Ik zou graag een viertakter rechtop inbouwen in een kist maar de tank komt dan ca. 6cm onder de carburateur te liggen. Niet ideaal dus, zou een Perry pompje dit hoogteverschil kunnen oplossen of weten jullie andere mogelijkheden? Het gaat om een 17cc Laser in een Lazy Ace dubbeldekker Voorbeeld van kist op YouTube: Groeten, Ralf
Ik heb in het verleden bij een soortgelijke situatie wel verbetering gezien na het plaatsen van een 4-takt Perry pompje. Het ging bij mij om een ASP 10 CC.
Die 6 cm zijn echt geen enkel probleem bij een kist die niet voor kunstvlucht gebruikt word, hoor.... Zeker niet als je tankdruk gebruikt: Tankdruk overwint moeiteloos 20 cm hoogteverschil. Ik heb een OS FP10 in een paramotor, die de tank 15 cm onder de carburateur heeft liggen, en dat functioneert vlekkeloos (al gaat hij een haartje schraler lopen als je "steile" bochten vliegt). Ieder handboek zegt, "de hartlijn van de tank moet gelijk liggen aan de hartlijn van de sproeiernaald", en bij iedere Charter, Taxi, Westerlyof Calmato, is dat constructief gewoon volledig onmogelijk (als je het ontwerp volgt).... Een andere optie die heel erg goed werkt, is de motor ondersteboven inbouwen, en dan in de tank de ontluchting (of tankdruk) via de vulleiding (het buisje wat tot de bodem van de tank loopt) laten gaan. Je krijgt dan dat effectief de brandstofdruk zich gedraagt alsof het brandstof niveau precies bij het uiteinde van dat pijpje ligt. De uitleg er achter is wat lastig om per text te doen, maar geloof me: Werkt perfect! De oplossing van Hans werkt overigens ook 100% goed, maar is wat prijziger (niet duur op zich, maar een motor en twee slangetjes omdraaien is gratis ).
Bovenstaande foto's zijn inderdaad van een trainer, waar ik destijds kunstvlucht mee heb geoefend, tot ik hem in de lucht zijn vleugels zag opvouwen. Later heb ik in een soortgelijk model eens mijn poor-mans G-meter gestopt en tijdens zo'n looping trok ik met gemak 8G. Dan is een hoogteverschil van 6 cm ineens 48 cm geworden, wat mij verklaarde waarom mijn motor dan slecht ging lopen.
Hans dank voor de plaatjes , goed te lezen dat het plaatsen van een pompje verbetering brengt. Nog beter is om te horen dat die 6 cm hoogteverschil geen enkel probleem zou moeten zijn voor deze kist Voor wilde kunstvluchtfiguren ga ik de Ace niet gebruiken daar bestaan wel andere typen kisten voor . hooguit een loop en rol op zijn tijd. Mogelijkheid om de motor ondersteboven in te bouwen heb ik ook bekeken, dit zou nog goed in de romp passen ook. Mijn mening is echter dat je op een kist als deze (nostalgisch) de motor in het zicht mag hebben, zeker de mooie cilinder van de Laser Tankdruk zou ook een optie zijn, bij de Lasers wordt er niet standaard een nippel op de uitlaat meegeleverd maar deze is er evt. zelf op te monteren. Dank jullie wel voor de input mannen ik ga me beraden. Groeten, Ralf
Of... de aanzuiging van de Laser is heel erg goed. Deze zit namelijk boven bij de kop, en niet zo als bij de OSjes ter min of meer hoogte van de as. Levelen is dan alleen mogelijk als je de motor dwars plaatst... immers...
Daarom ook de opmerking, geen wilde kunstvlucht... Ik heb geen flauw idee hoeveel G een Calmato trekt, maar ik weet wel, dat de 4 cm tussen hartlijn en sproeier bij mijn Calmato geen enkel probleem oplevert, en die draait op benzine (ofwel nog veel gevoeliger voor mengselveranderingen....)
@ralf.. Die 6cm is geen enkel probleem, zo'n Lazer zuigt harder dan een 'poolse bollensteekster' zeg maar. Echter wel draaien zonder tankdruk, dan is de afstelling een stuk minder kritischer. Ger.