Beste lezers, ik probeer NiMH batterijen (AAA en AA) te laden met een Maxxtrax 680 lader. Ik heb daartoe batterij-houders gekocht van 8 stuks. Dus de 8 batterijen van formaat AA of AAA laden in serie. De lader heb ik ingesteld met 1.0 A laden en 0.5A ontladen echter als ik enkele cycli van laden en ontladen probeer te doen komt er niks uit en gaat er ook niks in (<100 mA). Dus je zou kunnen concluderen dat de 8 batterijen helemaal niet leeg zijn, maar t tegendeel is waar. De batterijen zijn enorm snel weer leeg bij gebruik. Dus wrs doe ik iets fout met opladen. Maar wat? Moet ik ze toch stuk-voor-stuk opladen en niet in serie? Het gaat om Eneloop batterijen dus kwalitatief wel ok. Ik hoor graag van jullie als er tips zijn! Bye, Brey vanuit Maastricht
Heb je de lader goed ingesteld op NiMH cellen? Zijn je batterijen goed geplaatst in de batterij houder? Maken ze goed contact? Batterijhouders geven niet de meest betrouwbare contacten, en zijn niet geschikt voor hoge stromen van 1A of meer. De Eneloop batterijen houden hun lading zeer lang als ze niet gebruikt worden.
je laad met 1A 8 accus. pak ff je zakjapannertje en reken uit hoeveel A per accu overblijvt dan heb je het antwoord. Om iets uit te halen moet je eerst iets instoppen
De accucellen zijn in serie geschakeld. de laadstroom van 1 ampere gaat door elke cel. Deze wordt niet verdeeld over de acht in serie geschakelde cellen.
Daar heb ik geen zakjapanner voor nodig want de laadstroom is ingesteld op 1A dus wordt elke cel geladen met 1A! Oops. N.P.S was me net voor.
Eneloop AAA cellen hebben doorgaans een vrij beperkte capaciteit (<1Ah) en zijn in mijn ervaring minder geschikt voor snelladen (zeker in een contactgevoelige batterrijhouder). Probeer eens rustig met 100 of 200mA te laden. De AA'tjes met ca. 2.5Ah capaciteit laad ik ook altijd met 200-400mA. Ik vind het anderzijds geen goed idee om meteen 8 cellen in serie te laden.1 cel flink in onbalans met de overige 7 kan het (ont)laden al flink verstoren. Voor mijn huis-tuin-keuken NiMh cellen heb ik een printje gemaakt voor het laden 1 of 2 cellen. Ik neem wel aan dat je het NiMh laadprogramma gekozen hebt.
Bij laden van NiMH hoeft geen spanning ingesteld te worden want NiMH cellen worden geladen met constante stroom, die wordt ingsteld, ongeacht aantal cellen. Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is. Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet. En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen. 'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid. Modelbouw FAQ's → [FAQ] Accu's en laadtechnieken → De Nikkel-Metaalhydride accu en ook → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, rvs) PK-Racing - akku laden info
Waarvoor/in, hoe gebruik je de accu's? Ontlaadstroom? Daar zijn Eneloops namelijk minder goed in. Accu-houders in de kliko, ondingen, storingsbronnen. Accupacks solderen. Accupack soldeertips S39 / S65 en soldeer-vet/pasta zijn grote bagger!!!
Nederlandstaligere, betere en uitgebreidere handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucell/Maxtrax/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC 50watt laders. Voor de liefhebbers ook in het Engels, Duits en Frans: www.produktinfo.conrad.com/.../MULTILADER_ENTLADER_ B6_de_en_fr_nl.pdf