Bouwverslag Pipercub

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Superkeyer, 25 apr 2016.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Mijn Goldberg Piper die wat betreft afmetingen gelijk is aan die van jou en wat betreft constructie vrijwel gelijk is, weegt vliegklaar 3056 gram. Dat is inclusief 4 servo's en een 5 cellen 3200 mAh Li-Po.
    De romp weegt 1735 gram, de vleugel 866 gram en de Li-Po 455 gram. Het zwaartepunt was zonder toevoeging van ballast op de goede plaats te krijgen door de schuiven met de plaats van de Li-Po. Een dikke kilo meer gewicht (inclusief de ballast) komt niet van een sleepkoppeling en extra servo('s). Dan moet er iets anders heel erg zwaar zijn.

    Heb ooit een gevlogen met een Goldberg Piper die bijna 4 kg woog. Dat was geen onverdeeld genoegen...
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nee, dit klinkt niet goed en gezegd moet, ik kreeg al een beetje die indruk van de video.
    Een hogere vleugelbelasting laat je minimumsnelheid omhoog gaan. En dat gaat zowel ten koste van het vliegbeeld (een Piper Cub die vliegt als een speedmodel) als het stuurgemak (even niet opletten en je snapt zo een spin in).
    Geloof het of niet, maar er zijn nog steeds mensen die menen dat overgewicht kan worden gecompenseerd met meer motorvermogen.....
     
  3. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Het viel mij ook tegen maar ik denk dat het toch een optelsom is, de grote wielen doen ook mee. Misschien dat het dubbelen van de romp ter hoogte van ramen niet nodig was maar het zat bij de geleverde onderdelen. Ook de piloot met een servo(tje) kan eruit maar dat levert ook niet veel op.
     
  4. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Meer motorvermogen is nog meer gewicht dus dat gaat het zeker niet worden. Overigens ligt de lipo tegen het brandschot en kan dus niet(zondermeer) naar voren.
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  6. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Ja dat klopt, de gehele romp is van triplex alleen het stabilo en het kielvlak zijn van balsa. Zou de romp dan ook voor een groot deel uit balsa moeten bestaan???

    Overigens heb ik net de romp gewogen en zonder lipo weegt die 2530 gram.
    Het bommenluik heb ik er uitgehaald en dat weegt 135 gram in het gat dat ontstaat heb ik een luikje gemaakt en dat weegt 15 gram. Het helpt wel maar is natuurlijk niet de oplossing. Er vliegen bij ons verschillende Pipers die geheel van triplex zijn gemaakt. De volgende keer zal ik een weegschaal meenemen naar het vliegveld om daarvan het gewicht te kunnen bepalen, ben benieuwd wat die dan wegen.

    Ik ben wel blij met jullie reacties want daar wordt ik ook weer wijzer van. Zelfbouwen is toch heel leuk, ook (of eigenlijk juist) als je tegen problemen aanloopt.
     
  7. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dat is bij de originele Goldberg Piper ook zo. Stabilo en klielvlak zijn van balsa, de rest van vrijwel de gehele romp is opgebouwd uit (licht) triplex. Deels zelfs dubbel triplex.

    De romp van mijn Piper weegt zonder accu, zoals al eerder gemeld 1735 gram.
    Heb nog een nieuwe, lege romp staan. Inclusief wielen en motorkap weegt die 1075 gram.
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  8. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De romp van mijn svenson piper zit nu op 1750 gram. Met ramen geschat op 1900 gram. De spanwijdte is 1800mm.(1:6) De Goldberg piper is 1930mm??? Geschat vliegklaar gewicht 2900 gram zit een sleephaak in en een ietwat zware setup van 1000 gr om lekker te kunnen slepen. Vleugelbelasting (ter vergelijking niet onbelangrijk 61 gram/dm2)

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2017
  9. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    @Arnold 85 De extra's die ik heb ingebouwd rechtvaardigen niet het overgewicht dus weet ik nog niet wat ik moet doen. In ieder geval bedankt voor jouw gegevens, ik zal de vleugelbelasting ook uitrekenen want uiteindelijk is dat waar het om draait.

    Groeten,

    Arie
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Servo's helemaal naar voren?
    Probeer iig de 300 gram ballast kwijt te raken daardoor.....ik vindt het wel veel trouwens die 300 gram......eerst vloog de piper toch wel ondanks staartlastigheid?
    Succes met het bedenken van oplossingen! Altijd lastig zoiets.

    Bij mijn piper zitten de servo's ongeveer op 1/4 van de achterlijst in de romp. Zoals ik nu ervoor sta kan ik de lipo redelijk op het zwaartepunt leggen. Nou weegt mijn motor wel 340gram....

    Nogmaals succes!

    Groeten, Arnold
     
  11. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Afgelopen dinsdag weer gevlogen met de Piper en hij vliegt nu een stuk beter! Alleen bij het selecteren van de flaps ging de motor op vol vermogen, dus nog geen experimenten met de flaps gedaan. Het overtrekgedrag lijkt vrij vriendelijk te zijn want bij te langzaam vliegen zakte de neus maar er viel geen vleugel weg.
    De vermogensverandering bij het selecteren van de flaps bleek te komen doordat ik bij het selecteren van flaps in een andere vliegfase overga en dan moet ik de curve van de kanaal 1 voor de motor ook meenemen in de nieuwe vliegfase en dat had ik nog niet gedaan. Ik heb twee standen voor de flaps aangemaakt ben wel benieuwd hoe dit gaat vliegen.
    Het was erg onaangenaam koud op het veld en ik heb dus geen foto's of filmpjes gemaakt.

    Wel heb ik nog twee Pipers gewogen van clubleden die hetzelfde pakket hebben gebruikt voor de bouw, de ene woog 3180 gram en de andere 3350 gram, beide zonder lipo. Mijn conclusie is dat de extra dingen die ik heb ingebouwd een paar ons extra geven maar om het cog weer op orde te krijgen er nog een paar ons toegevoegd moest worden, hetgeen tot mijn gewichtige Piper heeft geleid. Door er een veel langere neus aan te maken en misschien een zwaardere motor kan ik de 3 ons ballast weer kwijtraken.(Zoals Arnold voorstelde) Eerst nog maar eens mee vliegen en dan weer verder zien.

    Wordt vervolgd.
     
  12. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dan zou de oorzaak van het hogere gewicht mogelijk kunnen liggen in het gebruik van zwaarder triplex voor de freesdelen. Het triplex in de originele Carl Goldberg bouwdoos heeft een hoog "sigarenkistjes" gehalte.

    Maar fijn dat de Piper nu beter vliegt. Kan me heel goed voorstellen dat het koud was....
     
  13. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Weer gevlogen met de Piper en hij vliegt nu goed. Gelukkig kwam Ben langs en die heeft weer een paar prachtige foto's gemaakt die ik met plezier hier in het bouwverslag zet. Ik denk dat het meteen het einde van dit verslag is, want ik ben weer aan een volgend toestel begonnen.
    De Piper is een leuk toestel om te bouwen en je kan er veel mee doen. In het originele ontwerp zaten 3 servo´s en in mijn Piper zitten er 8. Het is geen toestel voor aerobatics maar wel om extra dingen toe te voegen of om details van het origineel toe te voegen zoals Eddy heeft gedaan.
    (http://www.modelbouwforum.nl/threads/hangar-9-j3-46-electro-ph-oei-ombouw.235416/)
    Hier de foto´s die Ben van mijn vliegende Piper heeft gemaakt:
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2017
    Justus vindt dit leuk.
  14. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Laatst bewerkt: 20 feb 2017
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Te zwaar, of niet te zwaar maar ik vind hem wel een mooie Piper.
    Ik ben geen piper fan (ik weet niet hoe het komt, het model zegt me niets) maar jouw kleurzetting vind ik heel mooi!
     
  16. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Het extra ballast gewicht van 300 gram wil ik toch proberen kwijt te raken door de neus te verlengen. Dat het model dan niet meer klopt vind ik niet zo erg en als het niet bevalt kan ik het altijd weer terugbrengen in de huidige staat.
    Vandaag ben ik begonnen door de motorbouten te verlengen.
     
  17. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Vervolgens een voor- en achterkant van triplex gezaagd.
    Het grote schot wordt met magneetjes tegen het vliegtuig aan getrokken en paspennen zorgen ervoor dat de motorkap altijd op dezelfde plaats zit.

    Dan een aantal spantjes tussen de twee schotten lijmen zodat die bespannen kunnen worden met balsa.

    Ik had alleen nog een plankje van 2mm dik balsa maar door het een nacht in het water te laten liggen kon het mooi in model worden gebogen zodat ik het met krimpfolie kon afwerken.

    Zoals op de laatste foto te zien is hangt hij een klein beetje voorover op de balans hetgeen betekent dat het nu goed zou moeten zijn.
    Maar ik heb ook het bommenluik eruit gehaald en vervangen door een luikje en dat scheelt ook weer 105 gram. Het vliegklare gewicht is nu 3835 gram en dat is beduidend minder dan voorheen.
    Zelf vind ik dat de nieuwe neus niet misstaat maar over smaak valt niet te twisten. ;-)
    Nu is het wachten op een gelegenheid met mooi weer zodat ik het effect van deze aanpassingen kan proberen.

    Wordt vervolgd...
     
    Laatst bewerkt: 21 nov 2017
    E.hof vindt dit leuk.
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.727
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    een paar uitlaten aan de zijkant van de neus, en je hebt een turbo-prop piper:thumbsup:

    Misstaat eigenlijk helemaal niet
     
    E.hof vindt dit leuk.
  19. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Langer neusje maakt hem alleen maar beter herkenbaar als jouw eigenbouw...top!!
    En lekker vliegend is belangrijker dan schaal looks (vind ik tenminste)

    Ik vind het wel bijzonder dat je zo veel lood nodig had voor het juiste cg. Ik kwam op mijn Cub-achtige ding goed uit met een relatief lichte motor direct aan het motorschot en de accu daar direct achter. Nu had ik een heel andere tekening/ontwerp dus is dat niet zomaar te vergelijken.

    Ik heb laatst wel zitten dromen over conversie naar benzinemotor om langer dan 10 minuten aan 1 stuk touch&go's te kunnen doen maar geen ervaring en angst voor niet aan geluidseis voldoen weer houd mij enorm.
     
  20. Superkeyer

    Superkeyer

    Lid geworden:
    31 dec 2011
    Berichten:
    102
    Locatie:
    Dordrecht en Arnhem(weekend)
    Je hoeft toch geen benzinemotor te installeren om langer dan 10 minuten te kunnen vliegen? Ik vlieg met verschillende modellen en met allemaal kan ik meer dan 10 motorminuten vliegen en als ik dan touch&go's maak dan is mijn vliegtijd meer dan 15 minuten.
    In de Piper heb ik een 4s 4000mAh lipo maar ik heb er te weinig mee gevlogen om daar al ervaringsgetallen mee te kunnen noemen. De keuze voor elektrisch is door mij genomen omdat ik geen zin meer heb in de vettigheid/viezigheid van brandstof hoewel ik het geluid wel mooi vind. Maar voor de omgeving is het natuurlijk niet zo prettig en ook op ons vliegveld zijn er beperkingen voor de geluidscategorie waar de brandstofmotoren in komen.
     

Deel Deze Pagina