot fan van turbine vliegtuigen, maar ik schrik altijd wat van de prijzen. Ik kwam altijd wel uit op 5000 euro of meer, alles bij elkaar.

    Maar nu kwam ik deze tegen:

    https://www.dragonhobbyusa.com/airplanes/turbojet/f16-turbojet.html

    $2,899.99, dus €2600,-

    Heeft iemand ervaring met deze kist plus turbine? Bij de turbine zelf staat lifetime warranty, dus blijkbaar hebben ze wel vertrouwen in hun eigen product.

    En hoe zit het met support/onderhoud van de Swiwin turbine? Zijn er in Nederland bedrijven die dat doen of ben ik daarvoor afhankelijk van de fabrikant?

    Groeten,
    Pieter
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Berto levert ze. Kwaliteit is wel in orde maar het blijft veel geld voor een 'schuimpje' is mijn gevoel. Ook lijkt het me voor gras minder geschikt en kwetsbaar.
     
  3. Edsheli

    Edsheli

    Lid geworden:
    29 sep 2003
    Berichten:
    656
    Locatie:
    Swalmen
    Ik ben ook wel benieuwd of iemand al ervaring met deze turbines heeft.
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
  5. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    Ook topic op RCGroups: https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2531436
    En de EDF versie (zelfde airframe, andere EPO soort): https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2229081

    Ik weet niet of je per se een (betaalbare) F16 turbine zoekt of gewoon een betaalbare 'entry' level turbine. In dat geval, is interessant de HSD Super Viper in turbine versie. Ik vlieg zelf met de 12s EDF versie ervan die super vliegt. DIt met oog op transitie richting turbine die ik ergens de komende twee jaar hoop te maken. En dat wordt dan de turbine Super Viper versie.
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2373748
     
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heren,
    Heb er zelf eentje besteld bij Berto.
    De viper wat voor turbine het gaat worden dat weet ik nog niet.
    Denk dat het de xbl 70 word van jetsmunt lekker licht en toch 7kg.
    Hij zal ongeveer over een mnd hier zijn verwacht ik.
    Ben zelf ook zeer benieuwd maar soms moet je maar een gokje wagen.
    Heb ze gezien op jetpower en het zag er best netjes uit.
    Ook zijn er t.z.t. spare parts te verkrijgen dus dat is ook mooi.
    Gr,
    Arjan
     
  7. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb inmiddels al contact gehad met Berto via pb's. Besluit is in elk geval genomen dat áls ik er één koop, het bij Berto is en niet in het buitenland. Vooral omdat ik het prettiger vind om zoiets duurs in Nederland te kopen, voor het geval er support nodig is. Des te belangrijker omdat turbines voor mij een nieuwe tak van sport is. Bovendien: als je BTW en invoerrechten meerekent, win je waarschijnlijk nauwelijks iets door in het buitenland te bestellen.

    Maar nu nog de keuze: de Super Viper heb ik ook bekeken, maar ik heb altijd al een zwak gehad voor F-16's. Ik vind ze gewoon ontzettend mooi :). Hij is ietsje duurder dan de Viper, maar op het totale bedrag maakt het ook weer niet zoveel uit. Wel is de Viper op het oog misschien wat makkelijker te vliegen? Hij lijkt met zijn iets langere vleugels en minder pijlstelling wat meer op een 'gewoon' vliegtuig. Wat dat betreft misschien wat geschikter als eerste turbinetoestel dan een F-16? Of maakt dat niet veel uit?

    Wat ik ook overweeg: misschien eerst een F-16 EDF (hetzij die van HSD, hetzij de 90mm van Freewing). Maar ja, dat is ook weer een hoop geld terwijl ik uiteindelijk toch naar een turbine wil. En ik kom thuis qua ruimte wat in de knel als ik meerdere toestellen ga aanschaffen.

    Wat betreft mijn vliegervaring: ik ben begonnen toen ik 12 was en ben nooit meer gestopt. Inmiddels 44, dus 32 jaar ervaring. Vroeger vooral brandstof gevlogen (waaronder ook een F-16 met 4cc motor en duwprop). Tegenwoordig vlieg ik alleen maar electro. Van kleine Stuntmaster tot een 1700mm P51 Mustang en van T-rex 450 heli tot Robbe F-18 nanojet EDF. Die laatste is wel erg klein, dus waarschijnlijk niet te vergelijken met een turbine. Hoewel ik dus wel al gewend ben om te vliegen met toestellen die voor de bestuurbaarheid enige snelheid nodig hebben omdat ze geen luchtstroming over de roeren krijgen van de prop.

    Vraag is dus eigenlijk: is voor een ervaren piloot met enige EDF ervaring de F-16 een goede keuze als eerste turbine model? Of kan ik beter starten met een iets makkelijker turbine model of een flinke EDF F-16?

    Groeten,
    Pieter
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2016
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Viper vliegt beter en is als eerste jet zeker een aanrader tenzij je veel ervaring met snelle zware edf's hebt. Er zijn ook betere trainers uiteraard....
     
  9. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Na jaren gevlogen te hebben met hoofdzakelijk helies wou ik ook wat anders.
    Heb toen een viper jet gekocht van black horse ik wou eigelijk ook een turbine maar vond het gewoon te duur.
    Heb hem eerst met een edf uitgerust eentje die op papier 5 kg deed.
    Alles klaar gemaakt en begonnen met vliegen nou dat was een tegenvaller.
    Voor mij kan het niet hard genoeg gaan en het vloog op zich prima maar echt snelheid zat er niet in.
    Genoeg tips gekregen op de club wat ik allemaal wel niet kon verbeteren qua door stroming tunnel.
    Maar had voor mij zoiets van ben er klaar mee heb dezelfde avond er alles nog uitgesloopt.
    En een kingtech k45 besteld wat een verschil en wat een beleving geluid en snelheid.
    Je kunt wel eerst wat anders bestellen maar kijk uit of deze wel om te bouwen is.
    En een setje voor edf is ook niet goedkoop ( edf regelaar accu,s).
    Dus als je zelf al zegt dat het puur uit kosten overweging is kijk dan uit .
    Had precies hetzelfde en ben uiteindelijk toch over gestapt.
    Wat wel handig is of er meerdere mensen met een turbine vliegen.
    Zodat je tips en tricks kunt krijgen daar heb ik wel veel aan gehad.
    Denk inderdaad dat de viper ietje makkelijker is maar qua vlieg ervaring moet het toch kunnen.
    Nu is turbine wel wat anders dus een foutje is zo gemaakt nietwaar maar ja dat hoort erbij.
    Het ging bij mij prima en toch maakte ik een stuiterlanding en het neusje kon het niet hebbben.
    Heb alles overgezet in een avanti en daarom wil ik er nog eentje bij hebben.
    En qua kosten is een schuimpje een lachtertje ten op zichte een gfk kist.
    Hoop natuurlijk wel dat het wel heel blijft anders word het nog goedkoop duurkoop.
    Het blijft natuurlijk wel appels met peren vergelijken.
    Maar als ik zo de filmpjes kijk dan lijkt het best goed te zijn.
    Veel succes met de keuze.
    Gr,
    arjan
     
  10. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Borne (OV)
    Zag dit filmpje staan op
    YouTube hoe zo'n Viper
    gemaakt werd bij HSD

     
  11. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ja, een turbine lijkt mij ook een heel stuk mooier dan een EDF. Ik heb ook een hele tijd naar filmpjes van de Freewing 90mm F-16 zitten kijken en met zijn 12 blads fan klinkt dat best al heel mooi. Hoewel je toch nog vaak die hoge pieptoon van electromotor hoort. En als je daarna een echte turbine hoort, blijft het toch een wereld van verschil.

    Mijn idee was overigens niet om een EDF F-16 te kopen met als doel deze later om te bouwen. Ik dacht meer aan het kopen van 2 toestellen: een EDF F-16 (bv Freewing 90mm) om nog wat meer ervaring te krijgen en daarna bv de HSD turbine F-16. Maar ik weet wel hoe dat gaat: als ik dan eenmaal met de HSD turbine F-16 gevlogen heb, is die Freewing daarbij vergeleken natuurlijk ontzettend saai. Dan verdwijnt ie op zolder of verkoop ik 'm (met veel verlies).

    Wat dat betreft kan ik misschien beter een Viper kopen, dan heb ik direct een turbine. Daar kan ik me vast een paar jaar mee vermaken. En de motor kan ik later omzetten naar een HSD F-16. Maar eenmaal omgezet naar de F-16, vlieg ik waarschijnlijk niet meer met de Viper. En 2 turbines kopen is weer wat duur.

    Tsja, keuzes, keuzes :)

    Net nog een paar filmpjes bekeken van zowel de Viper als de F-16. De Viper lijkt wel langzamer binnen te komen bij de landing. Sowieso zie ik mensen met de Viper eigenlijk altijd mooi landen terwijl ik bij de F-16 toch een paar rare stuiterlandingen tegen kom. Kan ook toeval zijn en aan de piloten liggen. Maar ik krijg de indruk dat de Viper (zoals meerdere mensen hierboven ook al meldden) inderdaad een stukje makkelijker vliegt.

    Punt is ook dat ons veld Noord-Zuid ligt. Bij westenwind moet je dwars landen. Dat lukt met die Viper vast eerder dan met de F-16. Ook wel zonde als ik een F-16 heb en ik kan er vaak niet mee vliegen vanwege verkeerde windrichting.

    O ja, ik heb wel een clublid die ook met turbines vliegt. Is ook wel eens actief op dit forum: John. Alleen heeft ie een hekel aan schuimpjes dus ik durf hem niet te zeggen dat ik deze HSD toestellen overweeg ;):)
     
  12. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    569
    Gewoon ter info. heb zelf gevlogen met de taft viper.
    Bijna gelijk van opbouw als deze.


     
    Laatst bewerkt: 8 nov 2016
  13. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Bedankt voor de video's. Vooral die review was nuttig. Vertikale staartvlak vastlijmen dus. Verder blijkbaar goed toestel.
     
  14. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    wat ik zo lees in de diverse fora (RCGroups, EDF en turbine topic) over de HSD F16, is dat vooral de nose gear kwetsbaar is, helemaal op gras. Het draaipunt (bevestiging poot aan mount) is breekbaar en de gehele mount zelf is kwetsbaar. Dat is wellicht het overwegen waard.

    Ik vlieg mijn Super Viper (dus de EDF versie) van gras, probleemloos. Dat spreek mijzelf zo aan van de Super Viper; de kist heeft weinig onderhoud/reparatie nodig.

    Zoals je beschrijft, zou je de turbine uit de Super Viper later naar een F16 airframe kunnen overzetten.

    Mijn pad naar turbine in de toekomst is als volgt:
    - 90mm Freewing Yak 130: eerste kennismaking met grotere EDF. Juist deze kist gekocht ivm de gesleepte poten dus goed vanaf gras te vliegen. Nadeel: op 6s is de kist net aan te vliegen. Je leert er iig wel goed anticiperen door, weer bruikbaar bij turbine later. :)
    - 12s HSD Super Viper: grotere kist en mijn Lipo's van de 90mm EDF te hergebruiken in de Super Viper
    - toekomst: HSD Turbine Super Viper. Op het oog de Kingtech of de jetsmunt turbine ivm onderhoud in Europa mogelijk.

    (OT: nog steeds blij met de 1700mm Mustang? :) )
     
  15. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Goed verhaal als het goed is komen er ook spare parts.
    Dus mocht er iets stuk gaan dat kun je het misschien nog repareren.
    Mijn viper komt als het goed is deze mnd nog dus ben zeer benieuwd.
    Het maatje is ook gewoon prachtig en je zult hem goed kunnen zien met die kleur.
    Ben bang als je eenmaal een turbine gevlogen hebt die qua maat ongeveer hetzelfde is dat je nooit meer de edf aan zult raken dus dan is het ook weer zonde geld.
    Mocht je ergens in geinvesteerd hebt.
    Tegenwoordig heeft kingtech ook een onderhouds dienst in Luxenburg.
    Maar voor mij heeft de jetsmunt 70 ook de voorkeur lekker licht en ook telemetry aan boord.
    En natuurlijk een kg meer druk ipv. de kingtech 60.
    Kingtech heeft levenslange garantie wat dat ook mag betekenen.
    Denk dat dingen die gewoon aan slijtage onderhevig zijn gewoon moet afrekenen lijkt me.
    De jetsmunt is wel een stukje duurder.
     
  16. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Had het filmpje al eerder gezien van die crash.
    Bij ons op de club hadden ze er ook over dat het richtingsroer er vanaf brak.
    Heb er verder niks over kunnen vinden wat er nu structueel mis is.
    Als het vastlijmen de oplossing is dan moet dat maar.
    Hij rolde wel vrij snel maar dat moet toch kunnen lijkt me.
     
  17. pieter_oudenhoven

    pieter_oudenhoven

    Lid geworden:
    21 mei 2010
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Nieuwegein
    Ik moet ook zeggen dat de balans nu redelijk begint door te slaan naar de Super Viper. Lijkt me toch een betere keus als eerste turbine kist. Bovendien heb ik dan nog een ander toestel, de F-16, waar ik naar toe kan leven. Als ik met de F-16 begin en ik wil iets mooiers, dan wordt het al snel iets groters, met duurdere turbine. Terwijl overstappen van Viper naar F-16 'slechts' €1200 euro kost. :)

    Da's waar ook, die had jij me aangeraden :). Ja, hij bevalt prima! Ik heb er nog een soundmodule ingebouwd, en dat maakt hem in mijn beleving helemaal af. Onzettend veel mee gevlogen dit seizoen en hij is nog steeds in topconditie. Alleen de piloot was losgeraakt en rammelde los door cockpit. Misschien losgetrild door de soundmodule. Maar hij zit weer vast!

    Bedankt voor de tip. Dan ga ik ook eens naar die Jetsmunt turbine kijken. Past ie zonder meer in de Viper of zijn er dan aanpassingen nodig?

    Waar ik nog benieuwd naar was: hoe zit het met de crashbestendigheid van turbines? Ik ga er niet vanuit dat het gebeurt, maar stel.... Als ik vroeger met een brandstofkist crashte, was de motor na schoonmaken eigenlijk altijd nog wel goed bruikbaar. Soms was een naald verbogen, maar dat was het dan ook. En die motoren zaten altijd voorop. Voordeel van een turbine is dat ie nog een flinke kreukelzone voor zich heeft. Maar wellicht zijn ze kwetsbaarder en gevoeliger voor schokken?
     
  18. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Heb daar zelf gelukkig nog geen ervaring mee.
    Een kennis van mij wel waarvan 1 vrij hard een slootwal in gegaan .
    Hij heeft hem opgestuurd voor onderhoud en er was niks mee aan de hand.
    Voordeel is ook dat hij dan gewoon weer 25 uur kan draaien omdat hij zijn onderhoud gehad heeft .
    Waar ik zelf wel benauwd voor ben is als de boel in de hens gaat.
    Volgens berto gebeurt dat 1 op de 10 crashen .
    Dus tip in elk geval motor aan en uit op schakelaar zodat je hem snel uit kunt zetten .
    Ook eventueel bij een te harde landing waarbij het veld te kort is.
    Turbine zuigt alles naar binnen toe.
     
  19. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    Je vroeg je ook af of de jetsmunt er wel in past?
    Het is smaller dan een kingtech 60 maat de strip aan de turbine om hem vast te zetten lijkt behoorlijk breed te zijn.
    Bij finale modelbou verkopen ze de viper als global turbofoam met verschillende combinaties .
    Dit is qua kist dezelfde dus dat moet passen.
    Global jet club schijnt hier en daar zijn eigen stempel erop te zetten qua opbouw.
    Schuimpje is hetzelfde .
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2016
  20. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    267
    In elk geval gaan we nu de winter in dus is het tijd om weer spulletjes gereed te krijgen voor het volgende seizoen .
    Op dit moment hebben wij geen bruikbaar veld dus dat is balen.
    Maar het volgende seizoen beschikken wij over een prachtig veld op een van de mooiste locaties .
     

Deel Deze Pagina