Volle accu's paar maanden niet gebruikt, erg?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door ycdlawip, 16 jan 2017.

  1. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Hallo, ik heb twee accu's die ik een tijdje niet heb gebruikt. Echter zaten ze wel vol. Het gaat om 3S 11.1v 2200mah lipo accu's. Ik wil over een maand of zo weer gaan vliegen, dus moet ik er nog wat aan doen of kunnen deze accu's best wel even vol zitten?
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Wat is een tijdje? Normaal breng je ze het beste op storage niveau als je ze niet gebruikt voor langere tijd (meningen verschillen, maar ik zou zelf niet langer dan twee weken vol bewaren). Je kan ze het beste bewaren op 40-50% van de capaciteit, dat staat ook op de papieren die bij de accu's zitten over het algemeen. Dus niet leeg, maar zeker ook niet vol bewaren.
     
    Schots en Scheef vindt dit leuk.
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Het zou zomaar kunnen dat ze, doordat ze een tijdje vol hebben gelegen, al beschadigd zijn.
    Te ver ontladen is ook dodelijk....
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    In dit geval zou de accu's een keer ontladen en weer laden mogelijk kunnen helpen. Garanderen kan ik je niets maar als de accu's (nog) niet beschadigd zijn zal het ontladen en daarna weer opladen tot de bewaarspanning kunnen voorkomen dat het wel fout gaat.
    Het is altijd een goed idee om je accu aan het einde van een dag gebruiken niet helemaal te laden maar tot de bewaarspanning. Alleen als je echt heel zeker weet dat je de volgende dag de accu's weer gaat gebruiken zou je ze wel helemaal kunnen laden. Maar je weet nooit zeker, ik in ieder geval niet, of dat ook echt het geval zal zijn. ;)
     
  5. ycdlawip

    ycdlawip

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Regio Haaglanden
    Ja echt al een maand of 3, 4

    ik had ze ook opgeborgen dus verder nooit meer echt aan gedacht

    hoe kan ik ze het beste ontladen?
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Door volle accu gedurende ¼ van de tijd te gebruiken die gewoonlijk nodig is tot accu leeg gevlogen/gevaren/gereden is.
    Lader met storage functie.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2017
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Heel veel laders hebben ook een ontlaad functie.
    Stel de ontlaadstroom in op 1/2C (=1.1A).
    Stel de minimum spanning in op 3,6V en ontlaad de accu. Het ontladen stopt automatisch als de accuspanning tot 3,6V is gezakt
    Laad hem daarna normaal op, dus tot de maximum spanning.
    Ontlaad de accu dan nog een keer en kijk wat de (ont)lader dan op het display aangeeft aan capaciteit die uit de accu is getrokken.
    Als de accu weinig of niet heeft geleden van het lange liggen zal de capaciteit dicht in de buurt van de opgegeven waarde moeten zijn. Wanneer de capaciteit tot 80% of minder is gedaald wordt de accu als "versleten" beschouwd.
    Is de accu nog "goed" dan kan je hem weer opladen maar dit keer tot de bewaarspanning ("storage functie). Nu kan je de accu weer wegleggen. Leg de accu op een koele en vooral droge plaats. Normaal gesproken is een temperatuur van rond de 15°C een prima idee. Hoger mag natuurlijk ook maar dan is de zelf ontlading groter en zal je de accu toch eens on de twee á drie maanden moeten controleren en eventueel weer tot de bewaarspanning opladen.
    In de koelkast kan maar doe hem dan in een heel goed gesloten plastic zak met wat silicagel. Dit om eventuele condens wat tijdens het afkoelen ontstaat op te nemen. Temperaturen lager dan 5°C wordt ontraden. Denk er goed om dat de accu niet bevriest, dat vind hij echt niet fijn. Leg de accu dus ook niet in een onverwarmde schuur of garage!
    Als je de accu weer wilt gaan gebruiken haal hem dan een dag van te voren uit de koelkast en laat hem op een droge plaats, nog in de plasticzak, rustig op (kamer)temperatuur komen. Laad hem dan normaal op en ga hem weer gebruiken.
    Houdt er wel rekening mee dat de accu iets minder capaciteit kan lijken te hebben. Dat komt meestal na een paar keer laden en ontladen wel weer goed. Zo niet dan is de accu toch versleten aan het raken.
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die lipo`s zijn ontworpen om gebruikt te worden, niet om op de plank te liggen. Ga ze gewoon gebruiken en je zal zien of ze het nog doen.

    Gebruik je ze niet, storage laden.
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Dat van dat bevriezen wist ik niet. Ik hou ze inderdaad in een onverwarmde ruimte. Echt vriezen is veel gezegd, maar het zal niet veel schelen soms... Goeie tip dus.
     
  10. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Volle accus kunnen ook stuk.. Het maximale voltage van lipo wiebert enigzins met de temperatuur.

    Koudere temperatuur, lipo spanning dan is dus iets te hoog.. en gasvorming
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2017
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Hoe zit het dan met de lithium accuus in electrische/hybride autoos...electrische fietsen .. lithium start accuus in bromfietsjes, scooters en motor fietsen?
    Ok, onder de 10 graden laten ze minder stroom door, zodat ze 'swinters practisch niet bruikbaar zijn om te starten..alvorens ze op temperatuur te brengen..maar dat je dergelijke accuus ook nog uit je onverwarmde electrische fiets/schuur moet halen..wist ik ook niet.
    Gelukkig blijkt bij mij in de praktijk ook geen problemen te zijn met mijn vliegaccuus..welke zomer en winter (in store toestand) in de niet gekoelde en niet verwarmde schuur opgeslagen liggen... ( 'szomers rustig > 30graden en 'swinters onder vriespunt).
    Nooit gemerkt dat ze slechter worden in een dergelijke opslag tov de tijd dat ik ze (domdom) nog in de huiskamer (in dezelfde betonnen koffer) had liggen.
    Bij normaal gebruik gaan ze (vliegaccuus) toch gemiddeld 3 jaar mee.
    Start accuus worden 10 jaar --(langer dan loodaccuus) in de documentatie aangegeven..althans zal dat in de praktijk nog moeten blijken.
    Sorrie voor afglijden van dit topic..maar wel interessant.
     
  12. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die accu`s gaan niet stuk van de kou, maar presteren duidelijk minder.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Daar weet ik alles van.:beer:
    3 van mijn 4 vliegaccu's van seizoen 2015 bleken bij de -noodgedwongen vroege- start van seizoen 2016 (WK was in mei, dus we begonnen al in maart) niet bestand tegen vliegen bij buitentemperaturen rond de 10°C.
    Opeens begon de ESC, nog voor het einde van de vlucht, terug te regelen op onderspanning. Kwamen gepuft en wel uit de kist.:mad: Accu's gingen er steeds vol (en opgewarmd!) in. Normaal had ik 18~19% over, toen nog maar 5~6%.
    Een van de vier heb ik toen niet gebruikt maar pas later, in de rest van het seizoen, bij normale temperaturen (>15°C) en dit exemplaar doet het ook nu nog steeds probleemloos. :thumbsup:
    Heb er 3 vervangingspacks bijgekocht die 100mAh meer capaciteit hadden, maar even zwaar waren. Wel duurder...:(
    Helaas heb ik nog steeds geen packs van een nog grotere capaciteit gevonden bij hetzelfde gewicht. 4S 3200mAh, 275 gram.. Zwaarder kan ik niks mee.:weetnie:
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Accu's bevriezen is echt nooit goed, daar gaan ze kapot van. Maar wanneer bevriest een accu? Water bevriest bij 0°C, de vloeistof (het elektrolyt) in de accu's bevries bij.... Oops, dat weet ik niet! Het probleem is dat de chemische samenstelling van die vloeistof bepaald bij welke temperatuur het bevriest. Water zal er zeer hoogst waarschijnlijk niet in zitten dus bij 0°C zal een accu niet bevriezen. Misschien pas bij -10°C of zelfs bij -20°C. Dus bij de temperaturen zoals die nu hier heersen ben ik niet zo bang dat de accu zal bevriezen. In een normale koelkast zal dat dus ook niet gebeuren.

    Er is wel een (groot) probleem en dat is dat de accu bij lagere temperaturen de volle belasting niet kan leveren. Kan hij bij 25°C bijvoorbeeld 30C leveren dan kan dat bij 0°C zo maar zakken tot 20C. Bij -10°C is nog maar hooguit 15C mogelijk.
    Ga je dus echt veel stroom uit de accu trekken terwijl hij koud is dan zal hij effectief overbelast worden en daar schade van kunnen ondervinden. Het is zelfs niet geheel onmogelijk dat de accu zo ver opzwelt dat hij open barst!
    Een LiPo "voelt" zich het best bij temperaturen tussen ongeveer 20°C en 40°C. Bij lagere temperaturen daalt de accu spanning en de belastbaarheid. Bij hogere temperaturen stijgt de accu spanning en zakt de capaciteit en de belastbaarheid ook! Wanneer de accu warmer dan ongeveer 60°C wordt kan het elektrolyt instabiel worden en dat kan je de accu kosten.
     
    ShadesInBlack vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina