Accupack maken voor 6 volt servo

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bel10, 18 nov 2016.

  1. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Hey,
    voor een grote 6 v servo in m,n 1 op 10 zilvermeeuw wil ik een accupack maken van 5 cellen eneloop ,nu hebben die volgeladen een hogere spanning dan 6 v.Vraag : kan dit en ook de stuurservo hierop aansluiten,
    Grtz Bel10
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In de autowereld doen wij niets anders.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou dan gewone NiMH cellen. Eneloop NiMH cellen hebben lage zelfontlading (zender), maar zijn minder goed in leveren van hoge stromen. E.e.a. natuurlijk ook afhankelijk van capaciteit.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Voor vrijwel alle "gewone" servo's is 6V het absolute maximum. Het advies is dat de voedingsspanning niet hoger wordt dan 5,5V. Dat zijn de specificaties van de meeste chips die in de servo's worden gebruikt. Een spanning van 5V is veruit te prefereren en dan kom je op 4 cellen uit. Dat is echt ruim voldoende voor nagenoeg alle toepassingen, zeker voor een zeilboot want volgens mij is jouw Zilvermeeuw een zeilboot.
    Pas op met digitale servo's! Er zijn (vooral de oudere) types waar zelfs 5,5V al te hoog is!

    Het klopt dat in de autowereld vrijwel alle rijders een 6V accu gebruiken. Het is ook zo dat een doorgebrande servo in de autowereld veruit het meest voor komt. In de boten en vliegtuig wereld kom ze zelden of nooit een doorgebrande servo tegen omdat daar zelden 6V gebruikt wordt (werd??). Vraag het de service dienst maar eens!

    Om je stuurservo te beschermen raad ik je aan om minimaal 1 diode, liever twee, in serie met de + draad van die servo op te nemen. Dat is geen ideale oplossing maar beter dan niets. Een goed bruikbare diode is een 1N4001 t/m 1N4008. Het laatste nummer (1 - 8) is een aanduiding voor de maximale spanning. De 1N4001 is bruikbaar tot 35V (50V piek) en de 1N4008 tot 850V (1000V piek). Deze diodes mogen maximaal tot 1A continu gebruikt worden en dat is voor een stuurservo ruim voldoende. Het zijn zeer goed verkrijgbare diodes die weinig kosten.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welk merk/type servo hebben we het eigenlijk over Bel? Idem stuurservo.
    En welke accu-capaciteit?

    Uiteraard zijn de door Ernst beschreven diodes niet nodig als je vier i.p.v. vijf cellen gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 18 nov 2016
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Misschien moet je eerst eens kijken waarom daar vaak servo's doorbranden voordat je een oordeel hebt. In de autowereld gaan de servo's het snelst kapot door verkeerde endpoints waardoor de servo op volle uitslag geblokkeerd wordt. Bij RTR is het vaak de lage kwaliteit en/of lage specs die een servo kapot doet gaan en in de brandstof racerij de vibraties. Een 6v accu alleen is zelden de reden, daarom wordt nu ook al een tijd met succes 2S LiFePo accu's gebruikt op normaal 6v apparatuur.
    Ik denk dat vandaag de dag specifiek 5v servo's nog amper te vinden zijn.....

    Maar inderdaad, wil je problemen ontlopen kan je beter een 4 cellen pakket gebruiken want de extra snelheid van 1 cel meer zal denk ik niet echt nodig zijn.
     
  7. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    M`n zeilservo is een Turnigy S8166 die volgens opgave met 6 v gevoed moet worden ,m`n stuurservo is een gewone 4,8/6 v ,weet nr nu even niet,grt Bel10
     
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Vanmorgen even gekeken naar stuurservo is HK 15269,grtz Bel10
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Beiden servo`s werken prima op 4 of 5 cellen.
     
  10. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Heb besloten om een 6 v pack te maken/kopen en bij stuurservo een diode te plaatsen,maak tzt een kiekje;),bedankt voor het meedenken,gtz Bel10 :bye:
     
  11. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ter ere waarvan de diode ???
     
  12. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Ik wil het risico niet lopen dat m,n stuurservo doorbrandt,misschien kan het maar! Liever niet:mad:,grtz Bel10:bye:
     

Deel Deze Pagina