Koelkast ombouwen compressor verschil?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door ultimate25, 24 dec 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je hebt hartstikke gelijk, daarom ook dit, reeds in post 4:

     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen, aan de andere kant van de wereld: IMG_2917.JPG IMG_2918.JPG
    Dag of vier geleden hier het AC-tje van de slaapkamer laten repareren....
    Er werd éérst begonnen met wat gas af te laten (R22, nog wel).... Daarna er weer wat bij, er weer wat uit, tot het goed was....
    Toen bleek de binnen-unit electronisch niet in orde, dus een nieuwe geplaatst, en je raad het al....

    De monteur was wel op de hoogte van de eisen, maar ach... niemand doet dat hier, dus als hij het wel zou doen, kan hij niet met de rest concurreren, he? Men werkt nog op oude voorraden R22, want ook hier is het niet meer in productie, maar "er is nog wel voor een paar jaar...."
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Die had ik nog niet gelezen. Inderdaad.
    Maar zoals je foto's tonen , het is net een een verkeersbord wat iedereen negeert. Bij mijn vorige werkgever (Thermo King) hadden we er zelfs een hele administratie voor. Er moest speciaal zilversoldeer gebruikt worden en iedere koelmotor had een soort 'inentingsboekje'. Leverde TK onjuist werk af dan kon je rekenen op een bekeuring, kwam de wagenparkbeheerder niet op tijd voor onderhoud en er was gelekt dan was hij fout. Vreemd genoeg weet ik van een Nederlandse reder die liet zijn schip buiten Nederland repareren en liet in India ergens er weer 'fout' (freon 12) gas bijvullen. En een koelaggregaat dat een scheepskoeling vriezend houd bevat wel wat kubieke meters van dat foute gas.

    Nogmaals ik wil geen bromsnor zijn.... maar zo gaat de wereld naar de kloten simpel gezegd. En wat betreft TK, dat was best wel handig men zamelde restjes zilversoldeer (stukjes van 3 a 4 cm) voor mij in gingen anders toch bij het afval metaal. Verder kroop ik regelmatig de oud alu bak in vond ik ook altijd wel wat van mijn gading, bouten en moeren vanaf M3 mocht ik altijd zo meenemen, ook waren er bakken rubber dempers van M4 t/m M8, er was een draaibank, lasapparatuur... erg handig maar is niet meer.... ontslagen door een Excel pennelikker in Amerika. Gelukkig wel weer met 55 jaar (180 sollicitaties ongeveer) een baan gevonden, ach wel goed maar die hobby extra's bevielen wel.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2016
    michana vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb weet van de administratie.... Heb het zelf ook jaren moeten voeren, voor o.a. een AC met 250 kilo gas per circuit.

    En inderdaad, zo gaat de wereld naar zijn kloten, maar je doet er zo verdomd weinig tegen.....

    Bootje waar ik nu op zit, heeft nog R22, domweg, omdat er sinds het verbod daarop nog geen ingrijpende service of bijvulling voor nodig is geweest (wat best wel apart is voor een systeem met open compressor). Dien tengevolge heb ik zelfs nog iets van 5 kilo R22 op voorraad, en daar ben ik héééél zuinig op, want je kunt zeggen wat je wilt, maar de moderne gassen werken klote qua inregelen.
     
  5. ultimate25

    ultimate25

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    25
    Bedankt voor uitleg hoe te berekenen, altijd makkelijk om op te schrijven ;)

    Ja ik ben op de hoogte van de regeltjes:D maar dan denk ik wij doen het netjes maar de wereld landen om ons heen en ver daar buiten dan:rolleyes:? dan valt ons kikker landje niet eens meer op denk ik maar je hebt gelijk, mag niet zo laten ontsnappen. Enig idee waar het eigenlijk blijft bij een recycling? zei moeten het op vangen lijkt mij maar waar blijft dat?

    Maar goed ik ben nu eerst begonnen met het demonteren van de oude compressor en alle olie en vet eraf gehaald let niet op de kwaliteit fotos zijn van mobiel

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    heel nice om te zien, en interessant ook. Maar is het allemaal de moeite? Voor zo'n 100 euro of mss minder heb je toch een instap compressor? Die voldoet wss wel voor vele spuitjobs?
     
  7. Dekker

    Dekker

    Lid geworden:
    7 aug 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    Stompetoren
    Laat dit duidelijk zijn! Vanaf 1 januari 2010 is besloten tot een uitfasering van R22. Het is sindsdien niet meer toegestaan om bestaande koel-, vries- en airconditioninginstallaties die zijn gevuld met het koelmiddel R22 bij te vullen met nieuw R22. Er mag alleen nog bijgevuld worden met geregenereerde (teruggewonnen en bewerkte) R22. Vanaf 2015 mag er helemaal geen R22 of de met R22 gemengde servicekoudemiddelen meer gebruikt worden.
    Als je een oude koelkast wilt gebruiken , laat dan je koudemiddel er door een erkent bedrijf uithalen (NVKL). Dit is een kleine moeite. Er zit heel weinig in deze systemen.
    Voor een knappe compressor kan je ook even kijken bij een koeltechnische bedrijf in de buurt. Vaak hebben zij nog wel een oude compressor staan met een aardig vermogen.
    De compressor heeft vaak nog voldoende olie in het systeem omdat de olie in een gesloten systeem altijd terug keert naar de compressor. Gebruik een afscheider, te kopen in de bouwmarkt.
    Vergeet niet een pressostaat toe te passen voor de afslag van de compressor want deze gaat vrolijk door met draaien.
     
  8. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Zoveel werk, zoveel moeite en waarschijnlijk ook geld voor je iets werkends krijgt? Voor 100 tot 150 euro heb je bij HBM een prachtige compressor waar je geen omkijken naar hebt. Ik snap je idee maar soms is kant en klaar toch beter.
     
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik heb het ook gezien en dacht precies hetzelfde.
     
  10. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Is helemaal niet veel werk, zeker niet als je een bestaande compressor ombouwt( en er zijn ook genoeg mensen waarvoor 150 euro een hoop geld is ). En of het aflaten van het gas meer milieu vervuilend is als een nieuwe compressor kopen voor 150 euro + het verwerken van de R22 is nog maar de vraag. Die 150 euro is de goedkoopste stille compressor, want een herrieschopper compressor vergelijken met een fluister stillen compressor is natuurlijk niet eerlijk.
     
  11. wim62

    wim62

    Lid geworden:
    7 apr 2012
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Arnhem
    Kijk anders even op youtube bij (compressor maken) .
    Staan leuke voorbeelden bij .
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Appels en peren allemaal.
    je oude compressor was 2 pk
    je "nieuwe" 70 Watt

    Dat is de titanic vergelijken met een opblaasbootje voor kinderen tot 3 jaar.
     
  13. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Als het goed is wordt het teruggeperst in een cylinder en opgenomen in de stekboekhouding. Daarna is het min of meer legaal geworden. En hoe het dan verder gaat weet ik ook niet precies maar als er onjuist mee gehandeld wordt dit duidelijk in de stekboekhouding die regelmatig nagelopen wordt door instanties.

    Dit alles onder het motto, alle kleine beetjes helpen nou eenmaal.
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2016
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    R22 zal vermoedelijk verwerkt worden tot iets onschadelijks.
    De nog gewoon toegestane gassen zullen vermoedelijk gereinigd worden en weer de handel in gaan.

    Nee... dat is helemaal geen vraag, dat is een zekerheid!.... Dat R22 is een gas wat de Ozonlaag aantast en dat tot in lengte van jaren blijft doen want het breekt nauwelijks af (het werkt als een soort katalysator op Ozon, dus een klein beetje gas richt héél veel schade aan).
    Verbranden kun je het ook niet, want het levert heel giftige producten op (als ik me goed herinner o.a. blauwzuurgas).

    Je zult het echt langs chemische weg moeten verwerken, en hoe dat precies in zijn werk gaat durf ik ook niet te zeggen, ik kan daar nul informatie over vinden.
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Als je alleen maar oude koelkasten inneemt is de balans in die boekhouding altijd PLUS,
    Geen mens kan dan bewijzen dat je 90 ipv 100 koelkasten hebt afgezogen.
    Er kunnen namelijk ook al lege koelkasten worden aangeboden.
     
  16. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.510
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Over de stekboekhouding.
    De cylinder wordt gewogen voor het afzuigen .... en daarna als het klaar is nog eens. En dat gaat de stekboekhouding in. Je weet dan letterlijk hoeveel er uit het apparaat is gekomen. Dus als een koelkast al leeg is dan is het niets. Simpel als dat. Trouwens dat terug persen is een proces wat best wel lang duurt. En het stekcerticaat daar moet je best wel wat voor doen, en als je ermee rommelt dan ben je hem zo weer kwijt.
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heb ik.
    Nogmaals: de vuilstort meneer kan nooit een foute boekhouding hebben als ze alleen maar innemen.
     
  18. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Valt inderdaad wel mee en na het kopen van alle spullen en het legaal afvoeren van de koelgassen zul je zeker veel geld besparen. Om nog maar te zwijgen van de betrouwbaarheid van zo'n 'fluisterstille' zelf gebouwde compressor.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.915
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat dacht je maar.... Als jij 100 geleegde koelkasten hebt, die elk 350 gram gas zouden moeten bevatten, zou je ook 35 kilo gas moeten hebben. De redelijkheid van "ja maar meneer, sommige kasten zijn al leeg als ze hier komen" valt soms ver te zoeken....

    Ik heb precies hetzelfde met de vuile olie boekhouding.... Als ik de olie van mijn hulpdiesel ververs (40 liter) en er ook regelmatig tussen de bedrijven door een paar liter ingooi (zeg, 10 liter totaal), wil men zien dat er 50 liter vieze olie in mijn vuiltank bijgekomen is, en "ja maar meneer, die diesel verbránd ook olie...." dat geloven de milieuNazi's in Hamburg niet echt hoor.....

    (dus dan keil ik er 10 liter water bij in en dan zijn ze weer tevreden... :D )
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.351
    Locatie:
    Woerden
    Het zit net iets anders in elkaar Brutus.
    Het UV licht in het zonlicht breekt de freon (R22) langzaam maar zeker af. Daar komt chloor bij vrij en het is dat chloor wat de ozon aantast waardoor de "ozonlaag" minder wordt. Bij het uiteenvallen van één molecuul freon komen twee moleculen chloor vrij. Het probleem is dat elk molecuul chloor een molecuul ozon afbreekt. Dus één molecuul freon vernietigd twee moleculen ozon. Zie HIER.

    Onder invloed van het UV licht vinden nog meer chemische processen plaats daarboven en het uiteindelijke product is een agressieve chloor molecuul, een vrije chloor radicaal, over blijft. Die agressieve chloor molecuul kan, ook weer van energie voorzien door het UV licht, weer een ozon molecuul afbreken. Dat kan dus heel snel gaan. Zie ook HIER.
    Er ontstaat dus een soort kettingreactie die door blijft gaan tot alle ozon op is of die chloor molecuul op een andere manier onschadelijk wordt gemaakt. Behalve ozon kan hij ook binden met andere moleculen in de atmosfeer. Uiteindelijk wordt hij dus wel onschadelijk. Helaas kan ondertussen wel een grote hoeveelheid ozon zijn vernietigd.

    De hoeveelheid freon en daarmee agressieve chloor is gelukkig al zeer sterk gedaald en de ozon laag is zich zelfs al langzamerhand weer aan het herstellen. Pas wanneer er helemaal geen chloor meer in de atmosfeer komt zal het proces uiteindelijk stoppen. Dat zal echter nooit gebeuren want een fikse vulkaan uitbarsting dumpt ook grote hoeveelheden chloor in de atmosfeer. Dat is echter natuurlijk en is altijd al zo geweest. De atmosfeer kan dat wel aan. Misschien is het zelfs wel noodzakelijk om te voorkomen dat er teveel ozon ontstaat. Dat kan ook weer vervelende gevolgen hebben voor het leven hier op het aardoppervlak.

    Alles hier op aarde is een delicaat samenspel van maken en afbreken. Van leven en dood. Wij zijn helaas bezig om dat evenwicht te verstoren. De aarde en "het leven" zullen dat wel overleven. Er zullen vele levensvormen uitsterven, de mens waarschijnlijk ook, maar er zal een nieuw evenwicht ontstaan waar weer andere levensvormen van zullen profiteren.
    Hoe zal alles er hier over pakweg 100.000 jaar uit zien???? ;)
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina